Nekromanti Vilddjur & Bruksdjur

Dark Lotus

Warrior
o3o jösses..det blir mer regler att läsa på men mer spelande åt spelare och spelledande x) ..sweet..
Blir skönt att ha stats på murvelbästarna tex xD ,har längtat ett tag efter det eller åt bufflar/åsnor och annat stuff man inte hittar i regel form xD

Fahnen_UBBT

Veteran
Jag hoppas verkligen ni gör så alla djur går att tämja och dressera, regelmässigt eller ger vettiga förklaringar till varför det inte går (typ bristande intelligens eller att djuret inte förstår människor osv). Det känns nämligen skitfattigt när det dyker upp "går inte tämja!" utan vidare förklaring. Då känns det bättre om det istället bara är assvårt istället så man har en teoretiskt chans åtminstone.

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Går inte att tämja", eller åtminstone "går inte att domesticera", är visserligen vad som tycks vara grundtillståndet för de flesta djur på jorden. Det finns skäl till att variationen på tamdjur är så pass liten som den egentligen är över jorden.

Fahnen_UBBT

Veteran
Jo men mundana är fantasy, och då ska det gå!
Nej men jag fattar vad du menar. "Går inte tämja och går absolut inte domesticera" skulle jag vilja påstå att grunden är. För att ett djur ska kunna domesticeras måste ju vissa krav kunna uppfyllas. Intressant nog gör inte domesticering per automatik djuret lättare att tämja, ett exempel på det är ju katter - det är enklare att tämja vilda elefanter än att tämja domesticerade katter. Sedan är ju de flesta djuren olika former av småkryp som inte går tämja alls, även om de går domesticera (tambi åtminstone). Men i alla fall, när ett djur inte går att tämja så vill jag gärna se en förklaring till varför även om det inte skulle kunna gå att tämja ett enda djur som tas med i boken. Det är förklaringen jag är ute efter, den är betydligt viktigare än att kunna tämja coola djur.

Petter42

Swordsman
I regel är det ju så att nästan alla djur går att tämja, men vissa kan vara väldigt svåra. Flockdjur brukar vara väldigt lätt, men solitära varelser nästan omöjligt, eller kräver att man har ungen sedan födseln. Generellt sett är det ju även lättare att tämja intelligenta och/eller icke aggressiva djur.

Så om nåt djur inte går att tämja är det nog så att det bara är väldigt svårt och besvärligt eller att djuret är för dumt. Alternativt för smart.

/Han som undrar om det går att tämja koalor?

Nyx

Veteran
Petter42 sa ungefär det som jag tänte säga. För att tämja ett djur i vår värld så måste djuret vara: Flocklevande, inte för nervöst lagd, acceptera en ledare (zebror och antiloper t.ex. har inte några flockledare även om de lever i flockar), fungera tillsammans med andra djur, och sen tar det ju i regel rätt många hundra år innan människan lyckas domesticera det helt. Och katter är ett urexempel på djur som är domesticerade, men knappast särskilt lättdresserade. (Jag vet en kattjävel i min lägenhet som i alla fall inte är det minste tam när man ska ge henne medicin...)

Jag kan dock lova att det kommer att finnas lite regler om hur man tämjer djur, och som någon tidigare i tråden påpekade, detta är fantasy, så naturligtvis är inget omöligt. Bara jädrans svårt i vissa fall! :gremwink:

Och nej jag tror inte att det går nog inte att tämja koalor. De är för korkade enligt min blygsamma uppfattning. Och förresten, vad ska du ha dem till? Detta onödiga djur sitter ju bara och tuggar eucalyptus hela dagarna? Dessutom dricker de inget. Scary animal... :gremsmile:

/Maria, som just nu skriver så tangentbordet glöder på Mundana Bestar

DesertRain

Hero
Nyx said:
...och som någon tidigare i tråden påpekade, detta är fantasy, så naturligtvis är inget omöligt. Bara jädrans svårt i vissa fall! :gremwink:
Rätt inställning, det är bara trist att skriva att det absolut inte går. Att göra det obscent svårt däremot är väldigt bra.

Koalor är ju rätt söta, så man kanske kan ha dem som typ prydnadssaker?

Purgatory, reloaded :gremsmirk:

Fienden

Hero
FÖR FAN, PURGA! Du kan ju inte förstöra din episka 666-kombo! D= Fy på dig. Men jag antar att det är trevligt att du fortfarande postar. <.<

@Legion: ... Det låter som bra Eon-material. "Mundana Prydnadssaker" vore väl ett bra supplement? :gremwink:

Legion

Warrior
Nu förstår jag inte. Vill du ha godis för att fortsätta jobba? Räcker det inte med att jag piskar dig längre? :gremwink:

DesertRain

Hero
Ledsen för det, den är dock förevigad i min signatur :gremwink:

Jag tycker att Munadana Bestar verkar bättre än Vilddjur & Bruksdjur. Inte bara namnmässigt utan även innehållsmässigt. Det kanske i och för sig inte stämmer men namnet ger i alla fall mig intrycket av att den kommer att innehålla något mer spännande än typ hästar och hundar. Fast det kanske var tanken med V&B också?

Purgatory, neighbour of the Beast

Nyx

Veteran
@Legion: Du bjussar på vin. Det räknas som godis. =)

Jag kan lova att det kommer innehålla mer än bara hästar och hundar, men det tror jag nog var meningen från början också. Vi får se vad jag knåpar ihop, men ni kan hjälpa till. *gör en imaginär nät-pekning åt tråden "Neogames nya tävling*

P.s: Glömde jag säga att jag har världens bästa chef? :gremwink:

Dark Lotus

Warrior
hmm vin? och rollspelskappande..låter givande..man brukar ju få bäst ideer när man vimsar runt med berusningen i ådrorna har jag för mig iallafall ,men det kanske är en egenskapat myt i mitt huvud? x)
Anyways..Ser fram emot djurmodulen ,kommer bli mkt givande och användtbart i spelande specielt för bönder o annat i eon xD

Legion

Warrior
Vet inte riktigt vad man ska tycka om berusning och rollspelsskapande...i vårt fall har vi ju ett klassiskt exempel på vad som kan uppstå om man tullar för mycket av det goda samtidigt som man försöker vara kreativ: Hyggelmonstret.
Avgör själva...
I vårt fall gör vi nog så att vi tar det goda först, och skriver dagen efter när vi är huvudonda, med dagen-efter-ångest, och känner för att ge igen på världen med de mest nasty djuren och bestarna :gremwink:

Dark Lotus

Warrior
Jag kom o tänka på nu som vore en bra bit av mundanas bestar är väll om hur man trännar upp hästar och andra vilddjur man använder som riddjur faktiskt och hur det ökar deras bärförmåga och andra diverse egenskaper.