Nekromanti Viktigaste/Lämpligaste modulerna

Mobius

Veteran
Hej alla!

Är sedan julas en glad ägare av Eon II, sedna 1 år ungefär sl i Neotech.

Gillar systemen och funderar på att börja SL:a i Eon och undrar då vilka moduler utöver grundreglerna ni rekommenderar. Framför allt nu när en del av de gamla böckerna ersätts av ett antal nya.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har nio moduler utöver grundreglerna. Jag slutade spela Eon för ungefär två-tre år sedan till fördel för DoD6. Såhär i efterhand undrar jag vad jag skulle med så många moduler till egentligen. Flera av dem är i mitt tycke undermåliga t.ex monster och varelser (som skall ersättas med nya monsterböcker) och Jarla (som var något utav det sämsta jag någonsin köpt i rollspelsväg). Krigarens handbok var rejält överflödig om man inte är våldsfanatiker och tycker om bilder på fåniga vapen som inte tillför spelet någonting. Men om jag minns rätt skall även den ersättas, förhoppningsvis blir den nya versionen bättre. "Rasböckerna" Alver, dvärgar och Tiraker var rätt ok men de tog bort en del av skaparglädjen hos spelledaren i mitt tycke så jag använde dem knappt. Den modul som jag gillade bäst var Mystik och Magi. Jag använde den dock inte särskilt mycket, jag tyckte att reglerna var väl komplicerade. Den dög dock bra som inspiration för skapandet av magiker som SLP:er. Mundana var en hyfsad modul som jag tycker är oumbärlig om man tänker spela i just Mundana. Dock är den rejält tråkig att plöja igenom.
På det hela så tycker jag att Neogames moduler är rätt kassa. De känns inte riktigt gedigna utan man verkar snarare satsa på att få ut så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.
Nu är jag i och för sig påverkad av att spela DoD6. Ritominds har ju inte gett ut så många moduler (jämfört med Neogames) men man har istället satsat på att ge ut förstklassiga produkter som är en fröjd att läsa.

Perenna

Swordsman
Mystik & magi är nästan ett måste om man vill kunna spela eller ha med magiker i sina äventyr. Till skillnad från föregående talare, tycker jag inte att reglerna är komplicerade...

Geografica Mundana är själva världsmodulen, vilken är väldigt bra, men så finns det spelare som lika gärna hittar på egna världar.

De tre rasböckerna (alver, dvärgar och tiraker) rekommenderas också varmt.

Till skillnad från en hel del andra tycker jag inte att Legender & hemligheter hör till de bästa böckerna. Hälften av materialet är bra, men modulen förstörde delvis den bild jag fått av Mundana i alla andra moduler.

Lista

1. Eon/Eon II
2. Mundana/Geografica mundana
3. M&M
4. Alver/Dvärgar/Tiraker
5. KV
6. Religioner
7. A&S/Consaber
8. Allt annat
9. Spelarens handbok

Så ser min lista ut. Bara för att jag har tråkigt så skriver jag även en lista på vilka moduler som är bäst skrivna och trevligast att läsa:

1. Alver
2. Dvärgar
3. M&M
4. Tiraker
5. Consaber
6. Riddaren
7. Geografica mundana
8. Allt annat

Mvh Victor Palm...

...Har tråkigt.

DAKRilla

Hero
"De känns inte riktigt gedigna utan man verkar snarare satsa på att få ut så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt."

Kort tid? Ok, jag vet att NeoGames s.k. förseningar inte riktigt går hand i hand med att det skulle ta relativt lång tid för dem att få ut en modul (de verkar vara lite väl positiva med deras preliminära releasedatum). Men ett tjugotal artiklar släppta av ett antal olika författare under en nioårsperiod, det är väl ändå inte så värst intensivt och stressat?

Nu ska jag kanske inte uttala mig så värst mycket om kvalitéen av dessa böcker, men de moduler jag läst mest, Mystik & Magi samt Dvärgar, var åtminstone i min mening ypperliga moduler. Bättre kvalité på innehåll än i dem kräver åtminstone inte jag.

Angående böckerna till DoD6 så tycker jag det bara verkar vara själva böckerna som är av hög kvalité, inte innehållet. Åtminstone så har jag aldrig hört någon av mina vänner som läst i dessa böcker säga något positivt om just innehållet (bara tvärtom), men just böckernas kvalité har alla prisat. Efter att själv ha kikat lite i några av böckerna så delar jag denna åsikt.

Håller inte med

Vandöda & Nekromanti var visserligen ganska intressant att läsa, men den förstör iaf bara mina kampanjer och äventyr.

Mvh Victor Palm...

