Rising
Vila i frid
Jag klurar på ett system med Ars Magica-aktig magi, där man inte skall använda riktiga besvärjelser utan istället gå på en lite mer flexibel modell där man kombinerar olika aspekter av magiutövande.
Det jag ogillar med Ars Magica är att dess uppdelning inte är riktigt vettig. De tycker att Skapa, Förstöra och Omvandla är tre helt olika sorters magi, men egentligen är de ju rätt förenliga med varandra. Vill man släcka en eld är det ingen egentlig skillnad på att "skapa vatten", "förstöra eld" eller "förvandla eld till damm", liksom. Det är tre olika sätt att få jobbet gjort.
Egentligen skulle man kunna baka ihop dem alla till "manipulera", bara. Vill jag förstöra en tung ekport så manipulerar jag den, helt enkelt. En ismagiker kan göra det med en stor ismurbräcka, en eldmagiker kan göra det genom att bränna upp porten och en animist kan göra det genom att låta ekträdet forma sig efter hans vilja och öppna ett hål så att han kan passera genom porten.
Att dela upp det där i tusen olika varianter av besvärjelser känns inte riktigt vettigt i mina ögon.
Den uppdelning som däremot känns nödvändig i Ars Magica är den mellan manipulationerna och förnimmandet. Förnimma är ju onekligen något helt annat än att manipulera. De är oförenliga. Vill du "läsa" ett föremåls historia så måste man använda en annan form av magi än vad som kan uppnås med manipulation, oavsett hur bra man än är på manipulerandet.
Det jag verkligen diggar med uppdelningen Manipulation/Förnimmelse är när man slutar använda den på materia, och börjar använda den på sinnen.
Manipulerar jag en orms sinne så kan jag styra den. Använder jag förnimmelse över den så kan jag istället se genom dess ögon eller prata med den.
Vill jag underkuva en annan människa så kan jag alltså manipulera henne, medan jag kan lura mig till hennes hemligheter genom förnimmelse. Vill jag vilseleda henne eller undkomma hennes perceptionsförmåga så styr jag hennes förnimmelse, medan jag kan tvinga henne att bli rädd eller aggresiv genom manipulation
På samma sätt är det stor skillnad mellan förnimmelse/manipulation när det gäller materiella ting. Vill jag kunna peka ut riktningen till närmsta guldmynt så behöver jag förnimmelse, medan jag kan gräva mig ner genom berggrunden genom manipulation.
Ting och Medvetanden verkar alltså vara en annan bra uppdelning. En elementarmagiker är skicklig på att "manipulera ting", medan en hypnotisör är en utövare av "förnim medvetanden". Både nekromantiker och spiritister är inriktade på en och samma sorts ting; kadaver, även om nekromantikern manipulerar dem medan spiritisten förnimmer deras ursprung.
---
Här kommer problemet: Var fasen kommer teleportation in? Och själabyte? Och hur spår man in i framtiden?
Jag tänkte att Ting/Medvetanden skulle kompletteras med en tredje kategori som skulle heta "Tid&Rum". Om du förnimmer "Tid&Rum" så kan du antingen titta vad som sker på en annan plats i samma tid (ett vanligt trollpacka-trick, de brukar ju titta ner i sin kittel och se vad som försiggår i någon annan del av världen) eller på en annan tid i samma rum (att blicka bakåt, eller hellre framåt i tiden). Om man istället manipulerar Tid&Rum så kan man antingen ändra tiden utan att röra rummet (att resa i tiden, alltså) eller ändra rummet utan att röra tiden (teleportation).
Det låter ju bra (även om jag naturligtvis skulle begränsa tidsresorna och spåkonstens användarbarhet väldigt mycket för att inte göra det ospelbart), men det som stör mig är att jag får tre olika saker att använda magi på, medan jag bara har två olika sorters magi. Jag skulle verkligen vilja ha en tredje form av magi också.
Så: Vad kan man vilja göra med magi som inte är manipulation eller förnimmelse? Vad kan man vilja behöva göra som inte går att sammanfatta under ting/medvetanden?
Eller kan man skippa Tid&Rum och istället använda en tredje form av magi som heter "förflyttning"? ...och vad ska man då använda istället för tid&rum? Ska man skilja på "ting" och "energier"; såsom värme, gravitation och ljus? Eller är det meningslöst och bara ett steg närmre Ars Magica-tramsuppdelningen? Det känns som om jag trampar vatten...
