Nekromanti Vikter igen...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi ha rju redan tagit del av förklaringen till varför vapen och liknande väger så übermycket, för att även utrymmet de tar räknas in i vikten, men innebär dett att vikten på utrustningen kan minskas genom god packning, så att en sak man bär i ryggsäck har lägre vikt än en som hänger i bältet? Hur mycket minskar vikten för t.ex. vatten i ett vattenskinn? Kan vikten också höjas (jag balanserar packningen på huvudet!) av ofördelaktiga bärmetoder?

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Foggmock

Myrmidon
tänker nu dra till med en klassisk klyscha:
Det är upp till SL att bestämma. vi kör iaf med att saker i en ryggsäck inte väger lika mycket.
om du har en äldre version av DoD tillgängligt så finns det BEP, belastningspoäng. det funkade bra för ett föremål minskade i BEP om man stoppade det i en ryggsäck, eller satte fast det i bältet. och nej, en liter vatten väger en liter både utanför och i vattenskinnet. det kanske blir lättare att bära ett skinn med fyrtio liter än två med tjugo liter i varje. happy hunting!

Jag vet att jag har rätt!

dibbe

Veteran
BEP

Vad hände med BEP? Ett av de mer smarta regeltekniska påhitt jag sett (när man hade hämtat sig från den initiala chocken och kommit undefund med att de mätte just belastning och inte tyngd).

--
Dibbe

Silke

Warrior
Re: BEP

Det dog ut efter DoD -91 (ver. 4 alltså)... för ett tag sedan med andra ord. Hade lite svårt för det systemet trots att det inte heller är helt bra att endast köra med kilo...

Riddaren

Swashbuckler
Re: BEP

"Det dog ut efter DoD -91 (ver. 4 alltså)"

Efter??? Det dog ut i och med version 4 (1991). Dessutom gillar inte jag BEP som begrepp iställer för vikter... Om man skall ha något som mäter hur skrymmande något är, borde det vara som ett komplement till vikterna och inte en sammanslagning av dem.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Hasse

Hero
Det vore bättre.

"Om man skall ha något som mäter hur skrymmande något är, borde det vara som ett komplement till vikterna och inte en sammanslagning av dem."

Precis. Att hitta på en tyngre vikt för ett föremål som inte är den riktiga bara föremålet är skrymmande är inte den bästa lösningen. Själv tycker jag det vore bättre om alla föremål hade sina rätta vikter och det är upp till SL och avgöra hurvida RP kan bära det relaterat till hur skrymande det är.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Pazuzu

Warrior
Stege i fickan?

Jag skulle tro att majoriteten av spelare hellre vill veta vad skräpet väger och sen är fullständigt kapabla att själva avgöra huruvida man kan springa maraton med en 4m aluminiumstege eller inte.

Tror det var därför de bytte.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tänka lite

Jo, man får väl tänka efter lite själv, reglerna kan ju inte täcka allt. Men å andra sidan så stopapr ju Simon (Simon the Socerer) ner allt i sin hatt, helt oberoende av dess storlek och vikt. Men det är ju iofs ett specialfall./images/icons/tongue.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Tänka lite

För att inte tala om Skalman /images/icons/wink.gif

Klart den bäste figuren som finns /images/icons/smile.gif

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie