Nekromanti Vikten av att vara hjälte?

Skurkar

När mina spelare spelar Nya mutant, så brukar dom oftast faktiskt spela skurkar och inte hjältar. Dom gillar nämligen att spela brottslingar i framtidsspel. Men i alla andra rollspel så brukar dom spela "hjältar" inte alltid så schyssta och osjälviska hjältar man läser om, men jag måste nog ändå kalla dom för "hjältar"

Förresten behöver väl inte huvudpersonen i berättelsen nödvändigtvis vara en hjälte? Alla historier har ju inte hjältar i sig, eller hur? :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Nej, jag bryr mig inte om att vara hjälte. Om en av mina karaktärer blir bra, då är den bra. Men det är ingetjag strävar efter. Hade du frågat mig för ett par år sedan så hade situationen kankse varit anorlunda dock. Faktum är att de karaktärer jag har trivts bäst med och spelat bäst inte varit bra och inte heller varit hjälteaktiga. Min ena favorit karaktär (som man kan läsa mer om i den här tråden, dessutom lite längre ner kan man läsa om en av mina andra favoritkaraktärer, "Farfar") var hur dekadent och nersupen som helst, i alla fall i slutet. Och han var verkligen inte bra (detta var i WFRP). Ingen hjälte alls. En av mina andra "Farfar" var en sur och otrevlig alv och han kunde inte heller anklagas för att vara bra (och detta vara i D&D!... Han var iofs en Ranger). Men han var rolig att spela, även fast hans dåliga attityd gjorde att han blev ganska så mobbad av resten av rollpersonerna. Det var inget hjältigt alls över honom heller. En tredje karaktär jag gillar väldigt mycket men tyvärr inte har spelat så mycket var en nerknarkad gängmedlem i n2, han vart jag så nöjd med att jag hade skrivit en 7.5 sidor lång bakgrundshistoria till. Han var nog en av de sämre karaktärerna jag har gjort.

Så nej, jag har inget behov att att spela überbra karaktärer, och inte heller några hjältar (alltså en sån hjälte som Krille snackar om). Jordnära karaktärer som mest bryr sig om sig själva och kanske några av medspelarna. Ju mindre "hjältiga" de är dessto bättre.

/Balderk

Black_Ocean

Veteran
Det är väl lite av en smaksak. Är man herr master evil nekromantiker som ska ta över världen med sin armé av odöda så vill man ha sitt "dåliga" rykte så högt som möjligt (oftast iallfall) medan den ädle riddaren med sin skinande rustning som sitter på sin vita häst inte säkert har något emot att ha sitt "bra" rykte högt. Sen kommer resten av packet som varken är extremt onda eller extremt goda som oftast hamnar nånstans där i mitten med sitt rykte...dvs om de vill bli kända/blir kända.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Hjälte och hjälte

Det är förstås sant. Men jag ser egentligen inte Tuva som hjälte utan som en huvudperson eftersom det är henne man följer, fast jag kan för lite om Tuva för att jämföra med henne. Men jag kan ge ett luddigt exempel.

Aragorn är en hjälte. Frodo är en huvudperson. Skillnaden är den att Aragorn krossar allt. Frodo klarar sig knappt själv trots att hans hjärta är rent. Så ser jag på hjältar...

Krille

Super Moderator

"Aragorn är en hjälte. Frodo är en huvudperson. Skillnaden är den att Aragorn krossar allt. Frodo klarar sig knappt själv trots att hans hjärta är rent."

Så att förstöra Ringen och krossa Sauron är inte ett hjältedåd och Frodo är därmed inte en hjälte?

Som sagt var, hjälte blir man på grund av vad man gör, inte på grund av hur bra man är.

DanielSchenström

Swashbuckler
Totalt oviktigt. Att vara nåt man tycker om att spela är viktigt. Jag gillar själv att spela hjältar, oavsett system, så för mig är det viktigt att kunna få spela hjälte, medan det uppenbarligen inte är det för andra i min spelklubb.

Balderk

Swashbuckler
Bra talat! Mer människor till folket! :gremsmile:
Allvarligt, det där var klokt :gremwink:

/Balderk, imponerad

Ackerfors

Alas, your rapids!
Anti-hjältar

Det finns ett fack till som jag glömde bort... Anti-hjältarna. Där har ni mig! Jag spelar nog helst någon som borde varit hjälte eller är så fruktansvärt mesig så att han flyr när monstren kommer i närheten. Min bard som jag har nu. Han kan inte göra något annat än sjunga, men just sjunga är han förbittrat bra på.

