Nekromanti Viktigt som har hänt - en sammanfattning

Necross

Swashbuckler
Jag gjorde just den här listan som jag funderar på att tatuera in på underarmen. Eller bara klistra upp bredvid badrumsspegeln, där jag borstar tänderna. Nåt som behöver lägga till eller ändras? Speak now or forever hold your peace!

Attachments

Necross

Swashbuckler
anth;n85115 said:
Skaffa GURPS Timeline, den är på 128 sidor och tar upp allt som hänt mellan big bang och 1992.
Eh, jag hade inte tänkt sätta upp 128 sidor bredvid badrumsspegeln. Men kanske en helkroppstatuering ...

Ymir

Liten kantbaron
Fantastisk tatueringsidé, men du inser att du mer eller mindre rakt av ber mig att besserwizzra? ^_^
Also, ska det bli en tatuering kan du vilja stava rätt till "renässansen" :p

Xinhai-revolutionen i Kina, som avslutade 2000+ år av kejsardöme och ledde till radikala reformer av jordens länge mest dominanta och högstående civilisation. Det är absurt att ha med amerikanska frihetskriget men inte den.

Digerdöden är en av de mest signifikanta globalhistoriska händelser som inträffat de senaste tvåtusen åren, den borde tas upp.

Personligen skulle jag låtit islam inleda medeltiden, dvs satt medeltidens början till 600-talet, eftersom islam blev början till slutet för de antika religionerna och civilisationerna i mellanöstern. Islams framväxt är basically ett av de mest och snabbast världsomvälvande skeendena som någonsin ägt rum, och Michael Hart placerade (med gott fog) Muhammed på första plats på sin berömda lista över världshistoriens 100 mest inflytelserika personer.

Och varför nämna Egypten, men inte andra bronsålderscivilisationer? Sumererna uppfann minst lika mycket, tex.

och varför är Karl den Store mer signifikant än tex Kyros den Store, som grundade världens första och stilbildande imperium?

also, mongolerna?

Ska du ta upp Martin Luther borde du även ta upp andra centrala religiösa paradigmskiften, tex buddhismens genomslag i Kina, Battle of Karbala (symboliskt för splittringen mellan Sunni och Shia), den islamska erövringen av Iran (som blev början till slutet för zoroastrianismen och manikeismen), med mera.

Slutligen kan nämnas en obskyr men extremt viktig händelse; Slaget vid Talasfloden 751 e.vt, som stoppade Tangdynastins expansion västerut, och lät araberna erövra pappersmakandets hemlighet från Kina. Detta var en fundamental byggsten för arabernas (och senare Europas) möjligheter till intellektuell blomstring, och därmed, senare, renässansen och den europeiska tryckpressen. Det kan även ses som ett avgörande skede där Kina gick miste om sin chans att dominera världen.

Zorbeltuss

Hero
Kan väl påpeka att big bang var ca 13'800'000'000 år sedan enligt moderna mätningar och efter dess har det varit många tidsåldrar, om du vill ha med big bang bör du ha med andra tidsåldrar eller lämna ett tomt utrymme, jag skulle föredra med alla åldrar etc men det kan bli väldigt långt, för universum är ju big bang det viktigaste, men för mänskligheten har ju alla föregående (lokala) tidsåldrar ledit fram till att vi kunde ta våra första andetag, om inte annat så har de inte förhindrat det.

/Luna Lovegood

chrull

Stockholm Kartell
Ska det faktiskt göras som tatuering på riktigt så rekommenderar jag att sänka mängden tecken och öka på mängden ikoner/bilder.

Sapient

Swashbuckler
Jag föreslår en något kortare variant:

Universums historia:
Ungefär 13,7 miljarder år sedan, Big Bang - Nutid.

