Nekromanti Vilka är era bästa gåtor?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag tycker om att ibland utmana rollpersonerna genom att ge dem logiska tankenötter, en sorts riddles, att lösa. Det kan vara att lösa en kod i ett kryptiskt brev, tyda ett bildspråk på en stenvägg, eller helt enkelt svara på en fråga. Detta blir en integrerad del av äventyren och fungerar som en sorts problemlösning. Mina spelare uppskattar den sortens utmaningar lika mycket som social interaktion med spelledarpersoner och strid. Vilka gåtor & tankenötter tycker ni är bäst?

Vänliga hälsningar
Henrik

_-olle-_

Veteran
Sådana man kan interagera med

Presenteras spelarna i min grupp inför ett problem, en gåta eller en uppgift, vilken är passiv och där ett misslyckande kan ha läskiga konsekvenser så brukar vi låsa oss vid att finna en teoretisk lösning snarare än att finna en lösning dels genom att fundera men även genom att interagera med spelvärlden. Med "passiva" så syftar jag på problem eller gåtor man inte kan manipulera, testa eller undersöka utan att utlösa hiskeliga konsekvenser.
Med andra ord så föredrar jag gåtor och problem vilka man kan manipulera och interagera med, självklart med ett riskmoment med i leken. Exempel kan tas från D&D Konfluxenserien: Kristalltjuren där man gång på gång ställs inför problem vilka man måste ta sig i genom men där det faktiskt ibland går att klanta sig igenom med en nödlösning (drick ur ALLA bägarna etc etc). Meeen enligt mig så är den ideala gåtan öppen för att undersökas och eventuellt kringgås om spelarna är tillräckligt luriga...

DODswe4

Hero
Dom bästa gåtorna är dom som har ett så självklart svar att det hoppas över.

EX1: "ni ser en stor svart dörr med konstiga runnor, ni känner av stark magi. Jag försöker låsdyrka up den, Du misslyckas. Jag försöker bryta egenom magin med min antimagi amulet. Går inte. Jag öppnar den jävla dörren. Å det går aldeles utmärkt."

EX2: "Du står på en plata, du har en dörr två plater framåt. Du kan gå 3steg bakåt eller 3steg framåt, hur många gånger du vill, vad gör du?

Rätt svar: gå framåt du går ju genom dörren eller hur."

så tycker jag dom bästa gåtorna är

Eagle

Swordsman
var snäll att ge några konkreta exempel

Hej!

Skulle du vilja dela med dig av några konkreta exempel på den sortens gåtor som innebär interaktion?

Robban

Hero
Just nu funderar jag på nåt sätt att implementera www.deathball.net/notpron-klurigheterna på nåt sätt (tack till kalcidis som gav mig länken). Har dock stött på lite problem i det, då just den sortens "gåtor" är beroende av source-koden, bland annat (samt bildhanteringsprogram, ljudprogram och att man kan ladda ner filer). Jag är på #27, FYI (men har mer eller mindre gett upp, tappade intresset av nån anledning)

Hobert

Warrior
Hejsan!

På thedarktower.net finns ett forum för gåtor. Det är på engelska, men de flesta av gåtorna borde kunna översättas till svenska också. Jag har inte kollat runt så mycket att jag vet hur kvalitén är på dem, men några vettiga måste det ju finnas.

Grog

Swordsman
djupfrysning av spel

de bästa gåtorna är de som innebär en utmaning men som samtidigt inte fryser allt spel i fråga.

en gåta kan vara kul att lösa, men om handlingen kräver att gåtan löses är det en dålig gåta. spelare kan vara otroligt korkade vissa stunder (för lite jolt-cola kl 03.00), eller så är det något spelledaren har misslyckats förmedla till spelarna. ett exempel på en dålig gåta är om rollpersonerna är instängda och måste ta sig ut, annars svälter de ihjäl. givetvis ger inte spelledaren en tidsgräns i detta fall, utan spelarna kan klura i dagar utan att nå en lösning, och i detta fall måste spelledaren lägga lösningen i händerna på spelarna. obra.

en bättre typ av gåta är där graden av framgång ger en modifikation på en annan del av äventyret, i form av förbättrade villkor eller svårigheter. om spelarna kan lista ut var den hemliga gången till kungens gemak finns behöver man inte hugga sig igenom två kompanier palatsvakter.

puss & kram