I stort sett alla mina magisystem är av den improviserade och fria sorten. Till och med Västmarks besvärjelser byggde på ett regelsystem för improviserad magi. Skillnaden var att besvärjelser hade en erfarenhetspoängskostnad, och målet med improviserade besvärjelser var att få ner kostnaden till noll genom att bygga in begränsningar i besvärjelsen; i formaliserad magi slapp man de begränsningarna, men var å andra sidan mer bunden.
Det är inte helt ovanligt bland köpesystem heller. Tvärtom är det rätt vanligt. Star Wars d6 körde med ett system med tre färdigheter, Control, Sense och Alter. Att kasta droider på varandra och strypa folk på avstånd gick under Alter, att se in i framtiden hamnade under Sense och att göra fantastiska hopp gick under Control. Det fanns en massa annat man kunde göra också, och en hel klase med riktlinjer på svårigheter beroende på hur tuffa saker man ville göra, avstånd, hur väl man kände målet etc. Detta styrdes upp i andra utgåvan till något som liknade besvärjelser.
Det lustiga är att den där grejen med Control, Sense och Alter sedan hängt med in i de flesta Star Wars-datorspelsdesigner där Kraften är med, så West End Games satte verkligen tonen.
Ars Magica har lite samma sak: du har fem tekniker och tio former. Ta en teknik och en form, din Stamina, din Encumbrance och en T10 och rulla. Så tuff blir din besvärjelse, och hur den ter sig beror på tekniken och formen. En besvärjelse med tekniken Creo och formen Ignem (skrivs oftast som Creo Ignem) skapar en eld, en Perdo Ignem förstör en eld. Det vackra med Ars Magica är att alla siffror är skitsnyggt hopkopplade: en magnitud 5-besvärjelse som Pilum of Fire har en svårighet på 25 och ger helt enkelt 25 skada.
Du kan improvisera i Ars Magica också. Du gör ungefär samma sak som en "riktig" besvärjelse, men delar summan med 2 om du tar ut dig och 5 om du inte gör det. Sen ser du hur tuff din besvärjelse blev. Så säg att du blåser iväg en Creo Ignem för att göra fienden till toast: tärningarna rullar och du får ihop en sisådär 28. Du tröttar ut dig så slutvärdet blir 14. Grattis: du har nu improviserat en skada på 14 på motståndaren, vilket torde vara ungefär en medelbra träff med ett bredsvärd.
---
En annan sak: som du ser har jag beskrivit tre magisystem ovan i varierande grad av detaljer (Västmarks minst detaljerat, Ars Magicas mest detaljerat). Det är ändå såpass mycket att med insikt i hur grundsystemet i spelet funkar så ska man i princip kunna spela en magiker i respektive spel. Visst, man kan nog inte spela optimerat, men i princip kan man, så länge du har rollformuläret framför dig och kanske några tabeller.
Och poängen är att det inte ska krävas mer text än så för att beskriva principen såpass att man kan ta upp rollformuläret och spela en magiker.