Nekromanti Vilka är hennes hjältar?

Pom

Swashbuckler
Jag behöver goda råd om vad en 63-årig kvinna kan tänkas ha för äventyrsidoler. För att slippa omständliga procedurer i stil med "fråga henne" går jag först via Forumet för att få genvägar.

Så här ligger det till:

Förra året spelledde jag mitt arbetslag under en konferensresa. Samtliga var rollspelsoskulder och det var bara fråga om högst ett par timmars spel, så jag gjorde färdiga rollpersoner åt dem. Äventyrspremissen var i stil med världens-största-hjältar-måste-samarbeta-för-att-rädda-världen-på-märklig-plats-bortom-tid-och-rum. Detta var praktiskt, för då kunde jag helt enkelt sno ihop ett gäng hjältar från alla möjliga håll med förhoppningen att alla i det blandade laget (ålder 30-64 med rätt varierande bakgrund, arbetsuppgifter och intressen) skulle hitta åtminstone någon de kände igen och ville spela.

Det hjältegäng jag presterade var (och för många av dessa finns en uppsjö stavningar och namnformer, jag vet :gremtongue: ):

Aragorn
Arthur
Batman
Boadicea
Bradamante
Brynhilde
Conan
Cyrano
Debora
Dido
Eowyn
Fantomen
Gilgamesh
Herakles
Indiana Jones
Jeanne d'Arc
Lara Croft
Medea
Morgana
Odysseus
Robin Hood
Sarah Connor
Wilhelm Tell
Xena

Men kvinnan jag talar om kände inte till en enda av dessa (enligt vad hon sade). Det gick ändå, hon valde en figur och spelade den, men hon var den av spelarna som hade svårast att komma in i spelet.

Det börjar nu dra ihop sig till konferenskryssning igen, och det kan hända att jag får möjlighet att spelleda igen. Då vill jag underlätta för kvinnan ifråga genom att öka chansen att hon skall hitta någon hjälte hon känner igen att spela.

Jag känner inte till hennes fritidsintressen. Hon arbetar som diakon men är inte direkt bibelsprängd. 63 år är hon alltså (eller möjligen 62).
Vad tror ni? Kitty? Fler?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men kvinnan jag talar om kände inte till en enda av dessa (enligt vad hon sade).
Då skulle jag spontant säga att hon är väldigt oallmänbildad, men det var ju inte det frågan gällde.

Även om hon inte är bibelsprängd borde hon ha hört talas om hjältar som Samson eller David -- det kanske är värt att prova någon sådan? Eller någon som varje svensk måste känna till, som Kurt Wallander eller Carl Hamilton? Och eftersom absolut alla har läst den: Robert Langdon från Da Vinci-koden?

/tobias

Pom

Swashbuckler
Då skulle jag spontant säga att hon är väldigt oallmänbildad
Det kan man nog säga. Jag menar, Robin Hood! :gremsuck:

Även om hon inte är bibelsprängd borde hon ha hört talas om hjältar som Samson eller David -- det kanske är värt att prova någon sådan?
Jag rensade bort Simson förra gången eftersom det redan fanns så många tidigantika aggressiva muskelgubbar (Herakles, Gilgamesh, Conan (gränsfall)).
David är en god idé.

(...) Kurt Wallander eller Carl Hamilton?
Bra förslag bägge. Hamilton trodde jag att jag hade tagit med redan, men mitt minne blandade ihop detta scenario med ett liknande för några år sedan...

Och eftersom absolut alla har läst den: Robert Langdon från Da Vinci-koden?
Också en bra idé.

Det enda är väl att jag helst vill hitta hjältinnor - flera andra i gruppen valde självmant att spela annat genus, men eftersom det gick lite knackigt för den här kvinnan vill jag underlätta så mycket som möjligt.

(Det börjar låta förfärligt elitistiskt om mig. När jag skriver att hon hade problem med rollspelandet menar jag detta: hon hade svårt att greppa situationer och hon hade svårt att ta till sig någonting om sin rollperson utöver namnet.)

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra förslag:

Biggles
D'Artagnan (med vänner)
Elric (Ok, tveksamt om hjälte)
Hercule Poirot
James Bond
Mrs Marple
Perseus
Sherlock Holmes
Tintin

Antar att gudar/gudinnor inte är aktuellt, där finns ju en del annars.

/Ulfgeir

Pom

Swashbuckler
Bra radda det också. Tackar!

Jag tycker nog Elric är en hjälte (begreppet antihjälte är väl ingen som använder nuförtiden). En komplicerad kille i en komplicerad situation, men han gör så gott han kan.

Antar att gudar/gudinnor inte är aktuellt, där finns ju en del annars.
Herakles fick bli så långt jag sträckte mig åt det hållet.

Då tror jag att själva antalet hjältar börjar arta sig. Det vore väl själva fasen om tanten inte hört om någon av dessa!

Men hjältinnor är lite knepigt. Jag har i och för sig fått ett par förslag hittills i tråden (inkl ditt), men det är svårt att hitta äventyrliga hjältinnor som är välkända för ickenördar.

Så, har ni någon hjältinna på lagar som alla mellan 10 och 100 kan antas känna till är jag idel öra.

Brior

Swordsman
Mitt förslag är att du tar någon som hon kan identifiera sig med oavsett om denna rollperson kan tillföra handlingen så mycket i speltermer.

