Trudvang i Västmark [oj det är ju OT]
Till att börja med så måste jag säga att det fungerade mycket bra. Jag tyckte det var mycket lättare att få fram sagokänslan, än vad det är med DoD6s egna regler.
Vilka svårigheter har du stött på?
Ett av de större problemen är att konvertera SLPs. Eftersom systemen är så fundamentalt olika så går det inte att sätta upp några regler för hur konverteringen kan gå till.
Det man får göra är att läsa igenom all information om karaktären och skaffa sig en bild av denne. Sedan börjar man fundera ut vilka egenskaper och skickligheter denne har. Men i många fall kan man göra detta under spelets gång, så gjorde jag åtminstone och det fungerade bra.
En intressant not är dock att upptäcka hur vissa SLPs har nästan inga karaktärsdrag, utan bara är en lista siffror som egentligen inte säger så mycket. Västmarks regelsystem tillåter ju lite mer.. färggranna figurer.
Ett annat problem är striderna. Striderna i sig själva är inte ett problem. Men äventyr skrivna för DoD6 tenderar att använda strider på ett annat sätt än vad jag vill göra med Västmarks regler.
Jag har löst det genom att låta strid också innebära muntliga bataljer. I och med det så kan alla intelligenta varelser snacka nordvrok (öst i världen åtminstone).
Funkar magisystemet?
Detta är det överlägset största bekymret. Och jag må erkänna att jag löst det genom att undvika det. Jag kommer att se närmare på det, men då jag har prioriterat att "översätta" andra delar av reglerna först, så har jag ännu inte hunnit.
Angående SLPs magi har jag mest bara satt deras förmåga i trolldom på en viss nivå, och sedan uppskattat en svårighetsnivå. Men jag är inte helt nöjd med att göra så. Det borde gå att göra bättre. Jag är, sanning att säga, inte helt nöjd med magisystemet i DoD6.
Är det någon som har idéer om hur det kan konverteras?
Finns det rasmoddar
Eftersom Västmarks regler för rollpersonsskapande är så pass fria så har jag inte sett det som något problem. Spelarna beskriver på vanligt sätt hur deras karaktärer ser ut, och väljer egenskaper. Ofta så väljer de raser efter det, och får eventuellt ytterligare egenskaper (natt- och mörkerseende).
Däremot fungerar det inte så bra att göra lågnivå karaktärer (Normal) upptäckte vi. Rollpersonerna måste nästan hålla en viss klass på sin stridande förmåga, och andra färdigheter. Åtminstone om man vill återvinna DoD6 äventyr.
- Zire, kan rekommendera fler att testa denna ypperliga kombination