...Som inte håller med

Vitulv

Kort tid? Ok, jag vet att NeoGames s.k. förseningar inte riktigt går hand i hand med att det skulle ta relativt lång tid för dem att få ut en modul (de verkar vara lite väl positiva med deras preliminära releasedatum). Men ett tjugotal artiklar släppta av ett antal olika författare under en nioårsperiod, det är väl ändå inte så värst intensivt och stressat?
Nja, jag menar kort tid i jämförelse med vissa andra företag. Men visst, jag överdrev väl en aning också.

Angående böckerna till DoD6 så tycker jag det bara verkar vara själva böckerna som är av hög kvalité, inte innehållet. Åtminstone så har jag aldrig hört någon av mina vänner som läst i dessa böcker säga något positivt om just innehållet (bara tvärtom), men just böckernas kvalité har alla prisat. Efter att själv ha kikat lite i några av böckerna så delar jag denna åsikt.
Då föreslår jag att du faktiskt läser produkterna innan du klankar ner på deras innehåll. Jag har åtminstonde både läst och spelat med de moduler som jag är kritisk mot. Jag har hittills inte stött på någon som inte tycker att Riotminds moduler/äventyr är av mycket hög klass (och nej, jag menar inte bara kvalitén på bokbindningen som även den slår Neo på fingrarna).

Nu ska jag kanske inte uttala mig så värst mycket om kvalitéen av dessa böcker, men de moduler jag läst mest, Mystik & Magi samt Dvärgar, var åtminstone i min mening ypperliga moduler. Bättre kvalité på innehåll än i dem kräver åtminstone inte jag.
För övrigt så var det just Mystik och Magi som jag tidigare skrev att jag tyckte rätt bra om även om den har några brister (mjuk pärm, risiga illustrationer m.m.).

DAKRilla

Hero
"Då föreslår jag att du faktiskt läser produkterna innan du klankar ner på deras innehåll."

Vad jag menade med lite var att jag läst så pass mycket att jag hann skaffa mig en uppfattning om innehållet. Att jag kan ha dragit förhastade slutsatser vet jag, men jag tror inte den person jag talade med efteråt gjort det eftersom han läste igenom hela regelboken samt Jorges Bestiarium. Det jag hörde av honom sedan övertygade mig ännu mer. När jag sedan testade att göra en karaktär och spela lite blev jag lite mer övertygad. Förhoppningsvis har det som jag inte gillade då ändrats i Expertreglerna.

"Jag har hittills inte stött på någon som inte tycker att Riotminds moduler/äventyr är av mycket hög klass (och nej, jag menar inte bara kvalitén på bokbindningen som även den slår Neo på fingrarna)."

För mig råder det ungefär motsatta när det gäller innehållet, men helt klart detsamma vad gäller själva böckernas kavlitét. Folk är olika.

Helmgast
Varning (inte så farligt)

Låt det inte urarta. Jag har varit ond å dum en gång jag med (fick utskällning av Magnus Seter, jag skäms fortfarande).
Självklart gillar jag Eon bättre, men bråk mellan Doddare å Eoniter blir aldrig bra.

Så, tänk över, vilket spel är mest orginellt? Sen bollar ni det via pm.

Ymir

Liten kantbaron
Nu har du.

Jag har hittills inte stött på någon som inte tycker att Riotminds moduler/äventyr är av mycket hög klass
Nu har du. Jag vet inte, men ett sunkigt, generellt beskrivet standard-fantasyhopkok mixat med taskiga rippar av forntida skandinavisk pseudomytologi ter sig inte vidare kvalitativt i mina ögon. Då föredrar jag Eons grundläggande trovärdighet och intressanta, mångfacetterade världsskildring som ger uppslag till hela kampanjer så fort man slår upp en modul. Trots magplask som Monsterboken och Legender och Hemligher. I Eon är det upp till spelledaren att skapa stämning, i DoD6 är den fastetsad i boksidorna. Och mig tilltalar den då inte, och för mest tankarna till plågsamma anekdoter om D&D.

- Ymir, folkfront för dockskåpsvärldar

Vitulv

Re: Nu har du.

Nu har du. Jag vet inte, men ett sunkigt, generellt beskrivet standard-fantasyhopkok mixat med taskiga rippar av forntida skandinavisk pseudomytologi ter sig inte vidare kvalitativt i mina ögon. Då föredrar jag Eons grundläggande trovärdighet och intressanta, mångfacetterade världsskildring som ger uppslag till hela kampanjer så fort man slår upp en modul. Trots magplask som Monsterboken och Legender och Hemligher. I Eon är det upp till spelledaren att skapa stämning, i DoD6 är den fastetsad i boksidorna. Och mig tilltalar den då inte, och för mest tankarna till plågsamma anekdoter om D&D.
Jo, jag misstänkte att jag skulle stöta på någon som inte delade min uppfattning i Eon-forumet. En stilla undran bara, kan det vara så att du avskyr DoD så bara för att det hör till när man spelar Eon? Din kritik är så pass hätsk att den framstår som onödigt provocerande. Men det är ju sådant man får tåla om man är så okultiverad att man spelar DoD som inte är lika "trovärdigt, intressant och mångfacetterat" som Eon. Men jag undrar på vilket sätt DoD är mer "standardfantasy" än Eon. Människor, alver, dvärgar och troll tills skillnad från människor, alver, dvärgar, troll och tiraker.

