Nekromanti Vilja?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur fungerar egentligen grundegenskapen "Vilja" egentligen, innebär den att man har en stark självdisciplin eller att man har en rå, djurisk vilja? I kapitlet om biofager verkar den ju innebära självdisciplin, då det sägs att rakshasor har ett själsliv på ett djurs nivå och därför saknar VIL (alltså, de går bara efter djuriska instinkter). Här verkar viljan, kontrollen över känslorna, vara det som definierar sapienten.

Samtidigt, om man bläddrar lite bakåt, hittar man att djur har VIL. Där ser man också att rovdjur, som diatrima och panter, har högre VIL än gräsätare som hästar och megadioner. Alltså tyder detta snarare på den "djuriska instinkten" som biofagerna har så svårt att kontrollera.

Sapienterna har genomgående 7-11 i Vilja, vilket knappt säger något - det är helt enkelt en egenskap som inte skiljer sig särskilt mellan dem. Som jag ser det skulle bärsärkalystna minotaurer ha högre "djurisk vilja" men lägre "självdisciplin". Hur är det tänkt att detta ska utarbetas i bestiariet?

Nightowl

Champion
Hur fungerar egentligen grundegenskapen "Vilja" egentligen, innebär den att man har en stark självdisciplin eller att man har en rå, djurisk vilja?
Fan vet. Det verkar kunna uttrycka bägge, vilket naturligtvis är ett problem. Å andra sidan - exakt hur skiljer man på vad man använder självdisciplin och vad man använder "rå, djurisk vilja"
till, rent speltekniskt? Någonstans mellan dem ligger 'envishet', vilket man ju också kan applicera på biofagerna - "nä, jag skall inte anfalla den där människan, det är för farligt just nu, nu jävlar..." kan vara ren jävlaranamma eller självdisciplin... begreppen flyter ihop.

I kapitlet om biofager verkar den ju innebära självdisciplin, då det sägs att rakshasor har ett själsliv på ett djurs nivå och därför saknar VIL (alltså, de går bara efter djuriska instinkter). Här verkar viljan, kontrollen över känslorna, vara det som definierar sapienten.
Eftersom VIL är ganska nödvändigt för biofager rent speltekniskt, och eftersom djur faktiskt HAR VIL, är detta en groda som skall ignoreras. Mycket.

Samtidigt, om man bläddrar lite bakåt, hittar man att djur har VIL. Där ser man också att rovdjur, som diatrima och panter, har högre VIL än gräsätare som hästar och megadioner. Alltså tyder detta snarare på den "djuriska instinkten" som biofagerna har så svårt att kontrollera.
Tja, jag vet inte varför rovdjur skulle ha mer djuriska instinkter än växtätare... de är faktiskt inte mer aggressiva i gemen, t.ex. Däremot är ju faktiskt hästar tämjda, medan pantrar inte är det - och diatriman sägs ju uttryckligen vara en envis jäkel. Notera att VIL används som bas för en del färdigheter, däribland Överlevnad. Där kan det visserligen betyda Jävlarannama, men ibland får jag intrycket att VIL får funka som pseudo-INT ibland.

Sapienterna har genomgående 7-11 i Vilja, vilket knappt säger något - det är helt enkelt en egenskap som inte skiljer sig särskilt mellan dem.
Korrekt.

Som jag ser det skulle bärsärkalystna minotaurer ha högre "djurisk vilja" men lägre "självdisciplin".
Splitta VIL i Jävlarannama och Självdisciplin - Gondica har ju redan urton grundegenskaper... Med några få undantag borde man dock få VÄLJA vilken man slår för, eftersom bägge kan användas för t.ex. Chockslag. Ibland är det uppenbart - Shi baseras på SJÄ är väl OK, men hur är det med Dan? Med Wa, som skall vara en balans mellan dem? Kesem? Färdigheten Överlevnad? TÅL-poäng?

Hur är det tänkt att detta ska utarbetas i bestiariet?
I bestiariet gäller följande: Däggdjur har genomgående 3T i VIL, utom vissa som har viss, öh, esoteriskt sett högre vilja eller är allmänt smartare än andra djur - VIL är kopplat till minne, så elefanter har 3T+2, etc. Vissa domesticerade djur har VIL 2T - men inte sådana som inte är så lätta att tas med (mula, diatrima) eller är stridstränade (destrier). De har 3T.
Alla andra djur har 2T, om inte en allmän intuitionsattack har gett dem ett annat värde. Ormar har högre VIL, t.ex., av rent esoteriska skäl (dvs. de ses som mystiska/magiska väsen av många kulturer, och vi har utgått från att de inte fått det helt bakom foten).

Det är alltså kopplat till relativ intelligens - men inte BARA det.

Bifogar ett för tillfället out-of-date dokument (få sifferuppgifter stämmer) där jag lade fram problemen med siffervärden på djur och varelser.

Nightowl, skall på en föreläsning om "rovdjur i Transsylvanien" i morgon...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När jag skapade begreppet Vilja, tänkte jag mycket på gåpåaranda, det som vissa människor att ge sig i kast med till synes oöverstigliga problem och lyckas (typ Gandhi), medan andra resignerar och går därifrån. Detta kan nog också appliceras på djur.

