Vilka är de mest genialiska utländska rollspelsmakarna?

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
CJ Carella skrev skitbra grejer då det begav sig. Det var något med hans språk som gjorde koncepten han beskrev så fantasieggande.

Zack S må vara cancellad, men det tar inte bort det faktum att hans grejer är riktigt bra. Jag tycker han hanterar OSR-genrens signatur-weirdness mycket bättre än alla andra OSR-skapare, får den att kännas mycket mer väl underbyggd, lite som en riktigt mustig Jack Vance-roman.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
872
Location
Umeå
Kenneth Hite är superb som världsmakare; mindre vass på regler.
Håller med om det. Saker han skrivit till t.ex. GURPS, Nephilim och WoD är riktigt bra. Han har dock fått både gult och rött kort för regelinvecklingar så han åkte ut från min lista när det gäller genialiska rollspelsmakare.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,134
Greg Stoltze och John Tynes som skapat Unknown Armies förtjänar nämnas (såväl värld som regler är mycket, mycket bra). Likaså Jonathan Tweet och Robin D Laws för Over the Edge – helt nyskapande regelsystem när det kom, och fortfarande en av mina favoritvärldar att spela i (men inte 3rd ed dock; den fastnade jag inte för alls, utan håller fast vid 2nd ed).
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Zack S må vara ett praktsvin, men ...
Fixed it for you! Det är inte att han är cancelled som är problemet... I övrigt håller jag med. Han skrev några riktigt coola grejer. Håller däremot inte med om att OSR har någon "signatur-weirdness". Det är snarare en rörelse inom rörelsen, som det kommit en del tongivande produkter från. Majoriteten av OSR känns rättså inzoomade på gobbobankande och grottkräl. (Kanske går att argumentera för att R:et kan vara både Revival och Renaissance beroende på vem en frågar?)

Borde ju i sammanhanget även nämna:

James Edward Raggi IV (Lamentations of the Flame Princess)
Edgelord som väl just nu mest verkar försöka vara martyr och vars community har blivit gömställe för rätt mycket skumt. Men det ges ut en hel del riktigt bra grejer till LotFP. Särskilt för den som gillar skräck, splatter, gore, och liknande filmgenrer; eller dödsmetall. LotFP kan nog ses lite som rollspelens Troma Entertainment.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
592
Location
Uppsala
Jag skulle kanske säga att Robin Laws är fenomenal på idéer och att skaka om burken, men jag blir sällan helt 'aha' av hans grejer, utan av folk som kommer senare.

Håller med om Greg Stafford, Greg Stolze och Jonathan Tweet. Vincent Baker också inflytelserik, men om han är genialisk vet jag inte. Han har en prosastil som jag har väldigt svårt för.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,141
James Edward Raggi IV (Lamentations of the Flame Princess)
Edgelord som väl just nu mest verkar försöka vara martyr och vars community har blivit gömställe för rätt mycket skumt. Men det ges ut en hel del riktigt bra grejer till LotFP. Särskilt för den som gillar skräck, splatter, gore, och liknande filmgenrer; eller dödsmetall. LotFP kan nog ses lite som rollspelens Troma Entertainment.
Man får också ge Raggi, även om hans edgelordfasoner är mer än lovligt tröttsamma, att t ex spelledarboken till LotFP är en riktigt välskriven handbok i en viss typ av old-school-spelledande. Det är inte riktigt min stil även om jag tilltalas av delar av den, men den kommuniceras och förklaras nog bättre där än någon annanstans jag läst.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Man får också ge Raggi, även om hans edgelordfasoner är mer än lovligt tröttsamma, att t ex spelledarboken till LotFP är en riktigt välskriven handbok i en viss typ av old-school-spelledande.
Jag tycker ju att LotFP är intressant på riktigt. Både det Raggi skrivit själv och mycket av det som ges ut som är skapat av andra.

Han är typ OSR-sidans motsvarighet till Ron Edwards! Love/hate. Få mellanting. :D
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja slå ett slag för Nick Wedig.

Det är väldigt kluriga och annorlunda lösningar han har i sina rollspel.

Ta bara ett av mina favoritkoncept - Fortune Cookies and Nuclear War - som har allt jag kan kräva av ett spel ... på ett visitkort. En "end condition", tydliga mål, osäkerhet och insats.

Det är intressanta artiklar och tankar han förmedlar och det är intressanta spel han släpper. Man kan liksom titta på hans spel och inse att "göra ett spel är inte svårare än så här".
 
Last edited:

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
88
Finns så sjukt många att välja på, men här är några jag gillar starkt:

Daniel Sell för Troika!

Sean McCoy för Mothership.

Chris McDowall för Into the Odd / Electric Bastionland.

Yochai Gal för Cairn.

Gemensam nämnare är att de har fantastiska program för att skapa tredjepartsmaterial.

