Nekromanti Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinnor)?

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

L'meas?
Ariandra (Arianda, Ariadna, WHATEVER, Thamas' fruga)?

Jag vet inte hur mäktiga dessa två egentligen är,
men de är ju faktiskt Xinu-inkarnatinnor. :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Xinuinkarnater [SPOILER!!!]

De två besitter ju onekligen stor personlig makt, i och med att de är typ halvgudar. Fast ingen av dem har speciellt stort inflytande utöver det. Ariandra kontrollerar Damarien, ett land som inte har mycket att komma med jämfört med Mundanas mäktiga länder, Thalamur Jargien Mûhad, Samväldet osv.
L'meas kontrollerar visserligen en magikrat, men som bekant så finns det åtta stycken till så det är inte så mycket att komma med egentligen.

Av Xinuinkarnaterna så har, enligt mig, hans i Melorion och han i Jargien (kommer inte ihåg namn) störst makt och i alla fall i den senares fall makt utöver det rent personliga planet eftersom han kontrollerar den jargiska ekonomin.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Xinuinkarnater [SPOILER!!!]

Sant, den jargiske inkarnaten (har ingen aning om vad han heter)
borde vara ganska så mäktig.

Ledaren av det cirefaliska Sällskapet (Mzan Mafalz, right?)
har kanske inte så mycket makt EGENTLIGEN,
men om alla bitar faller på plats i hans stora plan så lär han ju få det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Men Jualla beskrevs som en man i Mystik & Magi, vilket jag flera gånger påpekat.

- Ymir, påpekar igen
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Men som kvinna i Thalamur, och eftersom den är nyare än Mystik & Magi så använder i alla fall jag det materialet för det i M&M. Fast det är ju upp till var och en att besluta det.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Tja nackdelen med att ha ett land där merparten är krigare är att man bara kan kriga mot sig själv, vad ska förråden komma ifrån? vem odlar dom? hur ska han få iväg soldaterna, så stor flotta har dom faktiskt inte, för att inte tala om transportera förnödenheter samt material till trupperna (återigen flott problemet).

Jag skulle säga att Menon-Aun är ett ypperligt poänglöst land i Mundanas stor politik i stort sett enbart intressant för handelsmän och deras grannar, för att inte tala om att deras fälttåg skulle krossas om fiende sidan bara skickar ett par magiker som springer runt på landsbygden och kastar magi (självmordstaktik kan man ju faktiskt få folk att använda) så dom där ypperligt fåniga monsterna vaknar och äter upp allt som inte är städer. Då har Menon-aun en jättearme i fält som får testa hur stövlar är som färdkost.

Vidare tror jag att magikraterna är för väl balanserade mot varandra för att någon ska kunna ha så mycket makt att dom hamnar på listan för världens mäktigaste. Tror man gör rätt om man istället tittar på dom riktigt rika handelsmännen samt ett fåtal enväldshärskare.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

I mitt mundana så kommer snart de rauniska horderna att plundra järnet ur nordöstra jargien och melorion. drunok skonas eftersom jargien invaderat dem och tagit över det landet. Ska bli ett intressant scenario
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Re: Vilka är mundanas 10 mäktigaste män(och kvinno

Tja.. Börjat på en kampanj där en rollperson var ättling till Stur den Uråldrige, som har gått bort. Så personen i frågan har tagit över makten över Sirons Söner och enat alla klaner med Siegber, sedan beslöt dom sig för att skaffa sig lite allierade. Varav en fraktion är vättarna i fornlämningarna vid Eyren Skogarna, som leds utav en Vätte bärserk vid namn Gakk, föredetta gladiator i Jargien. Ett avtal med Svärdets Hord av Raunerna och nu slåss dom på dom stora slätterna med två legioner typ, för att avrätta alla Kragg som vände Siron Ryggen, mycket intressant kampanj! Så en man inte bör mucka med är Sorhan, Son av Stur, Sirons Ättling ;D
 
Top