Så slipper du den där oundvikliga diskussionen om vilka detaljer däremellan som är viktiga att få med.
(Jag menar, inga dinosaurier? Verkligen?!? Inga??)

erikt

Hero
Listan har kraftigt fokus på europeisk historia. Det hände en hel del i andra delar av världen också, även om det inte är lika känt häromkring. (Indien och Kina t.ex. för att nämna bara ett par av de viktigare civilisationerna )

Du nämner Egypten, men vart tog Sumerien och Babylonien vägen? Och Perserriket?

Renässansen började redan på 1300-talet, även om den inte nådde upp till Sverige förrän på 1500-talet. (Och folk var inte särskilt mer upplysta då än tidigare, de bara ansåg sig vara det.)

Du har mycket mer detaljer på modernare historia än på äldre historia. (Exempelvis så tar du upp Amerikanska inbördeskriget och Trettioåriga kriget, men nämner inte de Puniska krigen eller Perserkrigen.)

Du nämner Columbus, men inte Marco Polo eller Leif Eriksson.

Etc, etc,

Skall du ha en sådan där kort historiesammanfattning så blir den garanterat så kraftigt förenklad att den är missvisande. Inget som bör tatueras in någonstans utom möjligen som avskräckande exempel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
1982 - Rymdhamster föds

Jag fattar inte hur du kunde missa den, det är ju typ det viktigaste som borde vara med på den där listan =)

Zimith

Veteran
Hur gammal är du? En del siffror i din lista kan komma att ändras i framtiden, nämligen, särskilt det äldre årtalen. Det kanske suger lite att behöva hosta och korrigera om någon påläst arkeolog påpekar att homo sapiens sapiens faktiskt är 500k år äldre än det står på din stjärt. (Dom hittade ju en skruttig buse nyligen som skriver om evolutionsläran lite http://blogs.discovermagazine.com/d-...man-evolution/)

Necross

Swashbuckler
Som några kanske förstod så ska jag alltså INTE tatuera någonting alls. Det handlar snarare om en lista på saker som kan vara nyttigt att komma ihåg, t ex för att de refereras ofta till i kulturella sammanhang. Och ja, eftersom jag är bor här så fokuserar jag på det västerländska perspektivet, allt annat känns mindre lämpligt om man ska hålla det kortfattat. Tack för all hjälp.

Necross

Swashbuckler
Zimith;n86179 said:
Det kanske suger lite att behöva hosta och korrigera om någon påläst arkeolog påpekar att homo sapiens sapiens faktiskt är 500k år äldre än det står på din stjärt. (Dom hittade ju en skruttig buse nyligen som skriver om evolutionsläran lite http://blogs.discovermagazine.com/d-...man-evolution/)
Nja, alltså, nu fick jag för mig att dubbelkolla detta med homo sapiens sapiens, och jag tror att jag måste ha menat nåt helt annat än sapiens sapiens när jag skrev det där. Möjligen menar jag Homo kanske. Men sapiens sapiens är ju betydligt YNGRE än 2,3 miljoner år. Men hur menar du med ÄLDRE?!

Sapient

Swashbuckler
Necross;n86261 said:
Men sapiens sapiens är ju betydligt YNGRE än 2,3 miljoner år. Men hur menar du med ÄLDRE?!
Åh ja, nu ska vi inte vara sådana. Jag ÄR född 1970, så det är inte långt ifrån 2,3 miljoner år.

Krille

Super Moderator
Someone once told me that the only dates you needed to remember in English history were:

?1066 - William the Conqueror defeats King Harold at the Battle of Hastings;
1666 - Great Fire of London and (you can sense a theme developing here):
1966 - England win the World Cup (football/Wembley Stadium/one and only time/important).

Sapient

Swashbuckler
Krille;n88151 said:
Someone once told me that the only dates you needed to remember in English history were:

?1066 - William the Conqueror defeats King Harold at the Battle of Hastings;
1666 - Great Fire of London and (you can sense a theme developing here):
1966 - England win the World Cup (football/Wembley Stadium/one and only time/important).

Soo? I see tha statutes o' Kilkenny has no importance for ye, aye? No matter worth mention'in, are they then? Wha' 'appened o'er on the other side o' the Irish sea, not matter to ye, aye?