Re: Nu har du.
.En stilla undran bara, kan det vara så att du avskyr DoD så bara för att det hör till när man spelar Eon?
Jag tycker om DoD 4 och DoD Chronopia, men det första intryck jag fick av DoD6 var en direkt regression till (i mina ögon då) primitivare rollspelande. Med levlar, omotiverade, brutalt ologiska yrkesbegränsningar, stridskapacitet och uttalanden som 'alla spelare drömmer om en superrollperson' satte Riotminds ribban rejält lågt jämfört med vad jag tycker är bra rollspel. Eons regelsystem präglas av konsekvens, detaljrikedom och på det hela taget ett realistiskt förhållningssätt till hur saker och ting verkligen fungerar, medan världen, Mundana då, är en typisk 'dockskåpsvärld' - mycket detaljerat beskriven, med ingående djupdykningar i kulturer, fraktioner och ja, snart sagt allt. Spelledare uppmuntras att bygga på det som finns, och själva fylla i luckorna. Självklart kan man stryka/modda det man ogillar och hitta på nytt (det har jag gjort i mycket stor utsträckning), men Neogames uppmuntrar inte till det, vilket förvisso är en trist sak med deras attityd.
DoD6 däremot, är varken konsekvent, detaljrikt eller realistiskt. Världen är generellt och sparsamt beskriven, och jämfört med Eon finns det väldigt lite stoff att bygga på. Man får ingen känsla varken av att världen fungerar eller att dess kulturer lever och rör på sig, och det är ingen bra värld imo. Många spelledare älskar att bygga världar från scratch, men jag föredrar att ha en guldgruva av rikt stoff att ösa ur från början, och det är kanske också just därför jag tycker om Eon och ogillar DoD6? Så, jadå - klart många Eon-spelare inte har mycket till övers för DoD6, men det beror väl snarare på att de har andra preferenser vad gäller hur rollspel ska se ut och spelas än på att det 'hör till'. Det ter sig ganska självklart.
Men jag undrar på vilket sätt DoD är mer "standardfantasy" än Eon.
Jag har inte påstått att DoD är
mer standardfantasy, bara
sämre standardfantasy. De olika kulturernas förhållanden till varandra (och sig själva) är rikt genomarbetade i Eon, dvärgars, alvers och tirakers samhällen har konstruerats i ett försök att skapa en känsla av de verkligen fungerar, utan att förlora sin exotism. Man har försökt göra något en smula nytt av alverna, och tirakerna är brutalt olika alla andra orcher jag skådat - vilket inte kan sägas om DoD6s troll. High fantasy-elementen har en subtil roll i verklighetens periferi, som mystiska drakar och glömda skuggor av det förflutna som hotar världen på nytt. Det är välgjord, intrikat och skickligt hanterad fantasy (återigen: trots magplask som Legender och Hemligheter). Framförallt är det en värld man kan spela nästan vad som helst i - där finns alla upptänkliga miljöer, kulturer och situationer, och kampanjmodulerna kan bidra till allt från grisodling och jordnära palatsintriger till high fantasy i sin utformning.
DoD6, däremot, är en sillsallad av dåliga rippar från fornnordisk kultur, i flera fall respektlöst hanterade - diserna tex, som är kvinnliga gudinnor och liknande, har i DoD6 reducerats till någon slags 'dimmonster', och man har tryckt in rikt med i sammanhanget maplacé stoff från andra kultursfärer, såsom minotaurer, nymfer och älvor, utan att ta någon hänsyn till hur dessa passar in i en
fornnordisk sagovärld. (Och med älvorna gick man dessutom misste om chansen att använda det ordet som genus på kvinnliga alver. Det går tack och lov fortfarande i Eon). Jag blev outhärdligt besviken, helt enkelt - jag hade väntat mig en subtil och snyggt hanterad fornnordisk fantasyvärld. Vad jag fick var det sedvanliga fantasy-hopkoket i nån slags John Bauer-skinn, komplett med monsterbok och troll som i stort sett inte var mer än orcher ändå. Och alverna verkade givetvis komma från rymden - precis som överallt annars (också i Eon). Allt förlagt till nån stor urskog och insvept i en nationalromantisk dimma. Och namnen, sedan - 'Nidendomen' är en groteskt dålig ripp (Nidarosdomen) även med all god vilja i världen. 'Majngjord' likaså. (Tors styrkebälte blev en
värld? Öh...).
Glassigheten på materialet sänkte också intrycket - det förstärkte känslan av att ambitionen låg åt hållet D&D.
Och visst, Expert må erbjuda ett alternativ till det, ursäkta uttrycket, värdelösa regelsystemet i grundboken, men det är inte direkt ett alternativ jag är sugen på att pröva efter allt det här. Regelsystemet går, förmodligen för att Riotminds insåg hur många som avskydde det, men världen består. Liksom intrycket.
- Ymir, som har svårt att se hårdpärm och glassigt papper som bedömningskriterier för rollspel.