Vitulv

Folk är olika.
Jo, det har du rätt i. Och det är väl därför vi spelar olika spel. Tur att det finns lite att välja mellan. Och utan att göra någon skamlös reklam för DoD så föreslår jag att du slänger ett getöga på Expert, de flesta gillar den, kanske även du.

Vitulv

Re: Varning (inte så farligt)

Låt det inte urarta. Jag har varit ond å dum en gång jag med (fick utskällning av Magnus Seter, jag skäms fortfarande).
Självklart gillar jag Eon bättre, men bråk mellan Doddare å Eoniter blir aldrig bra.

Så, tänk över, vilket spel är mest orginellt? Sen bollar ni det via pm.
Oroa dig inte, jag är en mycket sansad människa och lyckas vanligen hålla mig från bråk. Desutom har jag inget emot Eoniter. Jag spelade det själv en gång i tiden och bara för att jag inte lyckades ha särskillt kul med det betyder det ju knappast att det är dåligt. Däremot måste man ju få diskutera vad man tycker är bra respektive dåligt med olika system.

Ezping Orm

Hero
Nja, jag menar kort tid i jämförelse med vissa andra företag. Men visst, jag överdrev väl en aning också.
Möjlig förklaring: Neogames har fler anställda (+ en armé frilansare).

Jag har hittills inte stött på någon som inte tycker att Riotminds moduler/äventyr är av mycket hög klass (och nej, jag menar inte bara kvalitén på bokbindningen som även den slår Neo på fingrarna).
Då föreslår jag att du söker lite på DoD-forumet. Så vitt jag minns så sågades grundreglerna till DoD6 ganska styggt. Personligen så gillar jag Jorges Bestiarium och äventyren, men regelboken var ingen höjdare och Expert imponerade inte på mig.

Ymir

Liten kantbaron

.En stilla undran bara, kan det vara så att du avskyr DoD så bara för att det hör till när man spelar Eon?
Jag tycker om DoD 4 och DoD Chronopia, men det första intryck jag fick av DoD6 var en direkt regression till (i mina ögon då) primitivare rollspelande. Med levlar, omotiverade, brutalt ologiska yrkesbegränsningar, stridskapacitet och uttalanden som 'alla spelare drömmer om en superrollperson' satte Riotminds ribban rejält lågt jämfört med vad jag tycker är bra rollspel. Eons regelsystem präglas av konsekvens, detaljrikedom och på det hela taget ett realistiskt förhållningssätt till hur saker och ting verkligen fungerar, medan världen, Mundana då, är en typisk 'dockskåpsvärld' - mycket detaljerat beskriven, med ingående djupdykningar i kulturer, fraktioner och ja, snart sagt allt. Spelledare uppmuntras att bygga på det som finns, och själva fylla i luckorna. Självklart kan man stryka/modda det man ogillar och hitta på nytt (det har jag gjort i mycket stor utsträckning), men Neogames uppmuntrar inte till det, vilket förvisso är en trist sak med deras attityd.
DoD6 däremot, är varken konsekvent, detaljrikt eller realistiskt. Världen är generellt och sparsamt beskriven, och jämfört med Eon finns det väldigt lite stoff att bygga på. Man får ingen känsla varken av att världen fungerar eller att dess kulturer lever och rör på sig, och det är ingen bra värld imo. Många spelledare älskar att bygga världar från scratch, men jag föredrar att ha en guldgruva av rikt stoff att ösa ur från början, och det är kanske också just därför jag tycker om Eon och ogillar DoD6? Så, jadå - klart många Eon-spelare inte har mycket till övers för DoD6, men det beror väl snarare på att de har andra preferenser vad gäller hur rollspel ska se ut och spelas än på att det 'hör till'. Det ter sig ganska självklart.

