Nekromanti Vietnam

Tägt_UBBT

Veteran
Jag och några vänner ska starta en liten kampanj, den ska utspela sig i Vietnam (under kriget) och jag undrar om någon har någon idé till olika scenarion, det kan annars bli ganska enformigt (och ja de ska spela amerikanare, USMC).

/Adde

PS. Inget tjat om att N2 inte passar till krigskampanjer. DS.

swazze

Swordsman
Vad har du tänkt att dina rollpersoner ska ha för uppgift? Ska "äventyret" handla om att lösa denna uppgift eller ska de t ex ha blivit lämnade kvar och försöka ta sig hem? Alternativ 2 kan leda till en hel del bra rollspelande och inte bara krigande om rollpersonerna exempelvis försöker ta hjälp av lokalbefolkningen. Att skaffa sig så pass mycket förtroende av dem att man får hjälp (t ex guidning) kan vara ett bra uppslag.

Magnus L

Hero
Äventyr (OT)

På come.to/skuggfan finns nått äventyr om Vietnam, ursprungligen till GURPS tror jag..

En varning dock: Äventyret bör ej läsas av känsliga personer och författaren har uppenbarligen inte ens gjort ett försök till att vara seriös..men det är jävligt kul :gremgrin:

En varning till...inget på hela sidan bör läsas av känsliga personer då den innehåller ganska starka uttryck om mörkhyade, homosexuella o.s.v....men fortfarande stenkul då den är totalt oseriös. :gremlaugh:

chrull

Stockholm Kartell
får jag fråga vad det har med neotech att göra?

Eller är det vietnam-kriget ala 2059?

chrull

chrull

Stockholm Kartell
du kan gissa bäst du vill. jag är bara intresserad av trådförfattarens svar. Regelsystemet antog jag själv, men tänkte då föreslå en flytt till rollspelsforumet då han säkert kan hitta fler intresserade där än här.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
nej. men ett vietnamscenario där man efterfrågar kampanj-relaterad info gör sig bäst på rollspelsforumet tror jag. precis som att ett Star wars-scenario kan passa både på d20forumet och sf-forumet.

chrull

ripperdoc

Myrmidon
Förslag på "Vietnam" i Neotech

Inte för att du bad om det, men jag ska ändå Neotechifiera den här tråden lite genom att tipsa om lite krig som faktiskt finns i Neotechvärlden som kan ge liknande upplevelser.

Megaföretagens straffexpeditioner i Algeriet 2056: Det "nyaste" kriget, där megaföretagen med hjälp av legosoldater och säkerhetsstyrkor kämpade mot muslimska fanatiker och slutligen också vann, och insatte en mycket företagsvänlig regering. Föreställ er hypermoderna vektordfordon som fräser över sanddynerna i jakt på nedgrävda skyttevärn, eller sandbuggies fyllda med legoknektar som jagar springades fanatiker.

Japans invasioner av Korea 41-43 och 50-51: Bortsett från bristen på djungel är dessa angrepp mycket lika Vietnam. Japan gör påkostade insatser, kritiseras av omvärlden och misslyckas. Särskilt 50-51 är det intressant då japanerna kastades ut med hjälp av av sibiriska trupper. Ett ganska klassiskt krig men med moderna vapen (bland annat japanska svävartanks).

Tanzania 2043: Ett ödesmättat och kortvarigt krig. Disanganis Madagaskar angriper Tanzania men möter på ett enat försvar av 42 länder, bl.a. Europa och Unionen. Disangani väljer dock att släppa lös atombomberna och kriget blir till ett rent helvete för de stridande, men framförallt för civilbefolkningen. Kan få fram samma känsla av ett totalt misslyckande som Vietnam var för USA, även om det förstås blir långt mycket värre här. Ett äkta atomkrig: enorma, kala, sönderblåsa ytor utan en levande själ, endast då och då korsad av pansarbandvagnar med sammanbitna, skyddsutrustade soldater utan något hopp.

Seychellerna 2043: En fortsättning på kriget i Tanzania, där Europa landsätter specialstyrkor och befriar Seychellerna efter hårda strider. En skymf mot Disangani och en triumf för Europa av stort symboliskt värde, även om det bara rörde sig om ett par semesteröar. Fallskärmsjägare från Euroforce som landar på tomma stränder eller i hotellkomplex och tvingas kämpa mot horder av fattiga, svarta soldater med dussinvapen kryddat med Disanganis specialstyrkor i sina ökända gul-gröna uniformer och med onödigt mycket vapen.

Ryssland & Sibirien 38-40: Ett klassiskt lågintensitetskrig med rejäla pansarslag, sibiriska specialstyrkor som besätter Alma-Ata i inledningsskedet, bombmattor, etc. Ta chansen att vara på den kommunistiska sidan! :gremlaugh:

/RipperDoc - bara ett urval

NecTech

Swordsman
Ja du... Kolla in Pluton B i Vietnam så har du RIKTIGT bra scenarion att välja mellan.

Lite förslag:

1. Gå i djungel att par dagar. Eldöverfall. Låta helikoptar hämta dom sårade samtidigt som nya "färskingar" ramlar in i plutonen som givetvis blir trakaserade av dom lite mer "erfarna" killarna. Gå i djungel att par dagar. Eldöverfall. Låta helikoptar hämta dom sårade samtidigt som nya "färskingar" ramlar in i plutonen som givetvis blir trakaserade av dom lite mer "erfarna" killarna.

2. Gå i djungel att par dagar. Eldöverfall. Låta helikoptar hämta dom sårade samtidigt som nya "färskingar" ramlar in i plutonen som givetvis blir trakaserade av dom lite mer "erfarna" killarna. Gå i djungel att par dagar. Eldöverfall. Låta helikoptar hämta dom sårade samtidigt som nya "färskingar" ramlar in i plutonen som givetvis blir trakaserade av dom lite mer "erfarna" killarna.

3. Gå i djungel att par dagar. Eldöverfall. Låta helikoptar hämta dom sårade samtidigt som nya "färskingar" ramlar in i plutonen som givetvis blir trakaserade av dom lite mer "erfarna" killarna. Gå i djungel att par dagar. Eldöverfall. Låta helikoptar hämta dom sårade samtidigt som nya "färskingar" ramlar in i plutonen som givetvis blir trakaserade av dom lite mer "erfarna" killarna.

Detta var menat som ett skämt ifall NI inte förstod det. Hur som helst. Vietnam scenarion är INTE roliga. Iaf inte det jag upplevt...

MVH
NecTech

Hike

Veteran
Re: Förslag på "Vietnam" i Neotech

Finns dom här striderna med i NeoTech officiella historia, eller är det något hitta på? (undrar bara)

Låter iaf som ett par väldigt skoj händelser som man skulle kunna spela ut :gremsmile:

Tägt_UBBT

Veteran

Dina förslag lät väldigt lockande, nästan mer lockande än "Vietnam", tyvärr så gillar jag inte när det är allt för mycket hightech-prylar och övermaxade vapen (de ska få eldavbrott någon gång ju).

Du får gärna gå lite djupare i konflikterna, så kanske jag byter ut Vietnam.

Tägt_UBBT

Veteran
Min personliga uppfattning om Neotech 2-spelare/forumskrivare så verkar det som om väldigt många kan sin krigshistoria och är allmänt intresserade av ämnet.
Jag skrev i Neotechforumet för att JAG tyckte/trodde att det passade här, då jag använder regelsystemet. De flesta inlägg på forumet verkar ju ändå bara handla om regeldiskutioner, tolkningar och att bolla idéer, så varför kunde inte det här passa in då.

Isletbranch

Veteran
Eldavbrott finns i N2

Dina förslag lät väldigt lockande, nästan mer lockande än "Vietnam", tyvärr så gillar jag inte när det är allt för mycket hightech-prylar och övermaxade vapen (de ska få eldavbrott någon gång ju).
Nu är jag ingen expert på NeoTech men jag tror mig veta att mer än hälften av alla vapen som finns i N2, är vapen som finns idag. Och om du väljer nya hightechvapen så lovar jag att de flesta kan få eldavbrott dom med. Om inte annat kan ju batterierna ta slut.

Bastardo

Swordsman
Glöm Inte

Vi får aldrig glömma eller blunda för den långdragna och brutala konflikt som sedan länge råder i norra Skandinavien. Många är de som försöker tysta ned förtrycket av folket i norr, särskilt makthavare i politik och ekonomi.

Ett långt och utdraget, lågintensivt gerillakrig där den samiska nationen försöker bryta med den Skandinaviska staten. Kriget utspelar sig i en påtagligt känd miljö med i huvudsak äldre materiel från antingen svenska eller ryska arméförråd. Stor del av det samiska folket har fördrivits till de höga bergstopparna där de lever i isolerade enklaver (Se bifogad bild för hur den moderna bosättningen ser ut).

ripperdoc

Myrmidon

Alla krigen står beskrivna i Neotechs historia i Ultra. Jag spekulerade dock förstås lite extra hur krigens stämningar var.

/RD

PAX

Jordisk Äventyrare
Apokalypse Then!

Bara att sno hela idén...

Hemligt uppdrag. Leta upp avfälling som ger USMC dåligt rykte.

Transportsträcka med båt. Överfall. Båt exploderar... Några dör andra överlever...

Transportsträcka till fots i träsk, djungel och annat eländigt. Ormar, iglar med mera bugs.... Gruppen undviker patruller från fienden...

Närmar sig en fredligt inställd by. Chans att vila. Återhämta sig och kanske få lite humanitär hjälp eller hjälpa sårade bybor. Under natten blir naturligtvis byn attackerad av fienden. RPna får försvara sig igen och då med hjälp av byborna....

Transoprtsträcka igen. Med gammal jeep/lastbil från fienden eller kanske med båt från byn....

Överfall igen av fienden.

Målet nås. Liten bas i ingenmansland. Styrs av gammal marinkårsveteran som har sett för mycket krig, ätit för mycket röksvamp och läst för mycket filosofi.... Han har lyckats skapa sig en krets av andra USMC och frivilliga invånare från trakten. Rollpersonerna måste ta honom levande eller eliminera honom samt samla in all den information som den här desertörsgruppen sitter på.

Kan sluta på flera sätt.

1. Lyckas döda veteranen och hans medhjälpare. Stor eldstrid. Flygunderstöd. Napalm från det blå....

2. Blir tillfångatagna av veteranen och förhörda. Lyckas fly och till punkt 1 igen.

3. Blir fångade men ansluter sig till gruppen.... Fler äventyr kan göras härifrån.

EchonCique

Hero
Detta var menat som ett skämt ifall NI inte förstod det. Hur som helst. Vietnam scenarion är INTE roliga. Iaf inte det jag upplevt...
Tack. Då vet vi. Synd att han frågade om tips och pointers då eftersom de bestämt sig för att köra just det som inte är roligt.