Där har ni min favorit. Jag ändrade mig... :gremblush:

Men Anti-hjältarna? Går det att spela en grupp med bara anti-hjältar eller krävs det lite hårdare rollpersoner för att Anti-hjältarna ska klara sig?

Balderk

Swashbuckler
Kunde inte hålla med mer!

Bra talat Krille! För en gångs skull :gremsmile:
Nej jag bara skojar, du har ganska ofta bra åsikter, från min synpunkt.

Frodo är verkligen en hjälte! Och det är många huvudpersoner som är hjältar. T ex. Rand, Arn (har inte läst något om honom dock, men av vad jag har hört här så...), Pug (fult namn, men han är iaf en hjälte), Richard (i Sword of Truth) och många, många fler. Drizzt Do' Urden, tex.

/Balderk

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Anti-hjältar

Med antihjältar menar jag snarare i den mening det får när "hjältar" definierats som "hjältemodiga och goda personer". Alltså personer som i grunden vill gott (för att på så vis skilja sig från skurkar, vilka också kan sägas vara ett slags anti-hjältar), men genom sina drifter och handlingar oftast gör saker värre på betydande vis (och på så vis skiljer sig från "klantar", som gör saker värre genom sin prist på kompetens och är komiska där antihjältar är tragiska). Dessa blir mycket mer mänskliga än vanliga hjältar, se bara på Oidipus.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Njae nu missförstod du allt lite. (Kan vara jag som är luddig också...troligtvis.)

Att förstöra ringen är ett hjältedåd givetvis och att krossa Sauron likaså, men Aragorn ger krigarna moral och kämpalust. Han slåss orädd och med en oerhörd vilja. Och ja det är vad man gör som gör någon till hjälte och Sam är i så fall mera hjälte för han gör så att Frodo överhuvudtaget kommer någonstans.

Hjälte i sig är ett luddigt begrepp och huruvida Frodo är hjälte eller inte är i och för sig fortfarande On-topic men knappast relevant. (Jag vet det var jag som drog in honom... :gremfrown: )

Ackerfors

Alas, your rapids!

Vad har jag gett mig in på? Jag som inte kan diskutera... :gremfrown: Jag gör det enkelt för mig och säger att du har rätt, för det har du. Klantar handlar egentligen inte om karaktären i sig utan om hur man slår tärningarna. Fast där anti-hjältar ingår är det nästan alltid de som dödar draken och gifter sig med prinsessan ändå. :gremwink:

Black_Ocean

Veteran

Men Anti-hjältarna? Går det att spela en grupp med bara anti-hjältar eller krävs det lite hårdare rollpersoner för att Anti-hjältarna ska klara sig?
Jag anser att det går att spela med vilken grupp som helst. SL ska ta hänsyn till hur gruppen ser ut och skapa äventyren efter det. Eller tvärtom...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Super

Nu kom jag på vad det var jag borde skrivit från början. Jag har glömt ett litet men ytterst viktigt ord. Super. Alltså super som i super-hjälte. Aragorn, Drizzt, Arn och gänget är superhjältar medans Frodo, Tuva (antar jag) med flera är hjältar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur kul hade det varit att på allvar försöka spela en level 250 karaktär? Bara att skapa rollpersonen lär ju ta en halv evighet. Vilken sorts äventyr ska man egentligen använda karaktären till egentligen?
- Ånej, Satan har klonat sig själv i 30 kopior och endast du kan stoppa honom Monkey King!
- Vänta lite, jag ska bara äta upp mina bananer först. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, den karaktären var ju en anings överdriven... Snacka om Epic-level.... :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Men Anti-hjältarna? Går det att spela en grupp med bara anti-hjältar eller krävs det lite hårdare rollpersoner för att Anti-hjältarna ska klara sig? "

Min definition av anti-hjältar är personer som inte spelar enligt reglerna. Eller som farliga situationer vissar oväntat mod. Karaktärer som rymmer mer än de ser ut att göra. En anti-hjälte hade mycket väl kunnat stoppas in i en grupp med mer "ordinära" hjältar och tvärtom.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Uhmm... Jag säger... *trumvirvel* ...onödigt...

Det är som Walle säger ospelbart.