Det jag ogillar med Ars Magica är att dess uppdelning inte är riktigt vettig. De tycker att Skapa, Förstöra och Omvandla är tre helt olika sorters magi, men egentligen är de ju rätt förenliga med varandra. Vill man släcka en eld är det ingen egentlig skillnad på att "skapa vatten", "förstöra eld" eller "förvandla eld till damm", liksom. Det är tre olika sätt att få jobbet gjort.
Egentligen skulle man kunna baka ihop dem alla till "manipulera", bara. Vill jag förstöra en tung ekport så manipulerar jag den, helt enkelt. En ismagiker kan göra det med en stor ismurbräcka, en eldmagiker kan göra det genom att bränna upp porten och en animist kan göra det genom att låta ekträdet forma sig efter hans vilja och öppna ett hål så att han kan passera genom porten.
Att dela upp det där i tusen olika varianter av besvärjelser känns inte riktigt vettigt i mina ögon.
Den uppdelning som däremot känns nödvändig i Ars Magica är den mellan manipulationerna och förnimmandet. Förnimma är ju onekligen något helt annat än att manipulera. De är oförenliga. Vill du "läsa" ett föremåls historia så måste man använda en annan form av magi än vad som kan uppnås med manipulation, oavsett hur bra man än är på manipulerandet.
Det jag verkligen diggar med uppdelningen Manipulation/Förnimmelse är när man slutar använda den på materia, och börjar använda den på sinnen.
Manipulerar jag en orms sinne så kan jag styra den. Använder jag förnimmelse över den så kan jag istället se genom dess ögon eller prata med den.
Vill jag underkuva en annan människa så kan jag alltså manipulera henne, medan jag kan lura mig till hennes hemligheter genom förnimmelse. Vill jag vilseleda henne eller undkomma hennes perceptionsförmåga så styr jag hennes förnimmelse, medan jag kan tvinga henne att bli rädd eller aggresiv genom manipulation
På samma sätt är det stor skillnad mellan förnimmelse/manipulation när det gäller materiella ting. Vill jag kunna peka ut riktningen till närmsta guldmynt så behöver jag förnimmelse, medan jag kan gräva mig ner genom berggrunden genom manipulation.
Ting och Medvetanden verkar alltså vara en annan bra uppdelning. En elementarmagiker är skicklig på att "manipulera ting", medan en hypnotisör är en utövare av "förnim medvetanden". Både nekromantiker och spiritister är inriktade på en och samma sorts ting; kadaver, även om nekromantikern manipulerar dem medan spiritisten förnimmer deras ursprung.
---
Här kommer problemet: Var fasen kommer teleportation in? Och själabyte? Och hur spår man in i framtiden?
Jag tänkte att Ting/Medvetanden skulle kompletteras med en tredje kategori som skulle heta "Tid&Rum". Om du förnimmer "Tid&Rum" så kan du antingen titta vad som sker på en annan plats i samma tid (ett vanligt trollpacka-trick, de brukar ju titta ner i sin kittel och se vad som försiggår i någon annan del av världen) eller på en annan tid i samma rum (att blicka bakåt, eller hellre framåt i tiden). Om man istället manipulerar Tid&Rum så kan man antingen ändra tiden utan att röra rummet (att resa i tiden, alltså) eller ändra rummet utan att röra tiden (teleportation).
Det låter ju bra (även om jag naturligtvis skulle begränsa tidsresorna och spåkonstens användarbarhet väldigt mycket för att inte göra det ospelbart), men det som stör mig är att jag får tre olika saker att använda magi på, medan jag bara har två olika sorters magi. Jag skulle verkligen vilja ha en tredje form av magi också.
Så: Vad kan man vilja göra med magi som inte är manipulation eller förnimmelse? Vad kan man vilja behöva göra som inte går att sammanfatta under ting/medvetanden?
Eller kan man skippa Tid&Rum och istället använda en tredje form av magi som heter "förflyttning"? ...och vad ska man då använda istället för tid&rum? Ska man skilja på "ting" och "energier"; såsom värme, gravitation och ljus? Eller är det meningslöst och bara ett steg närmre Ars Magica-tramsuppdelningen? Det känns som om jag trampar vatten...