Nekromanti Vilda Västern ur ett queer-perspektiv

Dewil

Skrivbordsgeneral
Litteraturforskaren Chris Packard har analyserat "Vilda Västern" ur ett queer-perspektiv och kommit fram till att bi- och homosexualitet var legio i den mansdominerade pionjärmiljön (liksom bland sjömän), allt enligt dagens essä "Sex på prärien" i DN Kultur.

Själv har jag fått fan av troende kristna Tolkientalibaner för att jag ville diskutera de starka homosexuella undertonerna i Ringarnas herre, särskilt i slutet av filmversionens tredje del. :gremgrin:

Dewil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det förekom säkert homosexualitet ibland Westerns pionjärer, särskilt med tanke på hur stor brist som det rådde på kvinnor. Men ändå tycker jag att det är lite tråkigt och aningen orättvist att olika kvinnomiljöer under vår historia sällan verkar analyseras på samma sätt(eller finns det massor av för mig okända texter om ämnet?). I den manliga världen är det gott om förmodat erotiska undertoner, medan kvinnorna förväntas vara hetero- eller asexuella i nästan alla lägen. Jag kan tänka mig att det är lättare att hitta källmaterial av och om manlig kärlek med tanke på hur mycket männen har dominerat under vår historia, men det borde närmast ses som en utmaning för dagens kvinnolivsforskare.

Pom

Swashbuckler
De flesta aspekter av kvinnors leverne under historien är gravt eftersatt i forskningen, det håller jag med om.
Just kvinnlig homosexualitet är ofta rätt osynligt i källmaterialen, eftersom det i traditionella västerländska samhällen inte ansågs kunna existera. Som jag har förstått det är orsaken grovt sett denna:

Homosexualitet var inte fråga om läggning. Det var själva samlaget som var homosexuellt. Och med samlag avsågs penetrering med penis. Eftersom två kvinnor tillsammans inte har någon penis kunde det inte bli fråga om samlag och därmed inte om homosexualitet. Att ligga och smekas räknades inte. Att berätta hur mycket man älskade någon räknades inte heller.

Det här hindrar förstås inte nutida forskare att identifiera kvinna-kvinna-relationer som homosexuella, men det komplicerar saken lite.

Nightowl

Champion
Begreppet homosexualitet upprättades på 1800-talet, men idén att kvinnor kunde ha sexuella relationer med varandra har funnits länge. Det var bland annat förbjudet i medeltida kyrkolagar. Straffet var betydligt lägre än för manlig homosexualitet.

Ibland är det förstås att tolka vad som menas. Jag som tänder på killar ser inget som helst erotiskt i Sams och Frodos relation i filmversionen. Under långa perioder fanns vänskap mellan män som varit väldigt svår att skilja från erotiska förhållanden, och detsamma gäller faktiskt vänskap mellan kvinnor. Den viktorianska och edwardianska eran hade gott om sådant här. I vissa fall rör det sig om vad vi idag skulle definiera som homosexualitet, i andra fall är det fråga om att vänner/väninnor kan uttrycka sig på ett helt annat sätt gentemot varandra än man gör idag.

Jag kan snacka om det här i timmar och naturligtvis har olika skolor olika teorier (strukturalism, essentialism och queer-teori, te.x. - nån annan akademiker får fylla i). Jag ska nog hålla käften nu...

Fast ändå inte! Fan, jag måste bara nämna det: i boken Homo i folkhemmet berättas om synen på homosexualitet i Sverige under senare halvan av 1900-talet. Ett återkommande tema var att homofobin var större under 50-talet än 30-talet - sepåfan! Nå, i alla fall, det fanns alltså illusioner om en homosexuell konspiration där "genuint" homosexuella (för sådana trodde man fanns, det var nån sorts medfödd sjukdom) kunde "smitta" vanliga heterosexuella män att bli bögar - det räckte med ett homosexuellt samlag så åkte man dit! Teorin lever kvar än idag bland lekmän, även om läkare inte tror på det här.

I alla fall, eftersom jag är så fruktansvärt skadad av mitt rollspelande tänkte jag förstås på "true lycanthropes" och "contaminated lycanthropes" i diverse rollspel typ AD&D... och ja, naturligtvis diverse vampyrfantasier (fast alla vampyrer brukar ju vara "smittade")... :gremsuck:

Erik

Ulfgeir

Swashbuckler
Straff för lesbiska relationer under medeltiden

Vill minnas att det finns viss referens i Mikael Nordbergs "Den dynamiska medeltiden". Var visst straff om två kvinnor gnuggade sina kön mot varandra, ett annat: betydligt allvarligare om de använde någon form av dildo... (en av de få saker jag kommer ihåg från den boken, som lästes för att läsa in mer om medeltiden)

Misstänker att Nightowl har fler referenser.

