Nekromanti Vikingar...

Robban

Hero
Tjena!

Behöver lite hjälp med vikingarna, alltså vilka böcker jag kan läsa, vilka sidor jag kan besöka, allt sånt!
/R

Pratkvarnen

Veteran
vad är det du egentligen vill veta om de. Hur de var som personer, tiden de levde, deras tro, saker de hade m.m.?

Bra ställen att kolla på kan ju vara uppsatser om vikingar på nätet, historia böcker. Valhall böckerna, serie om asagudarna, kan du kan lärde dig lite ifrån.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jan Fridegård ...

Den, i mitt tycke, bästa skildringen av hur livet kan ha tett sig under svensk hednatid återfinns i Jan Fridegårds utomordentliga romantrilogi om trälen Holme: Trägudars land, Gryningsfolket och Offerrök.

Läs, läs, läs!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Röde Orm

Läs "Röde Orm", det är allt som behövs. Det blir inte kärvare, mustigare, hårdare eller coolare än så! Den klart bästa boken som skrivits på svenska språket.
Fast du har säkert redan läst den...

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Lars Magnar Enoksens roman 'Odens korpar' utspelar sig under tidig Vikingatid (nästan Vendeltid), och är skriven helt utan låneord som tillkommit i svenska språket efter 1400-talet. Total statusbok. Läs, läs, läs.

Rollspelet 'Viking' är annars det bästa som gjorts, någonsin. Enormt bra resurs.

Och så till sist sajten Ginnungagap, som innehåller massvis av bra och obskyr information om vikingatida mytologi.
http://www.ginnungagap.info/

- Ymir, rimtursarnas fader

Man Mountainman

Storsvagåret
Du skall naturligtvis läsa de gamla isländska sagorna. De är väl inte helt trovärdiga eftersom de nedtecknades en bit in på högmedeltiden, men de beskriver vikingatida samhällsliv, och framför allt vikingatida kultur och attityder, på ett oslagbart sätt.

Gå sedan in på ditt lokala bibliotek, leta rätt på historiehyllan och plocka ut alla böcker de har om vikingatiden. Det lär vara en hel del.