Nekromanti Viggo Mortenssen, helt fel

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Ingen biff med Viggo, men med...

"Jag vet inte, det är väl bara en fix idé jag har. Kanske något med att han är en son till en adelsman och då... liksom. "

Tja, i Bahksis film såg han mest ut som en fet viking. Det var ingen hit. Personligen tycker jag att Sean Bean passar perfekt i rollen trots sitt rätt töntiga namn. Han gestaltar en mer mänsklig Boromir som framstår som den fursteson han faktiskt är och inte någon lönnfet rövarhövding.

Nightowl

Champion
Nja...

Viggo gör ju Aragorn som ett slummo. Nog verkar Vidstige som en sliten fan alltid.

Vad jag irriterar mig på är att bokens Aragorn är mycket mer säker på sig själv ('Jag är fanimej KUNG, bara så ni vet det!') än Viggos Aragorn, som känns mer velig, fastän han får mycket mer chanser att stila som krigare och ledare i filmen. Jag vet inte. Jag tycker han kunde varit lite mer arro, han har anledning.

Erik, fattar däremot inte varför så många kvinnor och ickeförökande kollegor tycker han är snygg ...

walium

Ganska töntig, faktiskt
För lite dvärgar!

"Observera att det här inlägget troligtvis bara intresserar folk som är riktigt nördigt insnöade på Tolkien och att ni andra kommer att sucka högljutt, ta er för pannan och utbrista; "att han bara orkar!"."

Om jag hade orkat så hade jag kanske kunnat anmärka på att Viggo är lite väl tvålfager och mesig för att vara riktigt trovärdig som Aragorn. Men det gör jag inte. :gremsmile:

Den enda som jag har riktiga invändningar mot är Catan. Inte för att hon är en dålig skådespelare utan därför att hon ser lite för jordnära och mänsklig ut. Jag har alltid föreställt mig Galadriel som överjordisk, otillgänglig och högt ovan de vanliga dödliga. Hennes tofflige make och många av birollsalverna ser också töntiga ut. Men eftersom de är just biroller så är det inget man tänker på särskilt mycket.

Nightowl

Champion
Boromir Pundaren (OT)

Är det bara jag som tycker att han ser ut som en pundare, svettig och dimmig? Jag menar, det är uppenbart att Merry och Pippin är Midgårds motsvarighet till Cheech och Chong, och att Galadriel verkar hög som Twin Towers är väl Cate Blanchett's försök att spela alv, men varför är Boromir en pundare?

Erik, det måste vara PCP som fick honom att slåss så där också.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Takes all sorts..

...Minsann!! :gremgrin:

Fast jag tror inte direkt att jag är överdrivet ensam om att tycka att Viggo är perfekt som Aragorn, lustigt nog tom nästintill exakt som JAG tänkte mig honom när jag läst böckerna (fem gånger).

Jag tycker att Aragorn skall se äldre ut, vara mer sliten och ha lite mer pondus. Samtidigt får han gärna vara lite "skurkaktig", det finns ju anledningar till att han inte direkt är omtyckt i Bri. Folk rynkar ju på näsan åt den skitige utbyggdsjägaren.
Men herregud! Skulle han se mer sliten och skurkaktig ut skulle man få väldigt svårt att hitta skådisar som inte på riktigt verkligen är plockade från något fängelse...*Asg* Inte helt överraskande har han gjort en hel del skurkroller också; den främsta i den genren exempelvis som Lucifer i God's army.

Vad åldern anbelangar så är han ju faktiskt en ganska renblodig numenor, så hans ca 90 år (har jag för mig) skulle nog snarast motsvara någonstans mellan 35-40..

Snow

Swashbuckler
videominne [OT]

så blir det alltid när det görs film o bok på samma tema... jag tror att ens fantasibildsinne överlappar bildminnet ganska mycket. Dvs enda skillnaden på en bild man föreställer sig och en man sett på film är att filmbilden är mycket tydligare. Och därför tar den överhanden. Med har bara plats för en aragorn i huvudet samtidigt.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Ingen biff med Viggo, men med...

Ray Winstone hade kanske funkat som Boromir. Jag vet inte. När jag läste böckerna gav mig både Boromir och Aragorn mest intrycket av en dålig spelledare som spelledde sitt första äventyr i en värld han var rätt osäker på. :gremtongue: