Nekromanti Vildhjarta (Spoilervarning)

Organ

Out of time, out of mind
Jag är precis på väg att jaga in mina spelare under Vildhjartas mörka grenar och har ett par funderingar kring detta och även ett par frågeställningar.

Vildhjarta (äventyret alltså) är som vi alla vet lite ovanlig till sin uppbyggnad. I stället för ett rakt händelseförlopp är hela härligheten uppdelat i slumpmöten som alla sker inom ett begränsat område, och när man gått igenom dem alla har man (förhoppningsvis) löst skogens hemlighet. Som jag ser det hela finns det tre olika sätt att som SL låta sin spelgrupp ta sig an det hela. Det första sättet är att göra som reglerna säger; man slår i mötestabellen och det som händer det händer och så håller man tummarna för att mötena skall ske i en ordning som gör det hela både spännande och utmanande. Det andra sättet är att man slår fram möten från listan, men väljer bort och slår om de möten man tycker passar illa just då. Det tredje sättet är att SL helt sonika väljer de möten som han/hon tycker passar bra för tillfället.

Fördelen med det första sättet är att vadsomhelst kan hända och att både spelare och SL kan åka på en helt oväntad åktur som kanske slutar på ett helt annorlunda sätt mot vad någon av dem räknat med. Nackdelen är dock samma sak som fördelen; det helt oväntade händelseförloppet kan lika gärna totalkrascha äventyret som att göra det lyckat, vilket gör att variant ett inte är att rekommendera för de spelledare som har även den mildaste formen av kontrollbehov. Variant nummer två är den gyllene medelvägen mellan total slump och kontrollerad rälsning. Jag gissar att den är den vanligaste metoden bland spelledare i största allmänhet, oavsätt system eller genre.

Det tredje tillvägagångsättet är det som jag personligen tycker passar bäst och är det sättet jag valt att använda för mina spelares kommande äventyr i Vildhjarta. Anledningen till detta är att jag tycker att för att kunna utnyttja varje händelse (de flesta i alla fall) maximalt måste man ställa dem i ljuset från de möten spelarna haft tidigare. Ta till exempel det möte som kallas ”Dvärgkummlet” (sid 39). Om man bara låter spelarna springa på det utan att låta dem ha ett par av de relaterade mötena innan kan det på sin höjd bli ett:

SL: Ni stöter på nått som ser ut som ett gammalt gravkummel
Spelarna: Ett kummel, va coolt. Det lootar vi.
Varpå spelarna rensar stället med de sedvanliga låsta dörrar/hemliga gångar och fälldesarmerings-problem som vanligen följer med sådant här

Om man i stället låter dem komma till kumlet på uppdrag av Kvaler som beskrivet i mötet ”Kvaler och korpen” (sid 42) ser det helt plötsligt annorlunda ut. Om man dessutom låter dem ha hört talas om att det skall finnas ett kummel i krokarna genom att ha träffat på dvärgarna i ”Dvärgföljet” (sid 20) blir förväntningarna på kumlet ännu högre. Mötet ”Dvärgföljet” kan man i sin tur sockra på lite genom att låta spelarna innan dess ha sprungit på Timil i ”Timils kåta” (sid 16). Så genom att bestämma ordningen på slumpmötena kan man krama ut maximalt med dramatik ur varje enskild händelse. Så länge spelarna inte vet att de blir rälsade lider de inte av det och dessutom passar det väl in med beskrivningen av Vildhjarta som ett levande, tänkande väsen som bestämmer var spelgruppen hamnar, allt för att de ska spilla så mycket blod som möjligt. Det kräver dock naturligtvis en hel del planering från spelledarens sida och att denne sätter sig ner och tar sig en rejäl funderare över optimal ordning på mötena för att kunna uppnå detta.

Så vad tycker ni? Tänker jag helt uppåt väggarna? Hur tänker ni göra? Hur har ni gjort?

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Så vad tycker ni? Tänker jag helt uppåt väggarna? Hur tänker ni göra? Hur har ni gjort?
Visst du har ju en del intressant tankar om det ja... Det får jag hålla med om.
Men som jag ser det så är själva uppbuggnaden av Vildhjarta att en stor del av charmen är just de olika slumvist valda möten som Rp:na gör. Att de ska känna en stor känsla av att vara vilse & att de inimellanåt kommer tillbaka till samma ställe & inte riktigt veta ut elle in.

Organ

Out of time, out of mind
>...en stor del av charmen är just de olika slumvist valda möten som Rp:na gör. Att de ska känna en stor känsla av att vara vilse & att de inimellanåt kommer tillbaka till samma ställe & inte riktigt veta ut elle in.

Det finns väl ingen anledning till att den känslan inte skulle infinna sig även om SL bestämmer slumpmötena istället för att slå i tabellen? Rälsning blir bara ett problem och/eller en begränsning om spelarna är medvetna om det. Även om SL bara slår tärningar och bläddrar i tabeller för syns skull kan spelarna aldrig veta om det som sedan händer är det faktiska tabellresultatet eller inte. Om jag skall vara riktigt ärlig hade jag inte tänkt bestämma allt som händer i mitt kommande Vildhjarta-äventyr. I många fall spelar det ingen roll då ganska många av Vildhjartas möten/händelser inte är beroende av varandra. Vad jag hade tänkt mig är istället att vissa händelser bara kan ske om vissa andra möten redan skett. T.ex. ska kummlet träffas på först efter man fått reda på dess existens av dvärgföljet (som man i sin tur bara möter om man redan träffat på Timil) och bara då efter man fått sitt uppdrag av Kvaler. När dessa möten sker och hur lång tid som gått mellan dem är egentligen ointressant. Det viktiga är bara att de sker i ordningen Timil-Dvärgföljet-Kvaler-kummlet. Det finns flera liknande kedjor av möten i Vildhjarta som med fördel kan pusslas ihop samtidigt. Så jag har stora förhoppningar om att kunna bestämma enhel del av händelseförloppet utan att spelarna känner sig rälsade (även om de defacto är just det).

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Det är precis så jag har gjort. Funkar utmärkt. Ju fler gånger man spelleder det, desto mer kommer man på som man kan väva ihop. Vissa grejer är ju bara att skrota, som till exempel själsbytet hos gäddan.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, ja jo du ha väl len viss poäng där ja.. Det får jag ju säga. Kanske om man ska ta & köra lite på det nästa gång som jag ska lira Vildhjarta