"
Det är väl två saker man vill förhindra: Dels det övermäktiga
förstås, som om magikern får för sig att förvandla en hel fiendearmé till smågrus, men gärna också slentrian
, på så vis att magikern faktiskt främjas till att inte bara använda magin på det mest uppenbart enkla sättet. Som det du skrev; att förvandla en korp ur skuggorna eller att omvandla en port till spindelväv. Det är häftigt. Det påminner lite om det där med analogi
som nämndes tidigare: Det är intressant om en magiker tittar runt omkring sig och sedan animerar ett par rustningar eller låter en avbild på ett monster stiga ut ifrån en tavla, om han plötsligt skulle behöva en medhjälpare. Det är ju intressantare än om han bara skulle låta dem ploppa fram ur luften."
Hmm.. Det är lite svårt att ibland förstå vad du skriver.. "Slentrian", "analogi", "främja" och "konventioner".. Tur att du skriver dem så att man förstår ordet i sitt sammanhang..
Bra att du säger vad som är viktigt att tänka på när det gäller begränsningar.. När jag skrev första inlägget så hade jag bara aningar över vad magisystemet skulle göra men inte hur man skulle åstadkomma det regelsmässigt..
Övermäktighet är nog rätt lätt att begränsa.. För det första så måste spelledaren kunna fråga spelaren efter syftet.. Är det verkligen nödvändigt att pulverisera 100 soldater.. Man måste även fråga om man inte lösa det på ett enklare sätt.. Typ endast gömma sig själv, eller resa en skyddande mur omkring sig.. Å andra sidan kan det hindra att spelaren hittar på finurliga lösningar.. Eller gör det?
Hur man ska begränsa det genom att spelaren inte gör det enklaste möjligaste är rätt svårt enligt min mening.. Spelaren måste få en uppfattning hur det är meningen att magin ska skötas.. Detta skulle kunna styras efter ens personlighet.. Hmm.. I Fadings Suns spelsystem så kan man göra olika magisaker beroende på hur ens personlighet är.. Äh, fast det hör nog inte hit..
Det där du skriver om analogi är precis vad jag var ute efter men jag visste inte det själv.... Man ser det klart och tydligt att det är det jag menar när jag skriver mina exempel.. "Dörr till spindelväv" - ett hinder blir ett annat.. Man måste ju fortfarande forcera spindelväven.. "Skugga till korp" - Något svart blir något annat svart.. Du skriver det också i dina exempel och det därför jag gillar dem.. "Eld till aska" - Eld skapar aska av det denne bränner ner, så varför inte låta elden själv bli aska.. "Tavla blir (snarare formar/skapar) en varelse" - Tavlan beskriver en annan värld och från denna värld kan denna varelse framträda..
Jag funderar över att spelaren måste få motivera varför den ska förvrängas.. Hur de två objekten hör samman.. Då kanske man undslipper skapandet av konstiga händelser.. Man får en konsekvens av magin.. Hmm.. Nu börjar jag få något att arbeta med i magisystemet.. Jag måste ha en sak för att kunna skapa ett magisystemet och det kan bestå av (1) en grundläggande filosofi för hur magin funkar
eller (2) regler (vilket ger ett tankesätt - en konskvens - av magisystemet).. Och magisystemet är helt klart när båda dessa är fullbordade..
"
Egentligen, nu när jag tänker på det, så borde man kunna skilja på magiker som skaffar sig riktiga saker, sånt som hör till den verkliga, logiska världen, och sådana som frambesvärjer olika former av lösa konventioner:"
Är inte det som menas med Förnimmelse? Jag har förvisso endast inriktat mig på att svara på Förvrängning.. Jag har inte läst så mycket om Förnimmlese, då jag själv håller på och skriver shamanismregler och har tankar på att man ska kunna styra människan via dess aura i magisystemet.. Därför ville jag inte ge mina synpunkter för de skulle nog skilja sig från hur du hade tänkt det..
Jag håller dock med om vad du säger.. För att spelarna ska tro på något så måste det finnas en regel eller en effekt så att de börjar tro på det.. Att en albatross landar på ens skepp kan ge lycka men om spelarna
vet att det ger +1 i Lycka så tror även deras rollpersoner på att det stämmer.. Tror inte spelarna på något så gör inte rollpersonerna det.. Visst, det finns kanske undantag (de som kan "
rollspela") men de är ett fåtal.. Men det jag vill få fram är att alla spelare ska tro detta och inte
föreställa sig detta.. Ungefär som
Krilles exempel när han blandade in
Oden i Viking (som egentligen inte finns i rollspelsvärlden)..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som frågar sig om
Rising verkligen ska ta med
alla aspekter som finns i ett normalt magisystem till sitt egna.. Det känns lite "normala magisystem har det
här, så då måste jag också ha det", fast det beror lite på hur magisystemet (och världen) ska andas för känsla