Nekromanti Viking

The dark wizard

Veteran
Tjena alla rollspelsfanatiker!
Jag undrar hur man gör för att spela med alfer och orcher i vinking och andra olika varelser. jag har läst i grundboken men det står inte precis hur man anväder olika varelser! Så är det någon som har några ideer eller kan några knep så skulle jag bli tacksam om ni vill hjälpa mig med detta problem. Jag kan oxå säga att jag är ganska så ny på att vara SL och det är inte det lättaste tycker jag. Så om ni har några tips till en nybörjare så blir jag väldigt glad! Tack på för hand M.V.H. Lucifer

Krille

Super Moderator
"Jag undrar hur man gör för att spela med alfer och orcher i vinking och andra olika varelser. jag har läst i grundboken men det står inte precis hur man anväder olika varelser!"

Det är liksom det som är grejen med Viking: man spelar viking i Norden under perioden 753-1066 ekr. Det fanns notoriskt få alver, orcher etc i Europa under denna tid, och därför har konstruktören valt att inte lägga in dem i spelet över huvud taget, utan istället koncentrera sig på vikingar i en tämligen historisk och o-övernaturlig miljö.

Det fanns planer på en Viking Saga, som skulle föra in de övernaturliga elementen så som de var i de gamla nordiska sagorna. Inte ens här skulle dock orcher ingå, eftersom de inte fanns i den nordiska mytologin. Alver och dvärgar skulle finnas, men inte i den form som du tänker på: dvärgar var mycket mer smeder och mycket mindre krigare i den nordiska mytologin, och alverna var inte de långdrular eller skogsninjor som vi tänker på idag.

Mitt konkreta tips är att inte uttryckligen ha med dem, utan ha med dem i bakgrunden som mystiska element för att markera att spelarnas rollpersoner faktiskt tror på det. En rollperson skulle kunna ha ett svärd kallat Alldräper som smiddes av dvärgarna för urlänge sedan. En annan kanske skulle kunna tala med alfer och diser. Det kan hända att det dyker in en lång mörk enögd främling på ett gille som häver ur sig en illavarslande profetia om någon gör något som misshagar honom, för att sedan storma ut från gilleshallen och plötsligt få sällskap av två vargar och två korpar...

Jocke

Man med skägg
Eller, ett exempae ur min ungdom, när viking var nytt. Jag fick slå berättatarkonst (heter färdigheten så?) när en annan i gruppen hade misslyckats med ett spåra slag och konstaterade genast att spåren var klassiska tollspår.
Vissligen hittade vi inte nått troll utan gjorde något annat i stället för att följa spåren (vi kanske blev avskräkta, jag mins inte). Det var nog våran första stämninsskapande detalj som inte handlade om monsterdödande.

G

Guest

Guest
Jag har själv precis införskaffat modulen GURPS Vikings.
Rekomenderar den varmt, innehåller en massa tips på hur man petar in onaturliga företeelser som magi, raser och dyl. i sin vikinga kampanj (om man nu vill ha det så). Ser inga större problem att använda modulen till andra regelsystem.

Saxifrage

Hero
Havets vargar!

Hört talas om DoD-klassikern Havets Vargar? Där hittar du vikingar, orcher, svartalfer och en daegurth (!) i en salig blandning. Begagnade ex borde kunna hittas hos Legend Hobbyspel. Köp, läs och hör av dig när du slutat garva... :gremgrin: