En fetstor skillnad...
Skulle du fråga om folk skulle köpa hantverksmodulen eller tjyvar&lönnmördaremodulen så skulle folk svara ja. Likaså angående Thalamur.
Det är ändå en
essentiell skillnad mellan en tjuv&lönnmördarmodul (T&L) och V&B, nämligen attT&L kan användas till otroligt mycket kampanjmaterial, just eftersom den också bör innehålla info om lönnmördar/tjuvorganisationer, men också juridiska instanser och olika lagsystem i Mundana. Likaså kan den användas för att skapa intressanta och givande rollpersoner (men det är inte i sig, när man talar om ett så mundant yrke som exempelvis bonde, speciellt relevant, för vill du veta mer om bondelivet behöver du inte köpa en Eonmodul, utan du kan helt enkelt kolla upp det i en historia/kulturbok på biblan - det krävs inet 150 modulpengar för det, just eftersom bondeyrket ändå förekommer oxå i vår värld, och inte lär vara speciellt annorlunda jämfört med vår världs bondeyrke). Men det faktum att tjuvar och lönnmördare borde vara en mycket viktig del i Eons kulturer, och sålunda borde kunna bidra starkt till kampanjmaterial, är ytterligare en mycket viktigt faktor att ta hänsyn till. Med andra ord, modulen skulle bidra mycket till rollpersonsgenererandet, men kanske främst till kampanjskapandet, varför en T&L-modul är långt mer motiverad än V&B, i min mening. Så ja, jag vill definitivt se en Eon-KRIM-modul...
Likaså hantverksmodulen skulle säkert kunna användas till mer givande rollpersoner, men en sådan modul lider förvisso delvis av samma problem som V&B. Man kan säkert skapa mer intressanta rollpersoner med den (på precis samma sätt som V&B kan göra bondeyrket mera detaljer, om man nu är intresserad av hur mycket gödsel en ko ger ifrån sig i snitt per år...), men det enda sättet den kan bidra till mera kampanjmaterial är om den erbjuder info om handelsavtal, handelsorganisationer, sociala faktorer rörande handel och hantverk, osv, osv. Då skulle oxå en hantverkarmodul vara ytterst intressant, annars förpassar jag den i samma relevansgrupp som V&B - d.v.s. inte alls speciellt relevant (i min mening).
Att du tar upp Thalamur tycker jag dock delvis visar att du inte tycks förstå min poäng - en sådan modul är definitivt motiverad (även om den inte, av mig, skulle vara lika prioriterad som exempelvis Drakar och Demoner...
) just eftersom den skulle erbjuda ett så ofantligt tillskott till kampanjmaterial i Thalamur! Dessutom skulle man kunna göra RP:s från Thalamur långt mer intressanta och den skulle dessutom erbjuda (förhoppningsvis) en massa info om deras magiordnar och magiteori. Så en sådan modul är extremt motiverad, i min mening.