Petter42 sa ungefär det som jag tänte säga. För att tämja ett djur i vår värld så måste djuret vara: Flocklevande, inte för nervöst lagd, acceptera en ledare (zebror och antiloper t.ex. har inte några flockledare även om de lever i flockar), fungera tillsammans med andra djur, och sen tar det ju i regel rätt många hundra år innan människan lyckas domesticera det helt. Och katter är ett urexempel på djur som är domesticerade, men knappast särskilt lättdresserade. (Jag vet en kattjävel i min lägenhet som i alla fall inte är det minste tam när man ska ge henne medicin...)
Jag kan dock lova att det kommer att finnas lite regler om hur man tämjer djur, och som någon tidigare i tråden påpekade, detta är fantasy, så naturligtvis är inget omöligt. Bara jädrans svårt i vissa fall!
Och nej jag tror inte att det går nog inte att tämja koalor. De är för korkade enligt min blygsamma uppfattning. Och förresten, vad ska du ha dem till? Detta onödiga djur sitter ju bara och tuggar eucalyptus hela dagarna? Dessutom dricker de inget. Scary animal...
/Maria, som just nu skriver så tangentbordet glöder på Mundana Bestar