chrull;n131269 said:
Eberron är ju bara en prime material plane med en extra koppling till "plane of shadows" och att den har några special plan runt omkring sig. Nästan alla de planen är det dessutom helt uppenbart att de är sub-plan till ett av planen i det stora hjulet, Daanvi existerar ju såklart inne i en eller flera av kuggarna i mechanus tex. Så den passar utmärkt in bland resten.
Det finns oändligt många världar med oändligt många undantag.
Nu var det ett tag sedan, men vad jag minns har ju Eberron flera underliga plan av olika slag som på olika sätt interagerar med sitt prime på ett sorts skema, där tex årtusenden när drömplanet är nära har enorma, katastrofala följder för prime-planet. Hela storyn med Kalashtar och psionics och den grejen hänger på hela tidscykeln med planen. Likadant vill jag minnas mig att det fanns någon liknande förklaring till abberations av olika slag i settingen, fast där är jag mindre säker. Oavsett så är det klart att det inte är normal Planescape-kosmologi som gäller.
Se nedan för min faktiska poäng.
Rymdhamster said:
Det är bara en fråga om referensramar och val av referenspunkt. De som säger att en specifik värld inte passar in i planescape saknar bara rätt perspektiv =)
Självklart är det så, och det finns utrymme i Planescape för att passa in i princip vad som helst, men det tänjer ju verkligen på definitionen av en "setting". I just fallet Planescape dessutom är ju en del av temat hur folk från the outer planes avskyr alla som kommer från ett prime, och intentionen är att du aldrig ska besöka ett prime egentligen, annat än kanske i ett litet förspel som syftar till att förflytta karaktärerna till Planescapes faktiska setting, som ju är de yttre (och inre) planen och inte de prime-plan från vilka man kan nå settingen.
I intresse av att avgränsa vad som är och inte är samma "setting" får man dra gränsen nånstans tycker jag, och fastän settings som Planescape har som en aspekt att andra settings anknyter till den så är dessa i sig inte det som är "Planescape" och således inte en del av settingen.
Detta har författarna för DnD insett och därför presenteras det inte heller längre som att vad som är sant i Planescape nödvändigtvis är sant i Forgotten Realms, fastän Planescape gör anspråk på att även innefatta Forgotten Realms på ett hörn så att säga. Därför blir det också svårt att säga att Forgotten Realms som sådant faktiskt "ingår" i Planescape, åtminstone ur en "officiell" synvinkel.
Så ser jag på saken åtminstone.