Och sen min absoluta favorit:

Luka Rejec för Ultraviolet Grasslands. Att både kunna skriva och illustrera på den nivån är få förunnat.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,663
Location
En mälarö
Gerard C. Klug. Han arbetade för SPI och Victory Games under ett fåtal år och designade inte många rollspel men både DragonQuest (vars andra utgåva han var ansvarig för och i och med den nästan byggde om hela spelet) och James Bond RPG har haft en stor inverkan på mig. Framförallt den senare som jag, med en dåres envishet, inte bara hävdar är det första lyckade spelet att bygga på en förlaga utan även, ännu i denna dag, är oöverträffat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Gerard C. Klug. Han arbetade för SPI och Victory Games under ett fåtal år och designade inte många rollspel men både DragonQuest (vars andra utgåva han var ansvarig för och i och med den nästan byggde om hela spelet) och James Bond RPG har haft en stor inverkan på mig. Framförallt den senare som jag, med en dåres envishet, inte bara hävdar är det första lyckade spelet att bygga på en förlaga utan även, ännu i denna dag, är oöverträffat.
Jag *måste* ta mig tid att läsa/långformsrecensera detta! Har det redan i hyllan, men har aldrig mer än skummat igenom valda delar. Har alltid imponerats av dessa valda delar, dock. (SL-kapitel och generella tips.)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
713
Location
Nibiru
Gerard C. Klug. Han arbetade för SPI och Victory Games under ett fåtal år och designade inte många rollspel men både DragonQuest (vars andra utgåva han var ansvarig för och i och med den nästan byggde om hela spelet) och James Bond RPG har haft en stor inverkan på mig. Framförallt den senare som jag, med en dåres envishet, inte bara hävdar är det första lyckade spelet att bygga på en förlaga utan även, ännu i denna dag, är oöverträffat.
Älskar James Bond RPG! Spelade det massor back in the day. Plockade upp det igen i höstas apropå premiären av No Time To Die, och spelade ett äventyr. Riktigt kul, och delar funkar riktigt bra, som jaktreglerna och social interaktion. Annat har åldrats sämre, som att varje färdighetsslag kräver en multiplikationstabell. De olika subsystemen hänger inte heller jättebra ihop, det är tex svårt att gå från jakt till strid och tillbaka. Men överlag, ett riktig solitt spel som på flera sätt var före sin tid.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,464
Location
Marjura
Simon Washbourne för Barbarians of Lemuria - ett av de bästa rules light jag sett.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,663
Location
En mälarö
Älskar James Bond RPG! Spelade det massor back in the day. Plockade upp det igen i höstas apropå premiären av No Time To Die, och spelade ett äventyr. Riktigt kul, och delar funkar riktigt bra, som jaktreglerna och social interaktion. Annat har åldrats sämre, som att varje färdighetsslag kräver en multiplikationstabell. De olika subsystemen hänger inte heller jättebra ihop, det är tex svårt att gå från jakt till strid och tillbaka. Men överlag, ett riktig solitt spel som på flera sätt var före sin tid.
Håller med. Klug är med i ett mycket intressant avsnitt av podcasten The Grognard Files där han pratar om tänket bakom JB. Han berättar hur han, i alla fall för honom, arbetade på ett helt nytt sätt när han konstruerade reglerna. Allt sådant som vanligen fanns i rollspel men inte fanns i Bondfilmerna kastades ut utan pardon och reglerna skrevs fullständigt runt hur saker och ting funkade i Bonduniversat.

Sedan, visst har det åldrats en aning. Det har ju ändå 30+ år på nacken. Om man skulle ge ut en nyversion idag skulle det vara i behov av lite puts och fix. Men kärnan är lysande ännu i dag.

Och detta med multiplikationstabellen skulle vara en sådan grej som skulle vara onödigt krånglig håller jag inte med om. Det tycker jag är en sådan grej som låter krånglig när man pratar om den men som i praktiken funkar oerhört smidigt då hela tabellen tydligt är tryckt mitt på rollformuläret. Det är bara att läsa innantill och kräver exakt noll uträkning.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
872
Location
Umeå
Älskar James Bond RPG! Spelade det massor back in the day. Plockade upp det igen i höstas apropå premiären av No Time To Die, och spelade ett äventyr. Riktigt kul, och delar funkar riktigt bra, som jaktreglerna och social interaktion. Annat har åldrats sämre, som att varje färdighetsslag kräver en multiplikationstabell. De olika subsystemen hänger inte heller jättebra ihop, det är tex svårt att gå från jakt till strid och tillbaka. Men överlag, ett riktig solitt spel som på flera sätt var före sin tid.
Skrev ihop och spelledde lite James Bond på konventet Sävkon XX förra året. (Scenariot finns på Alexandria.dk). Tyckte det funkade bra så länge man inte spelar allt för tärningstungt. Ett riktigt väldesignat spel med tanke på hur gammalt det är. Förtjänar defintivt ett omnämnande i denna tråd.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
713
Location
Nibiru
Skrev ihop och spelledde lite James Bond på konventet Sävkon XX förra året. (Scenariot finns på Alexandria.dk). Tyckte det funkade bra så länge man inte spelar allt för tärningstungt. Ett riktigt väldesignat spel med tanke på hur gammalt det är. Förtjänar defintivt ett omnämnande i denna tråd.
Håller med om det. Reglerna är bra och genomtänkta men stundvis lite för tungrodda vid bordet för att passa källmaterialet. Bäst funkar det om man tillämpar reglerna lite selektivt som SL.
 
Top