Nekromanti Viktoriansk rollspelande – vad finns det för spel?

Storuggla

Champion
Okej, jag sitter här och slötittar på Sherlock Holmes på Hallmark (tyvärr inte Brett utan Frewer som Homes) och det slår mig att jag saknar rollspel som utspelar sig i den viktoranska eran. Jag har Space 1889 och Victoriana, men där tar det stopp. Call of Cthulhu kan misshandlas till att vara ett «slutetavartonhundratalet» spel om man har Cthulhu by Gaslight (men den är tyvärr OOP sedan förra istiden ungefär), men... ja...

Finns det några (bra) spel jag missat som utspelar sig runt 1850-1914?

Storuggla, by jove!

Edit: Möh, jag glömde Castle Falkenstein. Mupp mupp.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Viktoriansk rollspelande – vad finns det för s

Vampire Victorian Ages?

Sedan finns det ju en del GURPS-prylar.. GURPS Age of Napoleon (kanske något tidig) och GURPS Goblins.

Storuggla

Champion

"Vampire Victorian Ages?"

Vadåförnågotsadu?

"Sedan finns det ju en del GURPS-prylar.. GURPS Age of Napoleon (kanske något tidig) och GURPS Goblins."

Båda för tidiga, tyvärr. Napoleontiden är på tok för tidig för stela överläppar och Goblins – om än ett lysande supplement – är tyvärr georgiansk. Med anra ord, den är på tok för... glad för att vara viktoriansk :gremgrin:

Storuggla, hattarna är tveksamt gångbara

EchonCique

Hero
Vampire: Victorian Age

"Vampire Victorian Ages?"

Vadåförnågotsadu?
Jo han sa Vampire: Victorian Ages. Det recenseras på RPG.net här. Kan köpas på Amazon.com här.

It is in Chapters Four and Five that the real meat of the book can be found. Chapter Four is a wonderfully written narrative that describes the Victorian World. Oddly enough I was reminded of Castle Falkenstein while reading this chapter. It doesn't have much of a storyline, being more a running narrative of various locations with certain events occurring that serve to help inspire adventures. I liked the choice of style - it made reading about the geography a lot more engaging and interesting, unlike most of these kinds of chapters in other books which often bore me senseless. Also of note are the sidebars which provide important detail that isn't biased by the narrator's views.
Vi klipper in lite mer från en annan recension på RPG.net.
However, this does not work in reverse, as many different Victorian era games, including GURPS Steampunk, and Deadlands: Weird West can use the GM advice here on capturing the essence of Victorian literature. Deadlands would probably enjoy the best direct conversion, and, of course, it's possible to use this game (though different in theme) with Werewolf: Wild West. Those looking for a historical supplement should keep looking (or pick up Steampunk,) as this book does not deal with history – it deals with fiction, unabashedly.
It explains the Victorian mindset as effectively as GURPS Steampunk explained Victorian technology, and gives good GM advice on getting players to experience suspense and dread.
Information tillräcklig? :gremsmile:

Storuggla

Champion
Re: Vampire: Victorian Age

"Jo han sa Vampire: Victorian Ages."

Se på fan.

"Information tillräcklig?"

Tja, trubblt är att om man redan har Victoriana så får man en stor kasse social info och andra småintressanta detaljer till godo (och en hink kommunistisk propaganda) så som hur många bitar socker man ska ha i sitt te. Har man Space 1889 så får man lite mer... överklassig info. Så hur bra är den som enbart såsbok?

Storuggla, fenchmen in the attic!

EchonCique

Hero
Såsens konsistens

Jag känner inte till hur den är som såsbok. Däremot vet jag att det mesta som Vita Vargen spottar ur sig är kvalitativt och bra, rent inspirationsmässigt med hänseende till fluff. Vill man ha verkligheten förklarad för sig eller ackurat historisk översyn och beskrivning så skall man inte kolla i en Vita Vargen-tillverkad bok.

Du får plöja recensionerna och kommentarerna på Amazon.com-länken jag gav dig helt enkelt. Det är enkelt att dissa systemet ifråga och konvertera till valfritt system, eftersom plupparna också finns beskrivna med kompetensnivåer.

Sehr gut jaaaa?

Big Marco

Läskig
Re: Vampire: Victorian Age

Och känns de ca $45 som de tar på Amazon som mycket finns eBay, där en bok ligger kring $6 fn.

Ulfgeir

Swashbuckler
Du har ju GURPS Steampunk. Tidsmässigt så ligger ju Western rätt i tiden även om det är helt fel kontinent.

Castle Falkenstein kanske kan vara något.

/Ulfgeir

Lindenius

Swashbuckler
Jaoo... åsså gleömde du Staden. [nt]

NT = daNsbands skånska särskrivetT.

//erik. gråt inga tårar

MrG

Swashbuckler

Vi körde en gång i frontiden Chock i den miljön och det var en artikel om det i typ Sinkadus 5...

Och så finns (fanns?) nyligen spelet Victoriana, det som jag hörde om det var inte odelat posetivt, men settingen verkade schysst och den tiden du söker.

(och hur kunde du glömma Castel Falkenstien?)

Dimfrost

Special Circumstances
Du är ju helt ugglo i huvet. Först säljer du Castle Falkenstein, som är det överlägset bästa viktorisnska spelet, och sedan undrar du vilka sådana det finns. (Och att det var ett par år däremellan är ingen ursekt. Ingen ursäkt heller.) :gremtongue:

/Dimfrost

Storuggla

Champion

"Först säljer du Castle Falkenstein, som är det överlägset bästa viktorisnska spelet, och sedan undrar du vilka sådana det finns"

Möjligen i brist på konkurens då, men annars är Castle Falkenstein ett povert exempel på viktorianismer. Det är mer matinégubbar som stampar runt i ridstövar och lunchar med en drake innan regissören ropar "bryt" än stärkta kragar på banktjänstemän som läser The Times. :gremsmile:

Storuggla, it also had a lack of monkeys

Dimfrost

Special Circumstances

Fast nu var det kanske inte direkt så att du avslöjade att du var ute efter socialrealism i trådstarten. :gremtongue:

/Dimfrost

Nightowl

Champion

Fast nu var det kanske inte direkt så att du avslöjade att du var ute efter socialrealism i trådstarten
Ugglan är alltid ute efter socialrealism. Den triste fan. Och apor.

Erik, förstår heller inte kritiken...

Nightowl

Champion
Eftersom du vill ha socialrealism så rekommenderar jag faktiskt For Faerie (,) Queen and Country , en urgammal kampanjbok för Amazing Engine. Det är visserligen ett alternativhistoriskt fantasyspel där Tuatha De Danaan har säte i parlamentet och säkerhetstjänstens magiker bekämpar anarkister med fummel-besvärjelser, men spelet ägnar stort utrymme åt sociala skrankor, den stora nöden hos de obesuttna klasserna och överklassens fascination vid ordnar, titlar och plikter. Fast modulen Comme Il Faut till CF är bättre vad det gäller det senare.

Iallafall är det ett spel där värsta sortens powergaming är att se till att ens högsta grundegenskap är Position (=social status) - styrka och vapenfärdigheter, vad är det för pjåsk.

Erik