Nekromanti Vilka artiklar skulle vi vilja se i Fenix?

Mr.Walker

Warrior
Jag skulle gärna vilja se fler artiklar för spelledare.
Artiklar om hur man skapar bra äventyr och kampanjer,
kanske en samling på lite annorlunda och orginella äventyrs ideer.
Roliga och typiska SLp:s man kan använda osv.

För att vara lite mer specifik så tycker jag det voreintressant att få veta lite mer om städer i Trudvang.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ett litet tips [OT]

"För att vara lite mer specifik så tycker jag det voreintressant att få veta lite mer om städer i Trudvang."

Här finns lite mer info om i alla fall en handfull platser.

Havoc

Swordsman
Ännu mer Birger skulle inte skada, helt klart en av höjdpunkterna i Fenix, men vi har faktiskt en hel del per nummer så man bör inte klaga.

Åke kanske skulle kunna teckna ytterligare en serie, exempelvis en följetång med en sida per nummer eller så. Gärna de där skeva furrieflickorna!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad sägs om...

...en dungeon-följetong med en handfull coola rum och varelser i varje nummer som till sist bildar en fet helhet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske en stafett ...

... typ jag skriver första rummet, Dante skriver det andra, Anders Blixt det tredje, Krille det fjärde ... och så får man en halv sida på sig.

Det tycker jag skulle vara kul!

/M

Eksem

Champion
Re: Kanske en stafett ...

En halv sida är lite magert, gärna en hel sida med bild, men annars är det en fantastisk idé.

P Lex

Warrior

... typ jag skriver första rummet, Dante skriver det andra, Anders Blixt det tredje, Krille det fjärde ... och så får man en halv sida på sig.
Bra förslag!
Men beskriv hellre varsin våning (generell fantasydungeon) på ett uppslag. En halvsida blir lite mesigt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varsin våning? Huga ...

... då blir det ju genomtänkt och inte alls bisarrt och roligt. :gremlaugh:

/M

P Lex

Warrior
Äsch...

...det blir roligt om det inte får vara genomtänkt. Ni får ju inte skriva tillsammans och det enda ni behöver förhålla er till är tidigare våningar (samt att se till att nästa person i stafettlaget får en ännu större utmaning än vad ni själva fick). :gremwink:

Havoc

Swordsman

...då vill jag skriva ett friformsrum där rollpersonerna blir tvugna att sitta och dricka te och minnas sin ångestfulla barndom! :gremlaugh:

AEGIS PRIME

Swordsman
Hade varit intressant att veta hur rollspelandet ser ut internationellt. Har för mig att jag läste ngt om rollspel i Japan i ett nummer av Codex. Ngt liknande.
Gärna ett persongalleri över kända spelskapare om vad de har gjort, vilka de är och vad de gör nu. Exempelvis folket bakom Khelataar (visst eget intresse där... :gremgrin: :gremgrin:)
Utan tvekan mer från Neogames och Järnringen samt i framtiden Noir och Mutant Chronicles.
På tal om det. En intervju med COG om deras tankar och planer för framtiden, fast på svenska, trots deras engelska filosofi :gremtongue:
En genomgång av Call to Arms (Rymkrigsspel i Babylon 5 andan) eller andra figurspel från Moongose Games.
En samtida artikel om terrorism, USA "korståg" gärna med koppling till ngt lämpligt spel, exempel Conspiracy-X 2.0 där man går igenom hur och varför 9/11 hände, samt flera andra samtida händelser.
Gå igenom genre i rollspel och tankar på framtidens rollspel. Gärna med en recension av Blue Rose (har jag för mig att det heter...) vilket är ett romantiskt rollspel

sacrilege

Veteran
Om du är intresserad så kommer GP publicera en intervju om Noctum och vad som inspirerat mig i mitt skrivande. Där får man en lite mer personlig inblick. Lite lagom i krokarna kring tryckdatumet :gremgrin:

madkitten

Veteran
Jag skulle vilja se två artiklar, en som avhandlar hur man fixar ihop en intrig kampanj av mått, och en som handlar om hur en annan kan fixa ihop mysterier som spelarna inte måste rällsas till lösningen eller knäcker på fem minuter.

Dimfrost

Special Circumstances
Forgespel

Jag trodde att jag hade fått en bra idé när jag skrev mitt svar i en ovanstående tråd (om att jag gärna skulle se mer artiklar om smala spel eller systemobundna artiklar), nämligen en genomgång av de mest inflytelserika spelen från The Forge-gruppen (Sorcerer, Dogs in the Vineyard och så vidare), men nu ser jag att walium var några månader före. :gremsmile:

Idén är fortfarande bra, dock. Är det ingen som känner sig manad att skriva en sådan artikel?

/Dimfrost

Nässe

Myrmidon
Jag skulle vilja se två artiklar, en som avhandlar hur man fixar ihop en intrig kampanj av mått, och en som handlar om hur en annan kan fixa ihop mysterier som spelarna inte måste rällsas till lösningen eller knäcker på fem minuter.
Vilken bra idé! Det skulle jag också gärna vilja se.

Nilo