Vilda Västern filmer serier de senaste 2-3 åren som bra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,978
Location
The Culture
Jag tänkte föreslå tv-serien Godless på Netflix, men det var tydligen sju år sedan den kom! Bra var den i alla fall.

Filmen The Harder they Fall kom tydligen för tre år sedan, men den var i bästa fall lite småkul.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,201
Location
Ereb Altor
Yellowstone prequelen 1883 var bra, även om geografin var fucked up och att de blandade ihop 1883 med typ 1853. Men det var bra TV! Gillade 1923 mer dock men den har lite utflykter så är ingen renodlad western.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
269
Yellowstone, Yellowstone 1923 och Yellowstone 1883. Den första, med Costner, är ett långskott (antar jag) då den iofs har det man vill ha (?) av ranchkrig men samtidigt är den nutid och rätt mycket Dallas/Dynasty/Falccon Crest (typ).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,006
Location
Marjura
Lite äldre grejer som kanske missats?
The Good, the Bad and the Weird. Koreansk “western” under 30talet. Underbar.
Och snackar vi tecknade serier|graphic novels, så har vi ju t ex Undertaker, Hawken, Bouncer m fl, samt kommande Fargo: Hells on Wheels från Howard Chaykin.
 
Last edited:

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
227
Tycker att det har varit lite torka på den fronten, de senaste åren; eller så har jag bara inte hängt med (eller är för kräsen). News of the world från 2020 med Tom Hanks var rätt bra, vill jag minnas. Även om den utspelar sig i sydstaterna efter inbördeskriget snarare än vilda västern. På liknande tema har vi serien The Good Lord Bird från samma år, som istället utspelar sig innan kriget drar igång; mycket svartkrutspangande, mörk humor och Ethan Hawke i toppform.

Det kom ju en Billy the Kid-serie 2022, men kan knappast rekommendera den. Ska också ha kommit en serie om Bass Reeves förra året, som jag inte tagit tag i att se ännu, men den kan nog vara värd att kolla upp!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,636
Dead for a Dollar är en schysst västernfilm från 2022 med Cristoph Waltz och Willem Dafoe i huvudrollerna. Den har dock bara 5,4 i betyg på IMDb så kanske är jag tämligen ensam om att gilla den.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,381
Tycker att det har varit lite torka på den fronten, de senaste åren; eller så har jag bara inte hängt med (eller är för kräsen). News of the world från 2020 med Tom Hanks var rätt bra, vill jag minnas. Även om den utspelar sig i sydstaterna efter inbördeskriget snarare än vilda västern. På liknande tema har vi serien The Good Lord Bird från samma år, som istället utspelar sig innan kriget drar igång; mycket svartkrutspangande, mörk humor och Ethan Hawke i toppform.

Det kom ju en Billy the Kid-serie 2022, men kan knappast rekommendera den. Ska också ha kommit en serie om Bass Reeves förra året, som jag inte tagit tag i att se ännu, men den kan nog vara värd att kolla upp!
Bass Reeves-serien var okej, men tappade fart efter ett tag.

Billy the Kid klarade jag inte ens att se klart första avsnittet av.

The English från 2022 tyckte jag var bra, dock lite flummig och hoppade runt i berättandet, men på ett sätt som jag gillade.

1883 (Yellowstone prequelen) var också klart sevärd.
 
Top