Nekromanti Vikingfilm!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En elev till mig har gjort den här filmen, och eftersöker nu feedback och upvotes och annat. Så jag tänkte, att eftersom det här med vardag kontra fantasi etc är lite av det här forumets signum...

http://www.youtube.com/watch?v=NXWb9zYn9k0

...så borde ni kunna hjälpa honom. Kommentarer i den här tråden för jag sedan vidare till honom, men helst vill han också se kommentarer direkt till filmen på YT.

Dela också vidare till andra =)

Anchorman

Swashbuckler
Kul film!
Gillar hur den har ritats.
Enda egentliga klagomålet är de två tillfällena då det är röster, hörs ganska tydligt att den som spelat in det inte har engelska som modersmål men framförallt så tycker jag inte de fyller så mycket funktion.

Men annars var den bra, vecker och rolig historia :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Hm, jag svarar här ändå, eftersom jag nog mest låter rätt negativ.

Filmen är lite gullig på några sätt, dels teckningsstilen i sig och dels att man ser att det är en ung person som är djärv nog och ambitiös nog att göra en färdig film och put it out there.

Men filmen hade behövt slipas på på flera punkter. Plotten är egentligen rätt banal, lite för klyschig för att hålla som film, och det är några punkter som är knepiga – sättet som huvupersonen går falling down och samtidigt ska vara ett gulligt subjekt känns inte särskilt genomtänkt. Arbetsplatsmobbingen är för stereotypt presenterad. Att han får sparken står omotiverat. Det känns som att meningen är att han ska bli en hjälte när han tar tag i sitt liv och rånar en bank, och sen räddar ett par människor från ett hus som han själv har raserat (var han inte ute på sjön när det kollapsar?), men det funkar inte riktigt som det är berättat.

Klippet är för orytmiskt, otajt. Många bilder ligger nästan dubbelt så länge som de borde, och fade-to-black används på många ställen där ett rakt klipp vore bättre.

Den kunde göras bättre om den klipptes ner till drygt halva längden, skulle jag säga, och några moment lades till som fyller i glappen runt varför han får sparken och sånt.

Men själva plotten, med mobboffer som blir bankrånare som offrar livet för random bystanders, är inte så värst kul. Skulle jag säga.

Men kul att personen har gjort en film! Hoppas hen fortsätter och att nästa blir bättre!

krank

Tack för kommentarer! Jag ska föra vidare till eleven!

Lite kontext:
Utan att försöka försvara verket egentligen så kan jag väl kanske förklara varför det ser ut som det gör; det är elevens första lite längre film. Tidigare har hen mestadels gjort mycket korta grejer, typ den här =)

Nå, precis som dig hoppas jag på att eleven fortsätter jobba och lägger ut mer grejer =)

Simon

Swashbuckler
Topp! Jag tänkte att jag låter dig filtrera och ta vidare det som kan vara konstruktivt. Jag förstår att det är en oerfaren filmare, så min avsikt är verkligen att konstruktivt peka på saker att tänka på framöver.

Den där första lilla var mycket bättre. Mycket tajtare.

Det är extremt vanligt med kortfilmer att de är nästan dubbelt så långa som de har storyinnehåll för. Enligt min åsikt (men det är min åsikt som yrkesperson :gremwink: )

Nästa gång kanske personen vill visa ett work in progress istället, och få lite input innan verket är klart?

krank

Simon said:
Nästa gång kanske personen vill visa ett work in progress istället, och få lite input innan verket är klart?
Tro mig, jag försökte få till det =)