Nekromanti Vilka är era favorit saker med WOD?

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
I table-top rollspelet tycker jag att Malkavians spelas bättre av spelare som vet mycket om loren rörande klanen och dess antedeluvian.
Väldigt tydligt exempel på när det blir konflikt mellan "inlevelse" och "utlevelse". Det kanske gör att man kan "spela rollen bra", men samtidigt får man ju jäkla stort informationsgap mellan sig själv och personen man ska spela/vara/känna sig som...
Malkavians av lägre generation kan man alltid upplysa genom 1. Nodist historiker till sire. 2. Själv nodist historiker. Eller 3. Galen insikt om sakernas natur.

Anatole, huvud personen från clan novell Malkavian, vet antagligen mer om vampyrernas historia än någona annan klans signatur karaktär.

Sedan är det kanske bara jag men jag passar alltid på att köpa ner min generation till 8 eller lägre när jag kör Malkavians bara för att kunna komma undan med allternativ 3 :gremwink:

RasmusL

Champion
krank said:
God45 said:
I table-top rollspelet tycker jag att Malkavians spelas bättre av spelare som vet mycket om loren rörande klanen och dess antedeluvian.
Väldigt tydligt exempel på när det blir konflikt mellan "inlevelse" och "utlevelse". Det kanske gör att man kan "spela rollen bra", men samtidigt får man ju jäkla stort informationsgap mellan sig själv och personen man ska spela/vara/känna sig som...
Jo, visst, men det är väl detsamma för alla andra klaner, produktlinjer och settings i mytologin? Många WoD-lirare (rollspelare?) har antingen läst alldeles för mycket (böckerna är rätt trevlig läsning) eller alldeles för lite (det är tråkigt att läsa!) för deras karaktärer men att det finns mycket fiktion lär väl knappast vara något negativt?

Rörande detta:
Personligen tycker jag det är synd att det finns så mycket hård information i oWoD, jag föredrar starkt nWoDs lösare teorier.

On Topic:
Disciplinerna i Vampire. Det är kanske väl brett, too bad, men de flesta av dem är så atmosfäriska och coola att karaktärsuppslagen haglar bara jag tänker på dem (och att välja ut ett specifikt supplement är för svårt).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Elmrig said:
Jo, visst, men det är väl detsamma för alla andra klaner, produktlinjer och settings i mytologin? Många WoD-lirare (rollspelare?) har antingen läst alldeles för mycket (böckerna är rätt trevlig läsning) eller alldeles för lite (det är tråkigt att läsa!) för deras karaktärer men att det finns mycket fiktion lär väl knappast vara något negativt?
Jag gillar att det finns mycket fiktion. Men att ha stora kunskaper om fiktionen gör det klurigt att leva sig in i någon som inte har det. Därför föredrar jag spelare som inte läser (mina är förbjudna att så mycket som googla på klanerna), för då kan de få upptäcka saker in-game istället.

Elmrig said:
Rörande detta:
Personligen tycker jag det är synd att det finns så mycket hård information i oWoD, jag föredrar starkt nWoDs lösare teorier.
För mig är det helt klart mängden snarare än hårdheten som känns avskräckande. Jag gillar att det finns Sanningar, men gillar inte att kanon vid det här laget är så bisarrt enorm att det här med att som ny SL börja spelleda Vampire blir ett sånt monsterprojekt om man inte bestämmer sig för att skita i det mesta.

God45

#PrayersForBahakan
Jag brukar köra en "Vet du mycket om settingen? Grattis, du är nu sire eller pack-leader eller liknande till resten av gruppen. Här är din extra generations sänkning och 3 extra pluppar för discipliner. Det är ditt jobb att lära upp de andra från fledlings till åtminståne neonates"

Funkat rätt bra hittils, erfarna spelare gör gärna lite extra jobb för mer makt in-game och nyare spelare gillar att ha ett stöd in-game till en början. Sedan när de nya har lärt sig tillräckligt börjar konspirerandet mot killen man kan diablirisera för mer makt :gremsmile:

krank

God45 said:
Sedan är det kanske bara jag men jag passar alltid på att köpa ner min generation till 8 eller lägre när jag kör Malkavians bara för att kunna komma undan med allternativ 3 :gremwink:
Vampire är definitivt ett sådant spel som i någon mån "avverkas", för mig. Eftersom jag inte är så jätteintresserad av intriger utan mer av att utforska settingen så tar settingen förr eller senare "slut"...

Borde egentligen påpekat det, men jag skulle gärna sett att du spoilermärkt det där inlägget om sanningen bakom klan malkav. Nu kommer jag ju aldrig att kunna spela en malkav, för jag råkade läsa i inlägget... =(

//krank, avskyr att veta saker i settingen

God45

#PrayersForBahakan
Ledsen över spoilern. Men som någon pekade ut är den biten bara vad en Malkavian säger och andra har andra teorier, så jag tror du har mer att upptäcka från den klanen.

Jag har läst sinnessjukt många av vampire böckna och vet 95 procent av settingen så jag är nog den värsta spelare du någonsin kan ha...

Jag ska vara mer noggran med spoiler tags framåt.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Borde egentligen påpekat det, men jag skulle gärna sett att du spoilermärkt det där inlägget om sanningen bakom klan malkav. Nu kommer jag ju aldrig att kunna spela en malkav, för jag råkade läsa i inlägget... =(

//krank, avskyr att veta saker i settingen
Jag tror inte att det som skrevs var rådande sanning utan bara en teori av många.

Och just det här med en teori av många är varför jag fördrar nWoD över oWoD där upplägget är att man skapar sin egen setting i ett större stycke. Ramarna ges så klart i form av vad det finns för klaner eller covenants (grupperingar) och lite backstory till detta. MEN exakta detaljer är i större utsträckning upp till SL att bestämma. Exempelvis kan man ha Caine som någon form av progenitor eller så kan man välja att vampyrer uppstod separat och skilda från varandra runtom i världen. Klanen Mekhet kom sannolikt från Egypten men dess exakta uppkomst är upp till SL att bestämma. VII jagar vampyrer men exakt vad de är, är upp till SL men här har ni 3 varianter som kan användas osv. osv.

Cog.

krank

Cogitare said:
Jag tror inte att det som skrevs var rådande sanning utan bara en teori av många.

Och just det här med en teori av många är varför jag fördrar nWoD över oWoD där upplägget är att man skapar sin egen setting i ett större stycke. Ramarna ges så klart i form av vad det finns för klaner eller covenants (grupperingar) och lite backstory till detta. MEN exakta detaljer är i större utsträckning upp till SL att bestämma. Exempelvis kan man ha Caine som någon form av progenitor eller så kan man välja att vampyrer uppstod separat och skilda från varandra runtom i världen. Klanen Mekhet kom sannolikt från Egypten men dess exakta uppkomst är upp till SL att bestämma. VII jagar vampyrer men exakt vad de är, är upp till SL men här har ni 3 varianter som kan användas osv. osv.

Cog.
Jag är ganska allergisk mot såna lösningar. Eller, legobyggarvarianten funkar i Gurps, och hade jag köpt "Gurps: Vampires" så hade den approachen känts helt OK. Men nu gör de ändå nånstans gällande att det är en värld; "vampirevärlden", och då vill nog jag ha den som helhet, med riktiga "sanningar".

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Ledsen över spoilern. Men som någon pekade ut är den biten bara vad en Malkavian säger och andra har andra teorier, så jag tror du har mer att upptäcka från den klanen.
Det är det jag gillar med Malkavians. De har sanningar som är absolut sanna. Sen har en annan Malkav också något som är absolut sant och helt okompatibelt med det den första vet. Och om du inte är malkav så är troligtvis båda helt nippriga, men i dina febrigaste drömmar är du rädd för att något av det kan vara sant "because somewhere deep down, it all makes sense to you".

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Det är det jag gillar med Malkavians. De har sanningar som är absolut sanna. Sen har en annan Malkav också något som är absolut sant och helt okompatibelt med det den första vet. Och om du inte är malkav så är troligtvis båda helt nippriga, men i dina febrigaste drömmar är du rädd för att något av det kan vara sant "because somewhere deep down, it all makes sense to you".
När man spelar en Malkavian är det alltid en bra ide att läsa på en massa om staden man spelar i. Vi hade ett spel där en nedlagd fabrik i Michigan var ett elysium (Nosferatu prins for the win :gremwink: ) . Så jag kollade upp allt jag kunde hitta om fabriken, vilka bilar de gjorde där, när den var öppen, hur den såg ut nu och så vidare. Sen hade jag en Malkavian npc som berättade saker om fabriken lite i stöten när spelarna pratade med honom. Lite i toner som "Visste ni at..." och så vidare. Sedan, tre sessioner eller så in när de pratar med honom drar han någon anekdot och sedan börjar han prata om kvinnorna de körde genom alla maskinerna innan de togs i bruk för att se tilla t de skulle funkar ordentligt, med rejäla detaljer om smällt metal i ögon och nitar genom ryggradar och så vidare.

Spelarna är lite illa till mods men skakar av sig det med att han är en malkavian så han är bara galen. Fem sex sessioner till och elysiumet anfalls av sabbat vampyrer och spelarnas malkavian vän visar dem en väg att fly genom kloakerna... Där de hittar kroppar med nitar genom ben, täkta av smält metal eller med bortbränt skin. Alla kropparna är inte gammla nog att ha hamnat där under tiden fabriken var aktiv...

