Nekromanti Viktiga skeenden i Vampire [huge spoiler]

Mukwa

Swashbuckler
Jag försöker läsa på så mycket som möjligt kring metaplotten i VtM för nu är vi igång med en kampanj där jag kommer väva in så mycket som går av de viktigaste händelserna i VtM.

Vilka händelser/hemligheter tycker du är viktiga/coola att ha med?

Karaktärerna har precis stormat in när Goratrix lyckats göra sina första lärjungar till vampyrer år 1021. Så den härvan kommer jag fortsätta med. Allt från kriget mellan Tremere och Tzimisce, Gangrel och Nosferatu, till skapandet av Gargoyles, dibbandet av Saulot, och sedan acceptansen av klan Tremere.

Cappadocian har ju också en väldigt viktig del i metaplotten, så den kommer jag också väva in. Cappadocius låser in hela sin klan i en krypta och låter sedan Giovanni dibba honom. De som inte kom till kryptan jagas ned och förgörs. Några från kryptan lyckas fly till andevärlden och kommer tillbaks som Harbingers of Skulls.

Anarkupproret och bildandet av Camarillan och Sabbaten. Lasombras och Tzimisces duster med sina antedeluvianer. Nedgörandet av Lasombra och Tzimisces hämnd från New York.

Gehenna...

Det finns säkerligen mängder av händelser som jag inte har tänkt på, vilka tycker du är viktiga?

Mukwa

Swashbuckler
RasmusL said:
Giovanni Chronicles plockar upp en hel del, ta de bra bitarna därifrån!
Men de behandlar bara Cappadocians och den grejen va? Orkar inte läsa hela kampanjen, men får väl lov att ögna igenom den då :gremsmile:

Jag gillar ryktena om att Troile ska ligga begravd under Kartagos saltade mark. Tror det ska finnas ett svärd där också, och Shaithan om jag inte missminner mig. Det ligger före i tiden för kampanjen, men funderar på att väva in den biten på något sätt ändå... Tur att Temporis finns. Har funderat på att låta Ilyes åka fram i tiden, och sedan ta med rollpersonen tillbaks till tiden vid Kartagos utplånande för att rädda Troile, men det är bara på ett idéstadie än. Kan bli coolare att ha en arkeologisession vid Kartago också för att låta spelarna upptäcka Troile den vägen istället.

Det finns ju mängder med sånna här coola hemligheter som jag vill utforska. Bakgrundshistoria är så fantastiskt att läsa, men så svårt att göra någonting med i faktiskt spel, men det är den utmaningen jag tänkte ta mig an.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vad var poängen med att låsa in hela klanen i en krypta? Kom de inte ut utan åt upp varandra eller vad hände?

Metaplotterna tycks alltid obegripliga.

Mukwa

Swashbuckler
Cappadocius tyckte att de blivit för många och behandlade människorna för dåligt. Vid tidpunkten för Feast of Folly var Cappadocian den i särklass största klanen till antalet och människorna de levde med utvecklade sjukdomar. Cappadocius kallade alla klanmedlemmar till Feast of Folly och låste in dem i berget Erciyes. Endast de rättrogna fick komma ut. De som blev kvar hade ingenting att feeda på så de gav sig på varandra tills alla dog eller låg i torpor. Femtio stycken lyckades ta sig därifrån och flydde till andevärlden, men där kom de inte ut förrän en neutronbombsrelik från andra världskriget briserade muren vid dödandet av Ravana (Ravnos Antedeluvian). När de kom ut ur dödsriket blev de Harbingers of Skulls.

God45

#PrayersForBahakan
Senare bryts sigilen ned helt av Becket från klan Gangrel och alla kan fritt gå in och komma ut ur grottan för att rädda en Nosferatu polare som råkat fastna där inne. Becket träffar också på Caine som trollat med "Ingen ättling till Set kan komma in, ingen ättling till Caine kan komma ut" formuleringen och som använt grottan till att chilla ett par hundra år. Becket och Caine blir sedan bros och har äventyr tillsammans.

I AM NOT MAKING THIS UP!

Anyway... Du måste ju ha med The Convention of Thorns där Camarillan grundas. Är dina spelare Tremere eller Ventrue är det ännu bättre :gremsmile:

Eller om de är Lasombra eller Tzimiche kan du låta dem döda en Antedeluvian! :gremlaugh:

Du måste ju bara ha med häxjakterna och den första anarch revolten de leder till när vampyrerna nästan utrotas av kyrkan.

Oh, oh, och det öppna kriget mellan House Tremere och Clan Tzimiche innan Tremere lyckas bli en klan är guld. Öppet krig med War ghouls och Votches och blodsmagi och grejer!

Mukwa

Swashbuckler
Oh, oh, och det öppna kriget mellan House Tremere och Clan Tzimiche innan Tremere lyckas bli en klan är guld. Öppet krig med War ghouls och Votches och blodsmagi och grejer!
Här är jag nu i scenariot. Eller ja. Jag lät spelarna komma in när Goratrix precis gjort sina lärjungar vampyrer, så det här kommer bli nästa stora plot att utforska.

I slutet av den här intrigen kommer jag slänga in dibbandet av Saulot och utrotandet av Salubri. Dessvärre har jag inte introducerat Salubri för rollpersonerna, så jag behöver förmodligen ett pausscenario för att få med ett par Salubris. Vet också att jag råkade förlägga Tremere-klanens grundande till fel stad. Det ska tydligen vara i Transylvanien, men jag förlade det till Wien.

Du måste ju bara ha med häxjakterna och den första anarch revolten de leder till när vampyrerna nästan utrotas av kyrkan.
Och häxjakten är ju grunden till revolten, så den kommer jag också ha med :gremsmile:
Eller om de är Lasombra eller Tzimiche kan du låta dem döda en Antedeluvian! laugh
Anarkrevolten kommer jag också gå igenom. Det är ju liksom en uppbyggnad till Camarillan och Sabbatens grundande.
Anyway... Du måste ju ha med The Convention of Thorns där Camarillan grundas. Är dina spelare Tremere eller Ventrue är det ännu bättre smile
Det står med på listan ja :gremsmile:

Och efter det här tänker jag mig att utforska Giovanni-debaclet.

Vad finns det mer för coola plotter?