Begreppet homosexualitet upprättades på 1800-talet, men idén att kvinnor kunde ha sexuella relationer med varandra har funnits länge. Det var bland annat förbjudet i medeltida kyrkolagar. Straffet var betydligt lägre än för manlig homosexualitet.
Ibland är det förstås att tolka vad som menas. Jag som tänder på killar ser inget som helst
erotiskt i Sams och Frodos relation i filmversionen. Under långa perioder fanns vänskap mellan män som varit väldigt svår att skilja från erotiska förhållanden, och detsamma gäller faktiskt vänskap mellan kvinnor. Den viktorianska och edwardianska eran hade gott om sådant här. I vissa fall rör det sig om vad vi idag skulle definiera som homosexualitet, i andra fall är det fråga om att vänner/väninnor kan uttrycka sig på ett helt annat sätt gentemot varandra än man gör idag.
Jag kan snacka om det här i timmar och naturligtvis har olika skolor olika teorier (strukturalism, essentialism och queer-teori, te.x. - nån annan akademiker får fylla i). Jag ska nog hålla käften nu...
Fast ändå inte! Fan, jag måste bara nämna det: i boken Homo i folkhemmet berättas om synen på homosexualitet i Sverige under senare halvan av 1900-talet. Ett återkommande tema var att homofobin var större under 50-talet än 30-talet - sepåfan! Nå, i alla fall, det fanns alltså illusioner om en homosexuell konspiration där "genuint" homosexuella (för sådana trodde man fanns, det var nån sorts medfödd sjukdom) kunde "smitta" vanliga heterosexuella män att bli bögar - det räckte med ett homosexuellt samlag så åkte man dit! Teorin lever kvar än idag bland lekmän, även om läkare inte tror på det här.
I alla fall, eftersom jag är så fruktansvärt skadad av mitt rollspelande tänkte jag förstås på "true lycanthropes" och "contaminated lycanthropes" i diverse rollspel typ AD&D... och ja, naturligtvis diverse vampyrfantasier (fast alla vampyrer brukar ju vara "smittade")...
Erik