Nekromanti Vildhjärta

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Även om detta har dryftats tidigare vill jag - som finne på Sverigeresa - nu en gång till fråga: Är vildhjärta något att ha?

Speciellt när det gäller en grupp som nästan aldrig spelar DoD6 utan oftast hänger sig åt DoD4 istället. Är 160kr mycket för det ävenmtyret då? Ett eller ett par spelmöten? Går det att konvertera smärtfritt?

Borde jag satsa på Jorges också? Den är iallafall fasligt mycket dyrare... ungefär dubbelt upp.

/Black Dwarf, har ångest.
 

Kormantaouk

Veteran
Joined
7 Mar 2002
Messages
69
Location
Grästorp
äventyr går alltid att modifiera utan större problem...
så 160 spänn e väl spenderade pengar

köp å ha roligt...
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
återförsäljaren rekommenderar

Jag skulle faktiskt vilja rekommendera Vildhjarta även till icke DoD6-spelare. Konverteringen kan givetvis orsaka en del gråa hår (speciellt om man inte har DoD6-regelboken att jämföra med), men det är helt klart något en driftig spelledare borde klara av. (Man jämför med fördel med Monster-boxens speldata.)

Det är helt enkelt ett trevligt äventyr med betoning på äventyrande. Det bjuder vidare på intriger och en massa sagostämning.

Vad gäller Jorges bestiarium så rekommenderas det också starkt, speciellt som komplement till Vildhjarta. Fast det är nog inte så noga om man inte har för avsikt att faktiskt spela äventyret i spelvärlden Trudvang. (Annars har de allra flesta varelserna i äventyret ersatts med uppdaterade väsen i bestiariet... Enligt RiotMinds var Vildhjarta något av ett utkast för Trudvang, så det är dessvärre inte helt kompatibelt med senare produkter.)

En trevlig bonus med Vildhjarta är att den fungerar som en inledning eller en prolog till kampanjen Snösaga som väntas utkomma nästa vecka. Det verkar bli någonting i hästväg (även om den kan vara lite dyr) och mitt förslag är helt klart att man väntar en vecka eller så innan man köper alltsammans...

/Baldyr, som egentligen talar i egen sak i egenskap av återförsäljare, men ändå
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Jag rekommenderar att du köper Vildhjarta och Jorges starkt. De är helt enkelt underbara båda två, och nu kan man dessutom förhandsbeställa Snösaga...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vildhjarta (innehåller SPOILERS)

Jag köpte den faktiskt idag, och har läst igenom ungefär hälften. 160 bagis är den garanterat värd, och så snygg som den är är det väldans svårt att låta bli att köpa den ;)

Jag tänker spela den, plus den kommande kampanjen Snösaga, med Elric!-systemet som påminner rätt mycket om DoD4 och jag ser inga direkta problem med konvertering av spelvärden.

Vad det gäller spelvärlden så tänkte jag mig att den ska kvitta rätt så mycket, utom det som presenteras i äventyrsböckerna. Om det nu skall vara en (Snö)saga så räcker det för mig om den utspelade sig "någon gång för länge sedan i ett land långt borta", så att säga.

Vad det gäller äventyret i sig är det mycket stämingsfullt, om än något styrt, även om styrningen känns rätt naturlig. Persongalleriet är lite klent och det kan vara värt att slipa lite på SLPerna, men det finns en god grund att utgå ifrån.
Själva "plotten" och introduktionen kräver också lite omarbete för att det skall bli perfekt (varför blir man utsläppt ur skogen om man listar ut hemligheter?), men det känns ändå fräschare än många andra köpäventyr jag stött på i mina dagar.

Ett givet köp, faktiskt.


Vad det gäller Jorges är det en mycket gedigen bok. Och den är nästan löjligt snygg. Men själv har jag ingen nytta av en monsterbok då jag sällan använder märkliga varelser överhuvudtaget, så jag har inga planer på att investera i den.
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Helt klar ska du skaffa Jb och vildhjarta, Jb är ju viktigast. Men 160 kr kan ju kännas lite mycket för en tun liten bok, men vi fick ihopp hhmmmmm 8 spelmöten, på minst 7 timmar vardera. Vi hade mycket kul. OCh JB använder jag dagligen
 

Falköga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
130
Location
Henån
Du skall apsolut köpa Jorges, den är den bästa boken till dod6
som har kommit ut tycker jag!!! (änsålänge iaf)


//Falköga vet allt här uppifrån.
 
Top