/Ulfgeir

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Tolkien ur ett queer-perspektiv

Själv har jag fått fan av troende kristna Tolkientalibaner för att jag ville diskutera de starka homosexuella undertonerna i Ringarnas herre, särskilt i slutet av filmversionens tredje del.
Eftersom jag har haft den nyttiga erfarenheten att ha bott i fyra länder på tre världsdelar och sett många främmande kulturer på nära håll, så har jag lärt mig att vänskap mellan två personer av samma kön på många ställen fungerar på andra sätt i Sverige. Så också i Tolkiens kosmos, eftersom det präglas av hans edwardianska uppväxt.

Tolkien tillbringade en del av sin ungdom i Flanderns skyttegravar. Där levde män tätt tillsammans under ständig dödsfara. Det var därför helt naturligt att soldaterna utvecklade väldigt nära vänskapsrelationer för att stötta varandra i vidrigheten. (Detta kallades i australiska armén för "mate relations" och ansågs där vara helt hetero-normalt.) Jag ser återspeglingar av denna företeelse i samspelet mellan Frodo och Sam.

Läsaren behöver sålunda placera LotR i sin rätta kulturkontext för att se vad som är rimligt att "läsa mellan raderna".

Så kalla inte folk för "talibaner" bara för att de inte delar din uppfattning.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Tolkien ur ett queer-perspektiv

Så kalla inte folk för "talibaner" bara för att de inte delar din uppfattning.
Det här har ingenting att göra med min tolkning av manlig vänskap kontra någon annans tolkning. Det här gick mycket djupare än så. Många var bokstavstroende Tolkienister, helt oförmögna att diskutera annat än det som inte explicit uttrycktes i böckerna. Många trådar slutade i en avsnäsning av typen "Det står det ingenting om i böckerna!" Att hålla reda på vilka skrifter som räknades som "kanon" och vilka som inte gjorde det var mycket viktigt. Det som inte var kanon kunde möjligen accepteras som kuriosa. (Man blir näppeligen rollspelare med den inställningen.)

Om inte det är en Tolkientaliban, så vet jag inte vad som är det.

Lägg därtill den ständigt närvarande explosionsrisken p.g.a. de starka religiösa motsättningarna forumsdeltagarna emellan. Så fort något nämndes som kunde (van)tolkas som kritik mot en viss trosuppfattning, eller när något nämndes som ansågs syndigt, fel, eller förbjudet inom en viss trosuppfattning, så bröt pajkastning ut. Moderatorerna hade ett flitigt jobb med att låsa trådar.

Nej, där blev jag inte gammal. Jag är inte mycket för flamewars.

Dewil

magoo

Hero
Jag tror att brist på det ena könet kombinerat med längtan efter kärlek och sex gör att normalt heterosexuella söker sig till en homosexuell relation, både hos kvinnor och män. Jag skulle inte vilja leva ett liv i ensamhet och celibat om det inte fanns någon man på jorden.

Jag har för mig att någon gjort en studie av homosexualitet i Norrlands inland där det inte var konstigt att två "vänner" delade gård, att de var älskande talades det inte om. Detta handlade förstås om män, men någonstans måste ju motsvarande kvinnoöverskott ha funnits - när männen drog ut i krig t ex.

När kvinnlig homosexualitet av det här slaget skildras på film/i litteratur tycker jag att det blir porr/erotik - "kvinnofängelser"... Manlig homosexualitet skildras som vänskap + lite till.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Flandern 1916 och Mordor 3019

Då drar jag VK1-parallellen vidare en bit. Frodos och Sams mardrömsvandring genom Mordor kan på många sätt ses som Flanderns skyttegravshelvete i fantasymiljö. I Flandern var landskapet sönderslaget av artilleribomardemang, taggtrådshinder och skyttegravar. I Mordor var det vulkanism och taggbuskar som stod för motsvarande elände. Orcherna är förråade soldathopar som tvingas mot fronten av grova sergeanter. Och så vidare.

Tolkien var ung officer och deltog i hårda strider mot tyska elittrupper (IIRC kejsargardets grenadjärer) där hela hans bataljon utmärkte sig för framåtanda och tapperhet. Efter en tid vid fronten blev han sjuk och tillbringade lång tid på ett militärsjukhus. Där på sjukhuset föddes -- enligt Tolkien själv -- visionen om Midgård när han skapade sagohjälten Earendel engla beorhtast.

Så som jag tolkar Tolkien ser jag en officer och hans kalfaktor på hemligt uppdrag bland fiendens skyttegravar i Flanderns helveteslandskap när jag läser om Frodos och Sams elände i Mordor.

Sedan kan jag tipsa om att Mordors spegelbild finns på Kanarieöarna. 2002 besökte jag en ö som hade fötts av ett vulkanutbrott för ca 200 år sedan och något mer mordorskt får man leta efter.