Men jag undrar på vilket sätt DoD är mer "standardfantasy" än Eon.
Jag har inte påstått att DoD är mer standardfantasy, bara sämre standardfantasy. De olika kulturernas förhållanden till varandra (och sig själva) är rikt genomarbetade i Eon, dvärgars, alvers och tirakers samhällen har konstruerats i ett försök att skapa en känsla av de verkligen fungerar, utan att förlora sin exotism. Man har försökt göra något en smula nytt av alverna, och tirakerna är brutalt olika alla andra orcher jag skådat - vilket inte kan sägas om DoD6s troll. High fantasy-elementen har en subtil roll i verklighetens periferi, som mystiska drakar och glömda skuggor av det förflutna som hotar världen på nytt. Det är välgjord, intrikat och skickligt hanterad fantasy (återigen: trots magplask som Legender och Hemligheter). Framförallt är det en värld man kan spela nästan vad som helst i - där finns alla upptänkliga miljöer, kulturer och situationer, och kampanjmodulerna kan bidra till allt från grisodling och jordnära palatsintriger till high fantasy i sin utformning.

DoD6, däremot, är en sillsallad av dåliga rippar från fornnordisk kultur, i flera fall respektlöst hanterade - diserna tex, som är kvinnliga gudinnor och liknande, har i DoD6 reducerats till någon slags 'dimmonster', och man har tryckt in rikt med i sammanhanget maplacé stoff från andra kultursfärer, såsom minotaurer, nymfer och älvor, utan att ta någon hänsyn till hur dessa passar in i en fornnordisk sagovärld. (Och med älvorna gick man dessutom misste om chansen att använda det ordet som genus på kvinnliga alver. Det går tack och lov fortfarande i Eon). Jag blev outhärdligt besviken, helt enkelt - jag hade väntat mig en subtil och snyggt hanterad fornnordisk fantasyvärld. Vad jag fick var det sedvanliga fantasy-hopkoket i nån slags John Bauer-skinn, komplett med monsterbok och troll som i stort sett inte var mer än orcher ändå. Och alverna verkade givetvis komma från rymden - precis som överallt annars (också i Eon). Allt förlagt till nån stor urskog och insvept i en nationalromantisk dimma. Och namnen, sedan - 'Nidendomen' är en groteskt dålig ripp (Nidarosdomen) även med all god vilja i världen. 'Majngjord' likaså. (Tors styrkebälte blev en värld? Öh...).
Glassigheten på materialet sänkte också intrycket - det förstärkte känslan av att ambitionen låg åt hållet D&D.

Och visst, Expert må erbjuda ett alternativ till det, ursäkta uttrycket, värdelösa regelsystemet i grundboken, men det är inte direkt ett alternativ jag är sugen på att pröva efter allt det här. Regelsystemet går, förmodligen för att Riotminds insåg hur många som avskydde det, men världen består. Liksom intrycket.

- Ymir, som har svårt att se hårdpärm och glassigt papper som bedömningskriterier för rollspel.

Vitulv

Citat:

Jag har hittills inte stött på någon som inte tycker att Riotminds moduler/äventyr är av mycket hög klass (och nej, jag menar inte bara kvalitén på bokbindningen som även den slår Neo på fingrarna).

Då föreslår jag att du söker lite på DoD-forumet. Så vitt jag minns så sågades grundreglerna till DoD6 ganska styggt. Personligen så gillar jag Jorges Bestiarium och äventyren, men regelboken var ingen höjdare och Expert imponerade inte på mig.
Jag vet, och det var därför jag skrev modulerna . Jag är medveten om att grundreglerna fick ett rätt svalt mottagande (även om jag faktiskt tycker att de dög alldeles utmärkt).

Vitulv

Nåja, jag avstår från att bemöta kritiken. Jag tror att vi skiljer oss i smak helt enkelt (även om jag håller med dig i en del du skriver), så jag tror inte att det blir någon meningsfull diskussion. Jag tycker dock att det är intressant att det är just stämningen och världen som du avskyr när det oftast är det som de största DoD-hatarna faktiskt erkänner som mycket bra.
Du verkar väldigt stött av Riotminds hanterande av fornnordisk sagokultur. Själv är jag mycket intresserad av just den fornnordiska guda- och sagomyten men kan inte säga att jag störs utav att Riotminds stjäl lite från den. Respektlös våldtäkt av ett kulturarv? Nåja, snarare ett hamrlöst flörtande imho. Dessutom tycker jag att de har lyckats skapa något nytt inom genren.
Något som jag faktiskt måste protestera mot är att du kallar trollen för en direkt orch-ripoff. Trollsamhället i Trudvang tycker jag är extremt varierande och berikande. Själv har jag i varje fall lyckats få fram den kulturen/kulturerna på ett mycket stimulerande sätt för mina spelare. Med tanke på de olika trollvarianterna skiljer sig milsvidda åt så tycker jag att de utgör en betydligt intressantare och mer varierande "ras" än Mundanas Tiraker som enbart finns i varianterna stor, mellan eller liten och med sinneslagen arg, listig eller smart.
Observera att jag inte har något emot Tirakerna som spelelement utan bestrider snarare att de skulle vara så fasligt mer berikande än Trudvangs Troll.