Jag skriver mycket äventyr och kampanjer men det är få som blir klart.
Ofta så kör jag fast för att jag inte riktigt egentligen vet vad rollpersoner generellt egentligen har för roll i en spelvärld. I fantasy så handlar det ju oftast om att de ska vara goda äventyrare som antingen måste rädda världen gång på gång eller bara äventyrar för äventyrandes skull.
Lika så i Sci fi.
Vet inte riktigt vart jag vill komma hmm. Vilka roller har egentligen rollpersonerna i en ex. fantasykampanj? Hur ska man konstruera äventyren?
Ex. spelar jag DodT och har egentligen ingen aning om exakt vad man som SL ska leverera till sina spelare / rollpersoner, vad dom ska få för utmaningar och vad de ska få uppleva. Borde det inte finnas riktlinjer till det i regelsystem?
Uhm alltså jag bara flummar nu egentligen för att jag behöver inspiration...
Jag är lite trött på att göra kampanjer. Jag tycker det egentligen är roligast att skriva äventyr, men som ändå har någon röd tråd.
Måste den röda tråden bestå av "handlingen"? Kan det inte räcka som en röd tråd att det är samma rollpersoner och att det sen utvecklas åt ett håll?
Jag har en kampanj jag håller på med och en del äventyr.
Men jag stannar ofta och funderar, gör jag rätt? Är det såhär
som detta rollspel ska spelas? Är det såhär rollpersonerna ska göra? Alltså ofta så blir det rädda de ena eller andra. Jag tycker, eller iaf för mig, så är det väldigt lätt att äventyr eller kampanjer handlar om att rpna är hjältar och måste hjälpa någon eller flera.
Är det liksom en standard för fantasy? Är det så äventyr och kampanjer ska skrivas?
Jag har märkt att jag gillar äventyr absolut bäst där rollpersonerna måste rädda sig själva oavsett om de är onda eller goda, vad dom har för åsikter osv. Äventyr som passar in på rollpersoner oavsett vad dom har för bakgrund eller personlighet, åsikter osv.
Men sen har jag alltså funderat på att göra en kampanj utan någon röd tråd i handlingen egentligen. Bakgrunden är typ att rpna är Vildmarksmän/krigare som bara försöker överleva vardagen i den hårda miljö dom lever och att det ofta handlar om att rädda sig själva undan svält eller ondska typ...
Alltså jag bara flummar, behöver skriva av mig. Vet inte om någon fattat något. Vet inte om jag fattat något själv
Men kom gärna med åsikter!
Ofta så kör jag fast för att jag inte riktigt egentligen vet vad rollpersoner generellt egentligen har för roll i en spelvärld. I fantasy så handlar det ju oftast om att de ska vara goda äventyrare som antingen måste rädda världen gång på gång eller bara äventyrar för äventyrandes skull.
Lika så i Sci fi.
Vet inte riktigt vart jag vill komma hmm. Vilka roller har egentligen rollpersonerna i en ex. fantasykampanj? Hur ska man konstruera äventyren?
Ex. spelar jag DodT och har egentligen ingen aning om exakt vad man som SL ska leverera till sina spelare / rollpersoner, vad dom ska få för utmaningar och vad de ska få uppleva. Borde det inte finnas riktlinjer till det i regelsystem?
Uhm alltså jag bara flummar nu egentligen för att jag behöver inspiration...
Jag är lite trött på att göra kampanjer. Jag tycker det egentligen är roligast att skriva äventyr, men som ändå har någon röd tråd.
Måste den röda tråden bestå av "handlingen"? Kan det inte räcka som en röd tråd att det är samma rollpersoner och att det sen utvecklas åt ett håll?
Jag har en kampanj jag håller på med och en del äventyr.
Men jag stannar ofta och funderar, gör jag rätt? Är det såhär
som detta rollspel ska spelas? Är det såhär rollpersonerna ska göra? Alltså ofta så blir det rädda de ena eller andra. Jag tycker, eller iaf för mig, så är det väldigt lätt att äventyr eller kampanjer handlar om att rpna är hjältar och måste hjälpa någon eller flera.
Är det liksom en standard för fantasy? Är det så äventyr och kampanjer ska skrivas?
Jag har märkt att jag gillar äventyr absolut bäst där rollpersonerna måste rädda sig själva oavsett om de är onda eller goda, vad dom har för åsikter osv. Äventyr som passar in på rollpersoner oavsett vad dom har för bakgrund eller personlighet, åsikter osv.
Men sen har jag alltså funderat på att göra en kampanj utan någon röd tråd i handlingen egentligen. Bakgrunden är typ att rpna är Vildmarksmän/krigare som bara försöker överleva vardagen i den hårda miljö dom lever och att det ofta handlar om att rädda sig själva undan svält eller ondska typ...
Alltså jag bara flummar, behöver skriva av mig. Vet inte om någon fattat något. Vet inte om jag fattat något själv
Men kom gärna med åsikter!