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
1- väldigt otäckt.
2- Hade ju lika gärna kunnat avslöjas av vem som.
3- Jätteotäckt.
1. Då har jag lyckats :gremsmile:
2. Men du måste avgöra vad som är galenskap och vad som är sanning när det kommer till en Malkavian. Är nästa grej han avslöjar sann eller inte? Gjorde han det eller fick han bara reda på det... på något sätt?
3. Då har jag verkligen lyckats :gremlaugh:

slanfan

Hero
men om Malkavians tenderar att ha rätt i slutändan så är de ju snarare magiskt välinformerade än galna.

slanfan

Hero
slanfan said:
men om Malkavians tenderar att ha rätt i slutändan så är de ju snarare magiskt välinformerade än galna.
Nej, nu räcker det. Jag har inte rätt. Hur jag skulle använda Malkavians är ju knappast relevant i någon annans kampanj. Go crazy bananas vampire psychopath sanningssägare!

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
Ok, nu ska jag använda mina första spoiler tags :gremsmile:

De är galna för att de är magiskt vällinformerade. Deras hjärnor klarar inte all informationen så galenskapen räddar dem från att överladdas

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Jag är ganska allergisk mot såna lösningar. Eller, legobyggarvarianten funkar i Gurps, och hade jag köpt "Gurps: Vampires" så hade den approachen känts helt OK. Men nu gör de ändå nånstans gällande att det är en värld; "vampirevärlden", och då vill nog jag ha den som helhet, med riktiga "sanningar".
Du får som SL själv bestämma dina riktiga "sanningar". Även i oWoD så är ju vad som är att anse vara en riktig "sanning" ofta ganska omdebatterat då många böcker skriver motsatsfulla saker.

Det finns en kärna, i ex. vampire, som av alla hålls för sanning. Som att varje klan har en progenitor (vem det är, är för vissa klaner dock ganska oklart), Caine var vampyr #1, 2nd gen är Zhilla, Irad och <vadvarnamnetnuigen> och liknande som står i grundboken.

Men visst jag förstår vad du menar och håller med. Men just detta var lite vad jag tyckte var jobbigt med oWoD. Även om jag satt som SL så hade jag inte svaren utan var tvungen att läsa mängder med böcker och pussla ihop information snarare än att få den presenterad för mig i stilen "Det här är sanningen men här har du 10 red herrings att lura dina spelare med".

Cog.

RasmusL

Champion
krank said:
Cogitare said:

Cog.
Men om du vill ha den typen av fiktionsbeskrivning så är väl oWoD perfekt, där har du ju allt dokumenterat? Sedan är det klart att om du ska ha stenkoll på hela världshistorien så är det knepigt, detsamma om du väljer en stad som det skrivits så mycket om som Detroit. Om du väljer en settingbok som är lite mindre mainstream lär du kunna begränsa dig till klaner och settingbok vilket IMO är att klara sig undan rätt billigt.

krank

Cogitare said:
Även om jag satt som SL så hade jag inte svaren utan var tvungen att läsa mängder med böcker och pussla ihop information snarare än att få den presenterad för mig i stilen "Det här är sanningen men här har du 10 red herrings att lura dina spelare med".
Det här ställer jag helhjärtat upp på, för det är precis så jag vill ha det. Att reklativisera "sanningen" ger mig inget, jag vill inte själv bestämma vad som är sant. Däremot vill jag heller inte ha det som i oWoD, där som du säger Sanningen inte var direkt lättillgänglig.

Med risk för att göra en Starchallenge så är det också så jag lagt upp hemligheterna i More than Human: Typ allt viktigt finns med i grundboken, inklusive den Stora Kampanjsanningen - samt några red herrings och halvsanningar att använda på vägen.

krank

Elmrig said:
Men om du vill ha den typen av fiktionsbeskrivning så är väl oWoD perfekt, där har du ju allt dokumenterat? Sedan är det klart att om du ska ha stenkoll på hela världshistorien så är det knepigt, detsamma om du väljer en stad som det skrivits så mycket om som Detroit. Om du väljer en settingbok som är lite mindre mainstream lär du kunna begränsa dig till klaner och settingbok vilket IMO är att klara sig undan rätt billigt.
Väldokumenterat, men värdelöst upplagt. Svårt att veta vilka böcker man ska läsa för att få vilken info - eller OK, jag fattar väl att man antagligen hittar info om klan Tremere i tremerboken, men hur vet jag att inte ytterligare sanningar om klanen presenteras i en helt annan bok? Jag upplever oWoD som oerhört rörigt ur den synvinkeln; det är det som är nackdelen när man steg för steg bygger upp allt med splatbooks: För den som inte är med från början blir det lätt oöverskådligt.