Nekromanti Vilka är de mest utbyggda rollspelsvärldarna?

Conan

انتفاضة
Vilka rollspel har de mest utbyggda rollspelsvärldarna? Jag tänker mig att Eon:s Mundana i vart fall borde ha den mest utbyggda världen på svenska med sin uppsjö av moduler om Mundanas olika delar? Hur välutbyggda är andra spels spelvärldar, och vilka engelska spel bör nämnas i sammanhanget?

Godzillikles

Veteran
Det är inte min favorit, men det finns ju hur mycket material som helst till Forgotten Realms i form av riken, allianser, folkslag, regionspecifika träd, djur, expansionsmöjligheter och mycket annat, och det är bara i kampanjmaterialet; Forgotten Realms har en väldigt massa romaner och följetonger (i bok- och serietidningsform) dessutom.

edit: Datorspelen glömde jag, och då förtjänar framförallt Baldur's Gate (som anknyter till dåvarande världsomskakande händelser i FR-världen) och SSIs "Gold Box"-spel som är ett tidigt exempel på medieöverskridande marknadsföring i rollspel (där man släppte ett äventyr som roman, datorspel och äventyrsmodul).

God45

#PrayersForBahakan
Classical world of darkness eller Warhammer 40k är de enda kandidaterna värda att nämna. De större D&D världarna kommer nära men är inte på samma fullständigt vansinniga skala.

RasmusL

Champion
Får jag laga din fråga? Jag provar!:

Vilket rollspel har den bäst utbyggda rollspelsvärlden ur ett

a) dramaperspektiv
b) simuleringsperspektiv
c) speligt utmaningsperspektiv

?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Forgotten Realms (DnD) och The Old World (WFRP). Alla spel som utspelar sig i vår värld i nutid eller dåtid.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n131107 said:
Får jag laga din fråga? Jag provar!
Vad var det för fel på ursprungsfrågan? Jag tycker att den var rättfram och tydlig. Din lagade fråga pratar ju om något helt annat som OP antagligen inte är alls lika intresserad av. Men du kan ju ställa den i en egen tråd, om du vill.

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n131107 said:
Får jag laga din fråga? Jag provar!:

Vilket rollspel har den bäst utbyggda rollspelsvärlden ur ett

a) dramaperspektiv
b) simuleringsperspektiv
c) speligt utmaningsperspektiv

?
B är en kuggfråga. Det finns ingen sådan som är bra.

Tre solar

Hero
Vad innebär att ha en bra utbyggd spelvärlden ur ett dramaperspektiv? Hur skiljer det sig från ett annat perspektiv?

Hur skiljer sig en väl utbyggd dramavärld från en bra simulering av en dramatisk värld?

Godzillikles

Veteran
Rymdhamster;n131109 said:
Alla spel som utspelar sig i vår värld i nutid eller dåtid.
Det är ju faktiskt en väldigt bra poäng! Jag menar, det är ju lite svårare att sortera fram den informationen man vill ha för spelet, men för den tålmodige finns ju hur mycket som helst, och på en helt galen detaljnivå. Saker som datum och årtal blir dessutom väldigt lätt att relatera till eftersom man redan är van.

Genesis

Ni dés ni maître
Tre solar;n131114 said:
Vad innebär att ha en bra utbyggd spelvärlden ur ett dramaperspektiv? Hur skiljer det sig från ett annat perspektiv?

Hur skiljer sig en väl utbyggd dramavärld från en bra simulering av en dramatisk värld?
Det här känns som en diskussion som kanske förtjänar en egen tråd? Intressant diskussion, men har inte så mycket med ämnet att göra.

RasmusL

Champion
Genesis;n131111 said:
Vad var det för fel på ursprungsfrågan? Jag tycker att den var rättfram och tydlig. Din lagade fråga pratar ju om något helt annat som OP antagligen inte är alls lika intresserad av. Men du kan ju ställa den i en egen tråd, om du vill.

Jag upplevde ursprungsfrågan som väldigt svårgreppbar. Ska det mätas i antal tecken? Antal kvadratkilometer? Antal länder? Planeter? Böcker? Äventyr? Ingen gav ett svar på TS fråga utifrån en motivering kring "mest" och jag ville ha ett förtydligande av vad TS menade, därav min fråga.

Det knepiga i att komma fram till ett "mest" utan några vidare kriterier gjorde att jag tolkade det som att TS ville ha tips på spel med setting av god kvalitet och stort omfång ("bäst" istället för "mest"). Jag började då fundera över hur olika typer av världsbyggen kan passa olika spelstilar och då jag inte vet ur vilken tradition och spelstil TS kommer ur så lade jag till tre alternativ som jag upplever tjänas bäst av olika typer av världsbygge och settinginformation.

Är det "fel" på ursprungsfrågan? Nej, men jag har svårt att kvantifiera "mest" och jämföra olika världsbyggen på ett vettigt sätt, om vi kan gå över till tycke och smak blir det enklare tycker jag, men i och med att du tyckte att den var både rättfram och tydlig så har du säkert en bra kvantifieringsmetod som jag missat!

RasmusL

Champion
Tre solar;n131114 said:

Jag vill nog påstå att det handlar om vilken typ av information som förmedlas, även om "världen" (någon form av metafysisk entitet) kan vara densamma i alla tre alternativ. Förstår du vad jag menar?

Rhodryn

Hero
Många utav mina svar har redan tagits... (Eon, WH40K och WHFB rollspelen, World of Darkness, ... DnD... även om jag inte gillar DnD, mest pga regelsystemet... but credits where credits are due after all)... men där finns nog några jag kan lägga till... vissa som jag vet, och några som jag har fått för mig verkar vara rätt välutbyggda.

Cyberpunk och Shadowrun har alltid verkat för mig som om de är rätt välutbyggda (jag kan ha fel dock, så klart)... inte på samma nivå som de andra som nämnts, men ändå.

Sen två rollspel som jag definitivt tycker är välutbyggda.

Mutant Chronicles är en av dem, den känns som den har allt man behöver för världen. Det är en värld som jag gillar, har tyvärr inte fått spela något rollspel i den.

Den andra är definitivt mer välutbyggd jämfört med MC, den kommer från en av mina favorit IP's, och den är en av de större faktiskt skulle jag säga (fortfarande inte så stor som de som redan nämnts av andra, men den är rätt högt upp skulle jag säga), och det är MechWarrior. MW har väldigt mycket material att luta sig tillbaka mot, orginal spelet Battletech (figurkrigsspelet) med all dess fluff, böcker, data- och TV-spel, till och med en tecknad TV-serie som jag gillar trots dess tidiga 90-talshet... XD Tyvärr så har jag bara fått spela rollspel en gång i den världen.

God45

#PrayersForBahakan
Battletech är en förvånansvärt stor spelvärld och Shadowrun har en rejäl värld. Men Cyberpunk och MC är ganska små spelvärldar för hur många böcker de har släppt.

God45

#PrayersForBahakan
De som svarat "spel i nutid" i den här tråden vet inte vad de snackar om. Om det inte är utbyggt i böckerna utan är något som du hämtar från Wikipedia är det inte en del av spelvärlden.

Harry S

Swordsman
Evokee;n131097 said:
Vilka rollspel har de mest utbyggda rollspelsvärldarna? Jag tänker mig att Eon:s Mundana i vart fall borde ha den mest utbyggda världen på svenska med sin uppsjö av moduler om Mundanas olika delar? Hur välutbyggda är andra spels spelvärldar, och vilka engelska spel bör nämnas i sammanhanget?
Eftersom jag inte är rätt person att svara på din fråga men ändå har en åsikt i ämnet så svarar jag att den mest utbyggda rollspelsvärlden är den rollspelsvärld vars världsbeskrivning (med spelsystem) som bäst omsätts vid spelbordet i en världsupplevelse. Det finns många tjocka böcker som beskriver rollspelsvärldar för ... spelledaren. Det är med rollspelen som med skolan. De lär ut massor av saker som om allt vill sig väl kommer att komma eleverna till nytta direkt eller indirekt men troligtvis enbart indirekt om ens det.

Det enda som stör min inlärning är min utbildning. /Einstein
Det enda som stör upplevelsen av spelvärlden är spelets världsbeskrivning. /Harry S

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n131131 said:
De som svarat "spel i nutid" i den här tråden vet inte vad de snackar om. Om det inte är utbyggt i böckerna utan är något som du hämtar från Wikipedia är det inte en del av spelvärlden.
Du har fel. Men agree to disagree =)

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n131122 said:
Är det "fel" på ursprungsfrågan? Nej, men jag har svårt att kvantifiera "mest" och jämföra olika världsbyggen på ett vettigt sätt, om vi kan gå över till tycke och smak blir det enklare tycker jag, men i och med att du tyckte att den var både rättfram och tydlig så har du säkert en bra kvantifieringsmetod som jag missat!
Jag tycker inte att det behövs en specifik metod. Det känns rätt tydligt att Eons spelvärld är mer utbyggd än till exempel Ereb Altor, nästan oavsett hur det mäts. Mycket publicerat material i en vid bredd känns som ett bra kriterium. Sedan kan man ju lämna utrymme för subjektiva åsikter, också. En spelvärld kan ju kännas väldigt utbyggd även om den inte har så mycket textmassa, om texten är väldigt informationsrik eller om den lyckas väcka fantasin så att man föreställer sig en massa detaljer. Bra grund för en diskussion, helt enkelt! :)

Till ämnet: Shadowrun har mycket mer settingmaterial än man kanske tror, minns jag från tiden då jag spelade det. Det har en lång och djup historia, och eftersom varje utgåva flyttar fram tiden några år och inkorporerar tidigare publicerade kampanjer så finns det mycket detaljer.

RasmusL

Champion
Genesis;n131136 said:
Jag tycker inte att det behövs en specifik metod. Det känns rätt tydligt att Eons spelvärld är mer utbyggd än till exempel Ereb Altor, nästan oavsett hur det mäts. Mycket publicerat material i en vid bredd känns som ett bra kriterium. Sedan kan man ju lämna utrymme för subjektiva åsikter, också. En spelvärld kan ju kännas väldigt utbyggd även om den inte har så mycket textmassa, om texten är väldigt informationsrik eller om den lyckas väcka fantasin så att man föreställer sig en massa detaljer. Bra grund för en diskussion, helt enkelt! :)

Till ämnet: Shadowrun har mycket mer settingmaterial än man kanske tror, minns jag från tiden då jag spelade det. Det har en lång och djup historia, och eftersom varje utgåva flyttar fram tiden några år och inkorporerar tidigare publicerade kampanjer så finns det mycket detaljer.
Jaha? Eon VS Ereb Altor håller jag nog inte alls med om, det är ju ett jättekonstigt påstående, Ereb Altor har väl en jävlarns massa publicerat material jämfört med Eon?!?! Du kan ju tycka att det är på det sättet och det kanske är tillräckligt men om jag inte vet vad TS gillar så känns det svårt att gissa vad hen skulle tycka var bra.