Nekromanti Vilddjur & Bruksdjur - vad vill man ha?

Hjalle

Swashbuckler
Tjo, tänkte höra lite vilka djur ni (vi) tycker skall vara beskrivna i modulen Vilddjur & Bruksdjur - som åtminstone jag längtar efter. Detta är mitt förslag:

Kapitel Ett - Introduktion: Ett lite allmänt kapitel om djurhållning i Mundana, lite som introduktion. Lite som Introduktionskapitlena i vissa andra moduler. Innehållandes lite material om jakt, djurhållning, vad man har djur för och lite annat smått och gott.

Kapitel Två - Bruksdjur: Innehållandes alla upptänkliga sortens bruksdjur, med fokusering på de mer oexotiska - vad jag vill se är får och kor, oxar och grisar! Får gärna vara hur nördigt som helst. Dessutom tydliga skillnader på värden mellan han- och hondjur... Skillnaden på en kossa och en tjur är rätt fet. Detta gäller även de andra djuren i modulen. Dessutom kan jag aldrig tröttna på sånna här lokala underarter, och jag tycker absolut att det skall finnas tabeller liknande dem i Hästkapitlet i Monster & Varelser - jag tycker personligen att det är skithärligt med 'Kraggbock', 'Nordasharisk hammel' och 'Sabriskt berslandssvin'... Jaja, det är jag det.
Men ni får erkänna att det är skoj när ens spelare blir jagade i fårhagen med tjugo får och en ilsken bagge efter sig, eller får fånga in en förrymd caserisk tjurfäktningstjur som löper amok på stadens gator, eller får gömma sig undan baronens män i ett gåsastall...

Kapitel Tre - Rovdjur: Här beskrivs de köttätande, de aggressivaste och blodtörstigaste djuren. Ös på, ju fler dess bättre - vargar och rävar, björnar, lejon och tigrar, krokodiler och ormar, vildkatter, svartsvin (slopa förra designen), hajar.... Well, allt ni kan komma på. Och här kräver jag tabeller med underarter! Till exempel, vargar - de jag kan räkna upp nu på rak arm som finns omnämnda på ett eller annat sätt i olika moduler är gråvargen, frostvargen, stäppvargen... Äsch, trodde det skulle vara fler (är det nog också), men jaja. Jag vill ändå ha en hel jättemassa underarter. Svartbjörnar och snötigrar, västmarkisk inlandskrokodil och dvärgsnok, asharisk jätteödla... Well, jag är förtjust i underarter helt enkelt. Så... Snälla?

Kapitel Fyra - Växtätare Ett litet kapitel innehållandes om älgar, hjortar, rådjur och... tja, icke-rovdjur. Det finns väl en hel del, men jag vet att det kommer att bli platsbrist med mina ambitioner. Okej, främst hjortar och älgar, lite vildsvin och gärna något exotiskt inslag (elefant?), bara det blir intressant. Eh, nu börjar jag bli virrig.

Kapitel Fem - Fåglar: Nej vet jag vad... Hm, vet inte vad det här kapitlet är bra för, men värden på örnar, korpar och falkar, kråkor och ugglor. Men det kanske man kan stoppa in i rovdjurskapitlet (med mina ambitioner redan för stort...). Tja, rent praktiskt kan man väl komma på de själva. Jaja, om det mot förmodan skulle bli plats över...

Kapitel Sex - Hästar: Nu vill jag se åtminstone en kortare text på alla underarter (som ni absolut skall behöva) - absolut inte en hel sida om varje, men kanske en halv eller så? Annars är väl det i Monster & Varelser ganska okej...

Kapitel Sju - Hundar: Lite smått och gott, jakthundar och vakthundar. Plus lite om hundträning och hundhållning. Kanske lite om hundens status i Mundana?

Kapitel Åtta - Nån typ av nånting: Tja, och vad det skulle vara vet jag inte.

Så, lite av era förslag, lite ambition och intresse... Så kanske Neogames bestämmer sig för att kanske till och med låta den komma ut i år?

-Hjalle, lamm. Gott nytt år för övrigt!

Eagle

Swordsman
Plagiera inte uppslagsböcker om djur - Var kreativ

Hej!

Jag tycker kapitelindelningen är bra, men jag tycker faktiskt att du kan hitta på egna sorters bruksdjur eller modifiera befintliga!

Så jag tycker du ska ha fantasi och kreativetet. Beskriv MUNDANAS djurliv istället för Jordens djurliv? Har du svårt att hitta på helt nya djur, så använd befintliga djur som vi redan känner till, men modifiera deras utseende och beteende, så att djuren annorlunda.

