Hej forumet!
Läste nyligen en post på The Alexandrian (länk) om Depthcrawls som en äventyrsstruktur, och började direkt fundera över om man skulle kunna foga ihop den strukturen med äventyret Vildhjärta/Wildheart till DoD/Trudvang. Alexander skriver såhär:
The concept of the depthcrawl was created by Emmy “Cavegirl” Allen for The Gardens of Ynn and The Stygian Library. It’s a method for procedurally generating exploration-oriented pointcrawls with a strong sense of progression into a vast, unknowable domain. Allen, in particular, uses the concept to great effect in creating feyish, non-liminal spaces, but I think it can be put to good effect in almost any number of ways.
Visst borde det passa Vildhjärta?
Kortfattat går strukturen ut på att:
Har läst på lite här i gamla forumtrådar om Vildhjärta, det skrevs en del om det när det först publicerades. Här är några problem som tagits upp:
Läste nyligen en post på The Alexandrian (länk) om Depthcrawls som en äventyrsstruktur, och började direkt fundera över om man skulle kunna foga ihop den strukturen med äventyret Vildhjärta/Wildheart till DoD/Trudvang. Alexander skriver såhär:
The concept of the depthcrawl was created by Emmy “Cavegirl” Allen for The Gardens of Ynn and The Stygian Library. It’s a method for procedurally generating exploration-oriented pointcrawls with a strong sense of progression into a vast, unknowable domain. Allen, in particular, uses the concept to great effect in creating feyish, non-liminal spaces, but I think it can be put to good effect in almost any number of ways.
Visst borde det passa Vildhjärta?
Kortfattat går strukturen ut på att:
- Skapa separata tabeller för Platser, Detaljer, Händelser och Möten och ordna datan i “djupordning”
- Varje gång RP färdas vidare in i skogen slår SL på Plats, Detalj och Händelse med lämplig tärning. I slaget på Plats och Detalj läggs spelarnas “djup” till slaget. I det här fallet innebär djup hur långt in i skogen RP har färdats. Har RP färdats 3 platser in i skogen slår man alltså tärning+3, vilket också innebär att resultat 1–3 på tabellerna inte är tillgängliga längre.
Har läst på lite här i gamla forumtrådar om Vildhjärta, det skrevs en del om det när det först publicerades. Här är några problem som tagits upp:
- SL:s får svårt att beskriva skogen på ett intressant sätt efter ett tag (“ni ser ett träd… ni ser ett till träd… etc)
- Den stora slumptabellen är dels buggig (tror detta lösts i den engelska versionen?), dels för slumpartad. Vissa har löst detta genom att bestämma en särskild ordning på mötena, men andra uppskattar det totala slumpmomentet och lämnar den. De flesta verkar dock överens om att vissa möten är onödiga och kan strykas. (Särskilt referenserna till snösaga)
- Efter ett tag lär sig spelarna hur man hittar i skogen med hjälp av “stigarna” och navigationen blir för enkel, det blir bara att man hastar runt mellan olika platser man redan varit på.