Men man fryser till is blixsnabbt? Såg det i en film...Rymdhamster said:Mycket bra! Och näst efter det: en människa som utsätts för vakum exploderar inte. Såvida man inte håller andan, men även då är det bara lungorna som exploderar i bröstkorgen. Inget som upptäcks föränn det är dags för obduktion.
Ja men det är en tråkig begränsning och det finns lätta sätt att gå runt den. Maskhål eller warp drift är klassiker. Sakerna som ljud i rymden och att folk exploderar är saker som är dumma, färdas snabbare än ljuset är coolt. Det ska inte handla om att göra sci-fi tråkigt.kloptok said:Att färdas fortare än ljuset går inte ihop med en av fysikens grundpelare - relativitetsteorin.
Det är inte riktigt sant. Ljudvågor har vi rätt bra koll på hur de fungerar och att kontrollera detta mot verkligheten är inga som helst problem.kloptok said:Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".
Det visade sig vara en felkalibrering av mätutrustningen, den färdades i mer väntade hastigheter.Rymdhamster said:Plus att det bara är en teori. Visst är det teori som verkar hålla rätt bra, men sist jag hörde trodde de att de lyckats få en partikel att färdas just snabbare än ljuset.
Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.stenhöna said:Vad tycker Du är viktigast att hålla i minnet när man skriver sci-fi-berättelser och -settings?
+1Krille said:Konsekvens. Sätt upp spelreglerna i din ståry och håll dig till dem. Kan rymdskepp åka snabbare än ljuset och svänga som spitfires? Då kan de det, jämt. Att plötsligt stoppa in rymdskepp med banmekanik och newtonsk tröghet bryter illusionen.
Drama. Du är här för att berätta en ståry. Det absolut största felet du kan göra är att berätta en tråkig ståry, eller ännu värre, ingen ståry alls. Ståryn kan mycket väl vara en what if-ståry med moral eller en hjälteresa fast med rymdskepp. Men den får inte vara tråkig!
Dra något till sin spets. Tiden, tekniken, samhället, vad som helst. Lös ett problem - svält, fattigdom, överljusfart, koloniseringen av Mars, transhumanismen, whatever - och dra det till sin spets och se vilka följdproblem du får. Fokusera på följdproblemet och hitta dramat där (se ovan). Eller dra själva problemet till sin spets - global ekonomi, underljusfart, de som blev kvar på Jorden - och fokusera på det.
Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.Troberg said:Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.
Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.
Varför flyga snabbare än ljuset om man kan kröka rymden? I Dune kan man lära sig detta om man missbrukar Melange.kloptok said:Ledsen att behöva säga det, men i slutändan är ju all vetenskap "bara en teori". I just den här situationen (fortare än ljuset) skulle jag sätta relativitetsteori i samma fack som "det finns inget ljud i rymden".
Tja, våra kärnkraftverk är bara ångmaskiner, och vi driver det mesta med dem, från äggvispar och tåg till städer.Lupus Maximus said:Tja... Hade ångmaskiner fortsatt att utvecklas i den hastighet som skedde under 1800-talet skulle vi driva våra flygplan med dem. Så att utveckling stannar av eller saktar in är rätt vanligt förekommande.Troberg said:Datorer. Se upp med dem. Om du antar att utvecklingen fortsätter som den gjort hittills, så behöver spelarna inte tänka i ett spel några hundra år framåt, de behöver bara fråga datorn.
Så, något slags artificiell begränsning av datorerna (tex som i Dune) är nästan ett måste.