Rakshasa-referensen är en groda.

Skillnaden mellan rovdjurs och växtätares VIL är baserad på min bedömning att rovdjur måste antränga sig mentalt mer för att lyckas få tag i föda. Kon betar gräs som inte behöver övervinnas. Geparden måste vara envis och ihärdig för att få tag i mat.

Anders

The_Gorger

Hero
Hey, intressant dokument! Synd att jag är den ende som laddat ner det på de fyra år som det legat där. :gremcrazy:

Det där med känsel är ett gissel, som vi verkar älska att älta. :- ) Om jag ligger mot marken kan jag känna att någon kommer gående, det måste väll vara KÄN. För som vitt jag vet saknar jag VIB. Hjältehög KÄN känns som att det borde vara ekvivalent med VIB. HÖR och SON har någon liknande koppling.

Kan man tänka att SON används för att skicka ut signalen, men HÖR för att plocka upp den? Det handlar ju om olika frekvenser. INF och SYN är också spännande. Larerna ser extralilac(ultraviolett) utan annan grundegenskap än SYN, för att se den andra extremen av spektrat, värme (infrarött), verkar dock Sauroktonos (s29 Abyssos) behöva grundegenskapen INF, medan cykloperna (I samma bok!) också kan se värme, men klarar sig med sin SYN.

Kan det vara så att om man är über på SYN, så har man motsvarande svag INF eller "ULT", hög HÖR = svag passiv SON, hög KÄN = svag VIB.

Vackert Daredevilcitat för resten :- ) Beträffande just detta (navigering mha olika sinnen) kan vi kommer överens om att SYN, INF, ULT(?), HÖR(?), SON, LUK(?), KÄN(?), VIB och MEP(e) kan användas för att orientera sig, men inte de andra SMA, MEP(m) och MEP(v) inte kan användas som det. Undantaget om man befinner sig i en lavaflod då. De jag satte frågetecken på är jag osäker på. Hur funkar t.ex. ultraviolett ljus?

Som komentarer på din text, kan jag säga att jag visst kan föreställa mig djur med hög REF, men låg SMI. Elefanter tex kan reagera snabbt, men är inte vidare smidiga. Man kan dessutom vara skitsnabb utan mycket REF att hurra för. När jag bodde i Zambia hade vi en vild (om man nu kan kalla ett sådant djur för det) kameleont i trädgården. Dess tungattacker var oerhört snabba, men den reagerade inte jättesnabbt om man petade till den.

VIL är som du säger lite knepig, men vi har större problem att ta tag i, i grundegenskapsträsket.

Inte för att jag vet något om det (eller att det spelar någon roll nu när bestariet är tryckt), men jag skulle gissa att kattdjur faktiskt ser bättre än hunddjur.

Heh, om Gondica v2 trycktes skulle jag lobba för ett strykande av SMA och KÄN, mest KÄN :- )

/Gorger
som köpt bestariet och rollformulär igår, därav intresset. Min Gondicasamling är komplett!

Nightowl

Champion
Motvilja

Kan man tänka att SON används för att skicka ut signalen, men HÖR för att plocka upp den? Det handlar ju om olika frekvenser. INF och SYN är också spännande. Larerna ser extralilac(ultraviolett) utan annan grundegenskap än SYN, för att se den andra extremen av spektrat, värme (infrarött), verkar dock Sauroktonos (s29 Abyssos) behöva grundegenskapen INF, medan cykloperna (I samma bok!) också kan se värme, men klarar sig med sin SYN.
INF är en groda. Jag röstade mot den. Möjligtvis kan man säga att sauroktonos bara kan känna värme, inte ljus... Det finns en del andra slå-sig-för-pannan-moment i Abyssos också - kolla upp steklarna som har ett skelett! (cutnpaste)

Det finns INGEN situation där man bara bryr sig om att sända med SON. Alltså är det ingen ide att dela upp det på det viset. HÖR mäter snarast hur skarp hörsel man har, medan SON mäter hur effektivt man använder sin sonar till att söka av omgivingen. Det är inte frekvensen utan sättet man gör det på - en sonaranvändare söker av omgivningen aktivt hela tiden. I tveksamma fall, använd det högre värdet.

Om jag hade gjort Gondica idag hade HÖR och SON varit samma värde; jag hade bara noterat att vissa varelser kan orientera sig genom att stöta ut ultraljud, och kan använda sin HÖR till saker som liknar SYN. Som det är idag används värdena dock i olika situationer. Liksom SMI och REF har jag svårt att tänka mig separata värden med vida skillnader (det spelar ingen roll hur snabbt man kan reagera om man inte kan få kroppen att följa med - man kan då inte reagera tillräckligt *effektivt* - kameleontexemplet skulle snarast representeras av en färdighet eller förmåga, och elefanter har faktiskt ganska god kontroll över sin väldiga kroppshydda).

Jag har knåpat med en ny, liknande lista och har märkt många dumheter i det som faktiskt blev publicerat också. Slänger upp den någon gång.

Erik