Nekromanti Vilka arketyper saknas?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har en värld som utspelar sig i en nära framtid där jag håller på att snickra ut reglerna för karaktärsskapande. Jag hade tänkt använda mig av rätt breda arketyper som man sen får utveckla vidare som spelare.

Nu är frågan vilka arketyper som jag eventuellt missar. Hittills har jag tio förslag på möjliga arketyper. Räcker det eller behövs det fler? I så fall vad?

Brottsling: Personer som sysslar med någon form av illegal aktivitet. Det kan röra sig om mord, smuggling eller slavhandel.

Byråkrat: Personer som är anställda inom institutioner som vet hur det byråkratiska systemet fungerar - alltifrån korrumperade tjänstemän till idealistiska kommunikatörer.

Diplomat: Förhandlare som har i uppgift att medla i konflikter oavsett om det gäller statligt anställda som fokuserar på att medla mellan företag, eller mer privata som medlar inom ett företag.

Doktor: Personer med medicinskt kunnande. Det kan vara allt från förvirrad forskare utan praktisk kunskap till en cynisk sjuksköterska som sett för mycket lidande.

Fundamentalister: I världen har all religion förbjudits, men trots förbudet existerar religionen fortfarande starkare än någonsin hos ett fåtal individer. Det kan vara allt från fredlig kvinnlig iman till en känslokall manlig kristen självmordsbombare.

Företagare: I denna arketyp återfinns allt ifrån misslyckade affärsmän på botten av företagsvärlden till de allra mest framgångsrika CEO.

Soldat: Alla med någon form av vapenutbildning, vilket kan inkludera allt från godhjärtade vigilantes till känslokalla militära generaler.

Terrorist: De som vägrar att följa samhällets regler att bege sig tillbaka till sitt sanna hem. Här ingår alla de som aktivt motarbetar samhällets försök att hålla mänskligheten skyddad från vad som finns "därute".

Underhållare: Här finns de som önskar att underhålla människor i någon form. Det kan vara allt från musikaliska underbarn till folkskygga programmerare för hologramkammare.

Vetenskapsman: Personer som försöker finna nya landvinningar inom forskningsfälter, såsom galna genetiker som strävar efter skapa övermänniskor till idealistiska välgörare som vill skapa bättre förutsättningar för mänskligheten att leva.

Jag kom att tänka på

Detektiv - utredare kan vara polis eller privat.

Journalist - alla som jobbar med att gräva fram information och skriva om det, även författare och reportrar.

Slagskämpe - kampsportare, boxare, torped eller dylikt. Någon som levt på sina nävar och schysta kickar.

Idrottare - allt från rallyförare till världens starkaste man.

Vagabond - någon som rest runt och upplevt allt. Liftat genom Asien, seglat runt världen och sett solnedgången på Grönland.

Hjälparbetare - har levt i fattiga länder och försökt hjälpa till. Kanske katastrofarbetare också.

Eventuellt ingår en del av dessa i dina arketyper redan.

Robert Jonsson

Jag blir fullständigt förtjust i Hjälparbetare och Vagabond, så de kommer jag direkt ta till mig. Stort tack!

Två tror jag passar rätt bra in i andra arketyper: Slagskämpen kan antingen vara soldat eller brottsling, medan idrottaren passar in i underhållaren.

Detektiv och journalist däremot har ju ett liknande drag i sig: de söker efter någonting, oavsett om det är för ett fall eller ett reportage. Det känns som en möjlig arketyp skulle kunna vara "Sökaren".

Härligt med input. Love it! Tack.

Robert Jonsson

Spion! :gremlaugh:

Det är givetvis något som borde vara med. Hmm... Tror jag Lönnmördare är inte heller långt ifrån samma område och borde kunna läggas ihop med den. Gäller bara hitta på ett bra samlingsnamn för ljusskygga individer som kan smälta in var som helst, när som helst. Hmm... Skuggor?

Vakten känns som den passar in rätt bra under Soldat-arketypen.

Robert Jonsson

Aktivisten är givetvis något som finns i världen, men frågan om den inte går in under terrorist (om aktivismen är mot Gema) eller brottsling (om den är fokuserad på företagen). Får tänka på det!

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Nu ska jag vara lite obekväm och kritisk.

Så här. Arketyper är ju ett svar på vad man (spelarna) ska göra i spelet, inte en lista över hur mycket man hitta på. Det här är ju faktiskt ett problem i många rollspel: det finns en massa yrken (eller vad man nu väljer att kalla det) som aldrig kommer till användning.

Jag hade således istället satsat på att settingen kring några få arketyper. För ditt upplägg är väl inte helt genrelöst? Av det du har beskrivit ovan, så vet inte jag alls vad det är för setting du har tänkt dig (men det kanske finns någon annanstans på forumet?).

Robert Jonsson

Det där kändes inte alls obekvämt eller kritiskt, så oroa dig inte för det. :gremsmile:

Jag undvek medvetet att skriva mer om settingen och spelet, eftersom jag testade om det gav mer respons (och se, det gjorde det!).

Introduktionen till spelets koncept finner du här , sen har du det centrala konceptet kring baserna här.

Du har helt rätt i att det påverkar man ska göra och vad man kan göra. Grunden i Leviathan, som det är tänkt till, fokuserar väldigt mycket kring skapandet av karaktärernas högkvarter (bas). Det finns sju baser och varje har tre inriktningar. Beroende på vilken bas man väljer formar man hur berättelsen kommer att se ut.

Det innebär givetvis att en hel del av arketyperna kommer passa in bra till vissa baser, medan de inte gör det till andra. Visst, med lite fantasi går det att få in - men jag ser det inte som en nödvändighet. Passar de in på några baserna och är intressanta är det nog för att motivera dem tycker jag.

Det är mao. inte settinglöst, men som spelgrupp kan man sätta en rätt stark prägel på att få en stämning som passar ens berättelse. Världens setting kan summeras som jag skrev i presentationen av Leviathan:

Beskriver vi det närmare är Leviathan ett rollspel i en framtid där människan tvingats ned i havet för att överleva. Jorden styrs av ma'harerna, ett folkslag med enorm expertis inom såväl ockultism som teknologi. De har åkallat fruktansdvärda monster som ödelagt jorden. GEMA, mänsklighetens främsta beskyddare, har skapat en säkerhetszon som ma'harerna och monstren inte kommer åt det: djupt nere i havet.

GEMA skyddar människorna, men det förhindrar inte människorna från interna konflikter. Maktkamper och ränksmidande är vardagsmat under havet. Ensam är svag. Endast tillsammans kommer man att överleva.
Hoppas det förtydligar! :gremsmile: