StreetBushido_UBBT
Veteran
Jag är förtjust i stridssystemet i RuneQuest 6. Det kan te sig lite klurigt till en början, men när man väl kommer in i det är det riktigt tufft. Man har gott om val för vad man ska göra i strid, och jag tyckte aldrig det kändes överväldigande. Stridssystemet ger upphov till häftiga strider som blir mer än "Jag slår. Han slår." utan att för den delen få spelare att känna sig tvungna att beskriva häftiga förlopp (vissa kan bli lite blyga i sådana sammanhang, eller känna prestationsångest).
Jag är även rätt förtjust i stridssystemet i (new) World of Darkness. Man har gott om val och det är enkelt. För det mesta går det dessutom fort då man tar skada nästan hur man än gör: strider tar slut rätt fort på ett eller annat vis! När det är väldigt många individer inblandade (säg 5 spelare och lika många eller några fler motståndare) så kan det dock ta en stund, fast där skulle jag säga att det inte direkt är reglernas fel.
Jag är inte säker på vad jag söker i ett stridssystem. Att jag gillar systemet i RuneQuest 6 tycks ju utesluta att jag endast söker enkla system. Dock så tyckte jag att det i Burning Wheel var enormt grötigt, trots att jag försökt läsa om det ett antal gånger. Jag kanske hade greppat det om jag hade en tålmodig försökskanin och en ledig eftermiddag att bara testa diverse permutationer.
Det ska vara ett kul stridssystem. Det ska vara en lika naturlig och intressant del av reglerna som resten av spelet. Vissa ser strider som spel inom spelet, och jag tror inte det är en nödvändigtvis dålig sak, bara man har kul och att det går att ha en strid utan att helt ramla ur stämningen och inlevelsen. Skulle det bli för mycket "Japp, nu byter vi över till stridsläget. Plocka fram brädet, figurerna, björkriset, handdukarna och en laptop", dvs. att strider blir för mycket av en egen sak som helt sparkar ut alla ur inlevelsen, så är det dåligt, tycker jag.
Jag är även rätt förtjust i stridssystemet i (new) World of Darkness. Man har gott om val och det är enkelt. För det mesta går det dessutom fort då man tar skada nästan hur man än gör: strider tar slut rätt fort på ett eller annat vis! När det är väldigt många individer inblandade (säg 5 spelare och lika många eller några fler motståndare) så kan det dock ta en stund, fast där skulle jag säga att det inte direkt är reglernas fel.
Jag är inte säker på vad jag söker i ett stridssystem. Att jag gillar systemet i RuneQuest 6 tycks ju utesluta att jag endast söker enkla system. Dock så tyckte jag att det i Burning Wheel var enormt grötigt, trots att jag försökt läsa om det ett antal gånger. Jag kanske hade greppat det om jag hade en tålmodig försökskanin och en ledig eftermiddag att bara testa diverse permutationer.
Det ska vara ett kul stridssystem. Det ska vara en lika naturlig och intressant del av reglerna som resten av spelet. Vissa ser strider som spel inom spelet, och jag tror inte det är en nödvändigtvis dålig sak, bara man har kul och att det går att ha en strid utan att helt ramla ur stämningen och inlevelsen. Skulle det bli för mycket "Japp, nu byter vi över till stridsläget. Plocka fram brädet, figurerna, björkriset, handdukarna och en laptop", dvs. att strider blir för mycket av en egen sak som helt sparkar ut alla ur inlevelsen, så är det dåligt, tycker jag.