Kanske en "Präst/ Prästinna" i traditionellt spel: Moder Teresa, Den heliga Birgitta, Dalai Lama, Buddha, Jesus, Mohammed?

Eller en "bard": Mozart, Elvis, Jussi Björling?

Eller en lärd man / kvinna: Linné, Einstein, madame Curie?

Annars verkar det helt osannolikt att en normalbegåvad person inte skulle ha hört talas om någon från din originallista. Du tror inte problemet snarare var att hon menade sig oförmögen att gestalta någon fantasiperson överhuvud taget med givna förutsättningar? Dvs att problemet beror på dåligt självförtroende / motstånd mot rollspel snarare än på bristande bildning?

Troberg

Sinister eater
Mitt spontana råd:

Dumpa fantasy och kör någon lite mer mainstreamföreteelse, förslagsvis noirtriller. Det är något som alla generationer har ett hum om och som lever bra på sina starka stereotyper, något som är bra för nybörjare. Det finns också ett ganska vitt personspektra att välja mellan.

Alla har sett hårdkokta deckare i trenchcoats, femme fatales, hårda gangsters och så vidare.

Måste dessutom erkänna att det är modigt av dig att försöka spelleda en sådan grupp under sådana omständigheter. Jag skulle nog valt att försöka slingra mig ur det genom att göra något mindre otäckt som skulle funka som undanflykt, tex äta upp min egen fot.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Modesty Blaise? (nt)

NT = Nyliberal Tillvalsmöjlighet

Pom

Swashbuckler
Birgitta skulle passa perfekt. Kvinna, mänsklig, kraftfull, känd. Tackar!

Annars verkar det helt osannolikt att en normalbegåvad person inte skulle ha hört talas om någon från din originallista. Du tror inte problemet snarare var att hon menade sig oförmögen att gestalta någon fantasiperson överhuvud taget med givna förutsättningar? Dvs att problemet beror på dåligt självförtroende / motstånd mot rollspel snarare än på bristande bildning?
Så kan det vara. Hon har i och för sig då och då visat udda luckor i allmänbildning, inte bara i nördrelaterade saker. Men någon hon kände igen kan också ha undgått henne i hastigheten när folk skulle välja gubbar och gummor.

Jag vill hur som helst gå henne till mötes så mycket som möjligt om det blir tillfälle att spelleda henne igen, och med dina och de andras förslag tror jag det finns större möjligheter itll detta.

Pom

Swashbuckler
Dumpa fantasy och kör någon lite mer mainstreamföreteelse, förslagsvis noirtriller. Det är något som alla generationer har ett hum om och som lever bra på sina starka stereotyper, något som är bra för nybörjare. Det finns också ett ganska vitt personspektra att välja mellan.
Mitt problem är att jag inte inspireras av sådant. Fantasy och i viss mån Sci-Fi är mina snäva käpphästar. Och jag tror det är helt nödvändigt att jag håller mig till saker jag brinner för om jag skall kunna entusiasmera nybörjare under knappa omständigheter.

Måste dessutom erkänna att det är modigt av dig att försöka spelleda en sådan grupp under sådana omständigheter. Jag skulle nog valt att försöka slingra mig ur det genom att göra något mindre otäckt som skulle funka som undanflykt, tex äta upp min egen fot.
He, he, ja, jag var faktiskt rejält nervös hela dagen innan det skulle ske första gången. Men mina arbetskamrater kände sedan länge till min rollspelsaktivitet med mellanstadiebarn och flera av dem hade tjatat i närmare ett års tid på mig att få pröva på.

Alla ni som är bortskämda med att omsvärmas av vuxna kvinnor som månad efter månad bönfaller om att få spela rollspel tycker förstås att jag borde ha stått på mig, men jag har mycket svag karaktär under sådana omständigheter.

Pom

Swashbuckler
Re: Eh... va? :)

Briors teori kanske är förklaringen, men annars är jag lika förbluffad som du. Personen ifråga har många goda sidor, men av det som jag skymtat genom åren hade hon en mycket inskränkt uppväxt i någon form av frireligiöst sammanhang. (Inskränkt för att vara frireligiöst alltså, så eventuella frimicklare på forumet behöver inte oroa sig över att jag sprider allmänna fördomar).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Laureen Bacall som spelade hårdkokt hjältinna mot Humphrey Bogart på 1940-talet.

Katherine Hepburn i Adam's Rib.

Lotta Svärd i Fänrik Ståls sägner.

Den svenska journalisten Bang (Barbro Alving) som gjorde en hel del coola saker under andra världskriget.

Dilandau

Myrmidon
Florence Nightingale
Dracula
Jasmine (ur Aladdin)
Kapten Nemo (eller någon annan Jules Verne-figur)
Eko (dryaden)
Faidra
En Valkyria

Pom

Swashbuckler
Florence Nightingale är ett finfint tips.
Dracula är lite olämpligt av äventyrsskäl.
Jasmine (ur Aladdin), hm, kanske.
Kapten Nemo (eller någon annan Jules Verne-figur), bra tips.
Eko (dryaden), Faidra eller valkyriorna tror jag inte hon har någon koll på.

Lindenius

Swashbuckler
Några bibliska:
Maria Magdalena
Eva

Några riktiga
Diana
Moder Theresa
Lill-Babs
Drottning Silvia
Calamity Jane

Några fiktiva