Nekromanti Viking, vad hände?

solvebring

Superhero
Vad hände med Viking egentligen?
Kan man verkligen göra ett rollspel på så många böcker, med så mycket tid och arbete bakom men samtidigt floppa, så att det inte ens säljs, utan ges bort?

Nog för att det kanske inte är bland de bra rollspelen, men det är dugligt och mycket kul att spela, fast det kanske behövs tas om hand på vissa punkter där det kan vara obotligt dåligt eller klent i endel regler osv. Men säg ett felfritt rollspel som INTE behöver rättas till någonstans...?

Olle Linge

Snigel
Nu talar jag bara för mig själv, men det kan tänkas att konceptet inte alls lockar. Jag är inte så kräsen vad gäller miljöer att spela rollspel, det är rollspelandet i sig som är det viktiga. Å andra sidan kan jag lätt komma på tjugo spelvärldar som jag hellre skulle spela i än vår egen kring vikingatiden. Kanske är det fler än jag som inte är vidare intresserade av vikingar?

Hunk

Hero
I denna artikel i Runan kunde man läsa lite om turerna kring Viking. Notera dock att detta är en ren partsinlaga och att det garanterat finns folk här på forumet (och på andra ställen) som har en helt annan bild av vad som egentligen hände. Jag tror (utan någon egentlig kännedom i ämnet) att en av anledningarna till Vikings kollaps var att man helt enkelt tryckte det i en alldeles för stor upplaga.

Rosen

Myrmidon
Vad hände med Viking egentligen?

Däckat av en konkurs, dödat av oenigheter om vem som egentligen äger rätten till spelet.

Kan man verkligen göra ett rollspel på så många böcker, med så mycket tid och arbete bakom men samtidigt floppa, så att det inte ens säljs, utan ges bort?

Njä. Det ges bort av Sverok som köpte ett stort restlager av det, så spelen som skänks bort har faktiskt redan blivit sålda.

--
Åke

solvebring

Superhero
Jasså, då får jag ursäkta. Jag vet att Sverok-folk har varit runt på en massa konvent och givit bort Viking till höger och vänster, polaren införskaffade sig t.ex. hela kitet på ett konvent i Karlstad för ett tag sedan. Skulle själv få ett ordnat av en annan polare som känner några Sverok-nissar i Karlstad, blev lovad hela kitet men fick det aldrig.

Saken är den att jag hade hört att Sverok i sin tur fick det för att ungefär få bort det, göra sig av med det, visste inte att de köpt det. Men då vet jag hur det egentligen låg till, tack. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Tradition, EB-games och OT

Hm, efter att ha läst artikel så verkar det som om Fabian Fridholm måste hurra angående vad som nu händer med trad/eb. :gremsmile: Ironiskt och ganska tråkigt är det dock. Skulle vilja höra motstående sidas kommentarer i saken/turerna... lite god journalistisk sed liksom. :gremfrown:

Hunk

Hero
Re: Tradition, EB-games och OT

Hm, efter att ha läst artikel så verkar det som om Fabian Fridholm måste hurra angående vad som nu händer med trad/eb.
EB Games Swedens ekonomi blöder och det krävs nog en hel del åtgärder för att få företaget på fötter igen. Att plocka bort rollspelen är nog bara en av dessa.

Skulle vilja höra motstående sidas kommentarer i saken/turerna... lite god journalistisk sed liksom.
Tja, de svaren lär vi aldrig få här... Man kan dock åtminstone läsa lite antydningar i Runans intervju med Carl-Johan.

tdh

Swordsman
Trollspel och Viking på nätet

Eller, rakt på sak: Fabian mejlade mig i morse och tipsade om www.trollspel.se

Viking skall gömma sig där, någonstans. :gremwink: