Nekromanti Vilda västern rollspel (dokumentärer, supplement, äventyr, specialtärningar mm)?

Mutanten

Hero
Vet ni några bra dokumentärer, supplement, musik, bakgrundsbilder eller äventyr som ni rekommenderar till ett vilda västern rollspel?

Rollspel: Coyote Trail med WEG's D6 och delar av Western III och IV

Dokumentär: Ken Burns The West

Supplement: Knuckleduster Cowtown Creator och Knuckleduster + The Knuckleduster Firearms Shop: a Compendium of Weapons for Western Role-Playing Games + ?

Böcker: ?

Specialtärningar: Pokertärningar

Tillbehör: Replika Colt Navy + Marushin 6mm Double Derringer + stråhattar + ?

Musik: ?

Bakgrundsbilder (högupplöst bildarkiv till bildspel): ?

Äventyr: Western I-IV + Old Mesilla + Trouble on the Sequoyah Star + Fool's Gold + ?

Miniatyrfigurer: FRP Games + ?

Magnamund

Warrior
När det gäller musik finns det hur mycket som helst at ta av. Mästaren Ennio Morricone har ju komponerat musik till mängder med spaghettiwesterns, såsom Once upon a time in the West, Dollartrilogin, Ingen är som Nobody mm.

Mutanten

Hero
Magnamund;n73383 said:
När det gäller musik finns det hur mycket som helst at ta av. Mästaren Ennio Morricone har ju komponerat musik till mängder med spaghettiwesterns, såsom Once upon a time in the West, Dollartrilogin, Ingen är som Nobody mm.
Jag är ute efter spellistor som innehåller olika sorters musik som passar i olika situationer i ett vilda västern rollspel tex:
https://www.youtube.com/watch?v=n6Ns40rh4uQ
https://www.youtube.com/watch?v=0SIizvT5Bk8
https://www.youtube.com/watch?v=UKCi6y5zviQ

TV-serien Deadwood ger lite stämning av skitighet, konflikter (inmutningar och politik) och vardagsliv. Sen är det nog realistiskt lite av pang-pang.

För att tipsa om något bra: 'Bouncer - The one armed gunslinger', en tecknad serie av Alexandro Jodorowsky och Francois Bouce. Realism får stå åt sidan för storyn, men det är lika underhållande som 'Blueberry'.

Mutanten

Hero
Voldstagg13;n73564 said:
För att tipsa om något bra: 'Bouncer - The one armed gunslinger', en tecknad serie av Alexandro Jodorowsky och Francois Bouce. Realism får stå åt sidan för storyn, men det är lika underhållande som 'Blueberry'.
Tackar för tipset. Jag läste många Blueberry-album när jag var barn/ungdom.

Mutanten

Hero
Jag funderar på att köpa en flaska whiskey, dricka upp innehållet och fylla med färgat vatten (äpplejuice?). Är det någon som har tips på en klassisk västern whiskey vars flaska gör sig bra som prydnad på spelbordet? Det är bra om det går att ersätta whiskeyn med en vätska som spelarna både kan dricka och som liknar originalvätskan till utseendet men det är inte nödvändigt.
En fördel om whiskeysorten finns i miniformat också så man kan ha med sig en minivariant av flaskan om man lirar någon annanstans också.

Mutanten

Hero
Mutanten;n73787 said:
Jag funderar på att köpa en flaska whiskey, dricka upp innehållet och fylla med färgat vatten (äpplejuice?). Är det någon som har tips på en klassisk västern whiskey vars flaska gör sig bra som prydnad på spelbordet? Det är bra om det går att ersätta whiskeyn med en vätska som spelarna både kan dricka och som liknar originalvätskan till utseendet men det är inte nödvändigt.
En fördel om whiskeysorten finns i miniformat också så man kan ha med sig en minivariant av flaskan om man lirar någon annanstans också.
Whiskeyn var tydligen också bluff i vilda västern. Den smakade skit och var långt ifrån dagens whiskey. Om det öht var whiskey i flaskorna. Men Old Overhol lär ha varit Abraham Lincolns favoritwhiskey. Och Doc Hollidays:

It is reputed to have been the alcoholic beverage of choice of the gunfighter and gambler Doc Holliday.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag såg en rätt intressant dokumentär om "vilda västern" på kunskapskanalen för ett par år sedan. Tyvärr minns jag inte namnet. Men ett par intressanta punkter jag fick med mig från den dokumentären var att i guldgrävarstäderna så var champange var väldigt populärt att dricka och att det importerades massor av ostron från kusten. Jupp, de hårdförda guldgrävarna spenderade guldet på skumpa och ostron.

Lupus Maximus

Tekniker
Att spä ut alkoholen med vatten, och att amerikansk öl är som att ha sex i en kanot beror nog i mycket på att vissa delar av USA är varma (dvs man måste ersätta mycket vätska) och dålig tillgång till tjänligt vatten. Så alkohol användes för att kunna lagra och dricka vattnet.

Mutanten

Hero
Lupus Maximus;n73845 said:
Att spä ut alkoholen med vatten, och att amerikansk öl är som att ha sex i en kanot beror nog i mycket på att vissa delar av USA är varma (dvs man måste ersätta mycket vätska) och dålig tillgång till tjänligt vatten. Så alkohol användes för att kunna lagra och dricka vattnet.
I Allt om Whiskey kan man läsa om vilda västerns whiskey. Den verkar om man får tro artikeln ha varit snudd på livsfarlig att dricka och långt ifrån dagens whiskey.