Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Hur bra det ärsolvebring said:Vad anser du är det allra viktigaste hos ett rollspel? Vad bryr du dig mest om?
Hur bra det ärsolvebring said:Vad anser du är det allra viktigaste hos ett rollspel? Vad bryr du dig mest om?
Texten (all text!) i rollspelet ska ha attityd, vara cool och ge intrycket av att vara skrivet av en hårding. Apocalypse World och några av de texter till neotech 3 jag læst uppfyller det hær kravet. Inga andra (som jag sett).solvebring said:Om du var tvungen att välja en grej
Då är Urchin ett rollspel för dig. Det har sannerligen attityd!xyas said:Texten (all text!) i rollspelet ska ha attityd, vara cool och ge intrycket av att vara skrivet av en hårding. Apocalypse World och några av de texter till neotech 3 jag læst uppfyller det hær kravet. Inga andra (som jag sett).solvebring said:Om du var tvungen att välja en grej
Eftersom jag nu måste vælja en grej
Det är liksom lite av tanke med tråden: vad skulle man välja - om man nu kan välja - om man måste?(det finns ingen ensam faktor som i sig räcker)
Då måste jag välja det jag valde, för alla spel utan det suger. Det är den tydligaste vattenskiljaren jag känner till.solvebring said:Det är liksom lite av tanke med tråden: man skulle man välja - om man nu kan välja - om man måste?
Det intressanta för mig är då hur du i så fall definierar vad ett spel vill? Måste det ha ett specifikt koncept: "Genom kampen mot det onda försöker du förändra din negativa karma kommen av ditt mörka förflutna..." eller funkar det med DoD "Du äventyrar i bland en massa magi och coola varelser..."krank said:Då måste jag välja det jag valde, för alla spel utan det suger. Det är den tydligaste vattenskiljaren jag känner till.solvebring said:Det är liksom lite av tanke med tråden: man skulle man välja - om man nu kan välja - om man måste?
DoD är iofs rätt kasst på den punkten, för det låtsas som om man kan spela vadsomhelst. Hade det varit fokuserat och sagt rakt ut: Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem - då hade jag tyckt mer om DoD.solvebring said:Måste det ha ett specifikt koncept: "Genom kampen mot det onda försöker du förändra din negativa karma kommen av ditt mörka förflutna..." eller funkar det med DoD "Du äventyrar i bland en massa magi och coola varelser..."
Okej, och därmed går alltså spel som DoD bort? För äventyren behöver nödvändigtvis egentligen inte gå ut på någonting, eller kan variera mycket friskt från gång till gång, egentligen.krank said:DoD är iofs rätt kasst på den punkten, för det låtsas som om man kan spela vadsomhelst. Hade det varit fokuserat och sagt rakt ut: Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem - då hade jag tyckt mer om DoD.solvebring said:Måste det ha ett specifikt koncept: "Genom kampen mot det onda försöker du förändra din negativa karma kommen av ditt mörka förflutna..." eller funkar det med DoD "Du äventyrar i bland en massa magi och coola varelser..."
Det viktiga är vad man gör i äventyren, liksom. Hur ser ett vanligt äventyr ut? Vad förväntas man lösa för slags problem, som spelare?
... men inte nödvändigtvis.Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem
Det är just det: DoD har inget fokus, alltså blir det defaultläget: vanligt jäkla äventyrande. Och eftersom det inte finns några verktyg för att specifikt skapa vanligt jäkla äventyrande så blir det vanliga jäkla äventyrandet antingen dåligt eller jobbigt att få till, eftersom man som SL får dra hela lasset själv. Och som spelare vet man inte riktigt vad man förväntas skapa för rollperson.solvebring said:Okej, och därmed går alltså spel som DoD bort? För äventyren behöver nödvändigtvis egentligen inte gå ut på någonting, eller kan variera mycket friskt från gång till gång, egentligen.
Eller ja, på ett sätt är ju DoD:... men inte nödvändigtvis.Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem
Okidok, då är jag helt med på vad du syftar på.krank said:Det är just det: DoD har inget fokus, alltså blir det defaultläget: vanligt jäkla äventyrande. Och eftersom det inte finns några verktyg för att specifikt skapa vanligt jäkla äventyrande så blir det vanliga jäkla äventyrandet antingen dåligt eller jobbigt att få till, eftersom man som SL får dra hela lasset själv. Och som spelare vet man inte riktigt vad man förväntas skapa för rollperson.solvebring said:Okej, och därmed går alltså spel som DoD bort? För äventyren behöver nödvändigtvis egentligen inte gå ut på någonting, eller kan variera mycket friskt från gång till gång, egentligen.
Eller ja, på ett sätt är ju DoD:... men inte nödvändigtvis.Man spelar äventyrare, som driver runt och löser problem