Som ett exempel kan nämnas den speciell "elefant" i Sagan om ringen filmen som var jättestor och hade flera stycken betar. Kanske bestämmer du dig för att "grisar" på Mundana har större intelligens och list än de grisar som vi känner till eller att tjurarna har förmågan att paralysera med sin blick. Kanske finns det någon sorts bruksdjur som dvärgar håller sig med? Kanske är råttorna stora som katter och kanske kan Mundanas folk få mjölk från andras sorters bruksdjur än kossor. Vad som helst, bara det blir något kreativt som förstärker känslan av att det är ett fantasyrollspel och ingen "medeltidsrollspel på jorden".

Jag tycker det skulle kännas trist om du beskriver ett djurliv som du till stor del plagierar från uppslagsböcker om i biblioteket eller från internet. Det är knappast kreativt eller spännande.

Jag skulle köpa ett supplement om djur, om det innehöll information som jag inte kan hitta någon annanstans. Några speltekniska värden för en gås eller en tjur, kanske kan vara till nytta vid något enstaka tillfälle, men det är av sådan marginell betydelse att jag lika gärna kan improvisera fram dem vid det enstaka tillfälle när de behövs. Knappats att jag skulle köpa ett supplement bara för den sakens skull.

Så vill du göra det lätt för dig, så skriv om jordens djur och fåglar som dem vi känner till, genom att plagiera böcker på biblioteket - och kalla det sedan för Mundanas djurliv. Men vill du överraska och ge spelare & spelledare spännande läsning, så var kreativ och låt djurlivet på Mundana vara någonting unikt för just Mundana.

AEGIS PRIME

Swordsman
Mycket trevligt att den är på G...

Jag saknar bra information om hästar... Jag läste en suverän artikel i en uråldrig speltidning.. tror att det var i Rubicon eller kanske Sinkadus. I alla fall så tycker jag att det är viktigt.
Ett hälsosamt fokus på "vanliga" djur är bra för att skapa lite verklighetskänsla och inte bara exotiska och extra rovdjur. Hund kapitell hade varit intressant

antorax

Swordsman
Re: Bara så att du vet, jag skriver inte modulen..[NT]

Jag tycker absolut inte att det skall finnas tjurar med paralyserande blick och smarta grisar, det är inte fantasy, det är trams. Jag tycker att djurlivet skall vara ganska så likt det som vi har här på jorden, fast med vissa ändringar. Jag skulle gilla beskrivningar på "blodulven" och "frostvargen" (stammarna i kamor)... ulvar är lite halvfantasy så dessa kan man ändra lite på, men absolut inte grisar. Däremot så är det kul med underarter av djuren, som att muhadinska hästar är annorlunda typ... men de djur som man mest stöter på måste väl vara i första hand hästar och även hundar. Jag tycker att ni ska lägga ned mycket arbete på detta då det är dessa som man som sagt kommer i kontakt med. Själv har jag ingen aning om hur man sköter om en häst, och inte mina rps heller, så det skulle blir mycket mer stämning om man visste det. Något som även skulle vara kul är mycket fakta om fåglar, som ugglor, korpar, örnar, falkar och papegojor, det är ju bara så ballt med en onding som har en korp, eller en jägare som springer runt med en falk... eller en sjöman med en papegoja. Så själv tycker jag mkt om de djur man kommer i kontakt med, eller de som man vill använda sig av, men som man tackar nej till för man vet inte hur man ska hantera dem. Rovdjur är ju också vikiga, fast samma som jag skrev tidigare, bara de som man kan tänkas komma i kontakt med, inte typ grävlingar och rävar... utav vargar, ulvar och björnar. om vilddjur så kan man väl också lägga in mycket fakta om jakt och hur mycket kött och sådant man får av bytet, eller om det kanske kan finnas lite halvmagiska saker när man stycker. som mörkerhundens hjärta. det skulle ju bara ballt om korpar (som i mina ögon är "onda" varelser, efter att jag läst lite av sagan om drakens återkomst av Robert Jordan), skulle ha nekrotropiska ögon eller så. Alltså att man kan alstra ett filament nekro ur varje korpöga, eller hjärta nåt sånt. Detta tycker jag gör det hela lite fantasy-stämning utan att överdriva. Dock så vet ju inte alla att korpögon är nekro, utan bara en sann nekromantiker.

eller nåt sånt

Kenzui

Warrior
Ulvar, jag säger bara ulvar. Dom e tuffa typ som blodulv och massa andra tuffa ulvar. Sen vill jag ha med elefanter och murvelbesten.