Nekromanti Vilka av böckerna jag har skall jag använda?

Beardbird

Veteran
Jag ska kicka igång ett spel med mig som spelledare och 4-5 spelare. Jag ska använda 91:an, men har fått låna några (äldre?) böcker av en annan vän. Vilka av dessa böckerna är bra att ha som komplement till 91:an, och vilka kan ratas direkt??

Drakar och Demoner Gigant (Regelbok)
Drakar och Demoner Expert (Magi m.m.)
Drakar och Demoner (svart bok, Regler)
Drakar och Demoner Expert (Regler)
Monster III (Kaos)
Monster IV (Legendariska varelser)
Dessutom har jag Chronopia eller vad den nu heter... Finns det nåt användbart i den?

Silke

Warrior
Använd Expert med Gigant istället för -91:an :)

Men okej då oom du nu skall använda´-91:an så låna iaf dessa regelböker, finns en del saker som försvann i -91:an:
Drakar och Demoner Gigant (Regelbok)
Drakar och Demoner Expert (Magi m.m.)
Drakar och Demoner Expert (Regler)

I monster/varelse väg så har du endast ett fåtal med i regelböckerna så ta både:
Monster III (Kaos)
Monster IV (Legendariska varelser)
så du får lite mer att välja mellan. Dock så innehåller dessa två böcker en hel del monster av karaktären
"Ni träffare en XXXX och ... där dog ni"-typen, tyvärr. Men en del går att använda iaf.

I Chronopia finns det säkert en del användbart, om man gillar det man hittar vill säga. Själv har jag endast tagit lite besvärjelser och färdigheter som jag sedan har modifierat för att de skall passa in hos oss, i vår lilla värd. Men du vet vad man brukar säga "smaken är som baken"

Hoppas du blev lite klokare iaf.

Rufus

Veteran
Enkelt! DoD 91 samt Chronopia ratas direkt. Använd Expert samt Gigant istället, bättre än så blev tyvärr aldrig Drakar och Demoner. Om du kan så skulle jag också rekommendera att du skaffar Magiboxen, då dess magiregler överträffar alla andra.

Man kan ju diskutera nödvändigheten av Monsterboxens böcker för Kaos samt Legendariska varelser. Humanoidboken vore ett bättre hjälpmedel.

G

Guest

Guest
Magi och Cronophia

Tycker att alla DoD regler för magi suger, men om du ska använda dig utav dem så föreslår jag att du använder kostnaden för fv från Crhonopia.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"

Mutant

Warrior
Re: Magi och Cronophia

Om du tycker att dom suger behöver du ju inte vara magiker...

First i was blind, now i can see.

Mutant

Warrior
Du kan anväda så gott som allt ur chronopia grundboken om du tar bort alla "högteknologiska"-uppfinningar och stadsmiljön..

Johan K

Gammal & dryg
De flesta !

Jag skulle vilja påstå att du kan använda de mesta av de där böckerna. De är faktistk bra !
FAST jag skulle inte vilja använda Chronopia, de är dock inte så bra..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
OM du nu ska använda 91:an så kan du använda från de andra böckerna...
...utan konvertering:
Hjälteförmågor (använd EDD:s hjältesystem) och alla besvärjelser från alla böcker.
Droger och örter. Bättre än 91:ans system.
Bärsärksvärdet. Dels för att det är ballt (ankor har bärsärksvärde 3!).

...efter konvertering:
Priserna i EDD. Dela startkapitalet till 91:an m. 5. Annars är km värdelösa och RP:na går runt bärandes 500-3000 mynt!
Vissa färdigheter som saknas i 91:an.
Utrustningslistor. BEP=3 kg.

Monsterböckerna för insperation? De två böckerna.. *Hur ska jag uttrycka mig* ..är skit.
Svarta boken är IMHO efterbliven och primitiv om man jmf m. EDD som kom senare. Varelserna är väl kanske en sak som du kan använda(?) samt råden hur du gör äventyr.
Chronopias färdighetskostnader är skit. Det kostar lika mkt att höja från 18-19 som från 2-3! Däremot är kostnaden för besvärjelserna bättre (=billigare) för att magikerna blir så dåliga.

Chronopias berättelse längst bak är värd att läsa samt kanske hur man gör äventyr.

/[color:green]Han</font color=green> som en gång kunde EDD och Gigant som rinnande vatten m. har tyvärr glömt det mesta av innehållet i dem

G

Guest

Guest

Jag spelar nästan aldrig magikr ...
Men jag speleder en del till DoD å efter som det blir min sista DoD-kampanj innan jag går över till Eon så vill/orkar jag inte göra ett helt nyt system för magi, ergo har jag bar gjort smäre förendringar med det bland annat att göra det litte biligare så att spelarna inte bara väljer bäsverjelser som "steker" folk.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"

Mutant

Warrior

jo.. men chronopia har ju SV (skolvärde) som gör att de besvärjelser som "steker" folk också är mycket dyrare än de som inte gör det. Du tycker att det är dyrt, men det kan ju vara så att det SKA vara dyrt för att en magiker kanske inte ska kunna 38 olika besvärjelser med FV 30

G

Guest

Guest
Läs din läxa

"...men chronopia har ju SV (skolvärde) som gör att de besvärjelser som "steker" folk också är mycket dyrare än de som inte gör det..."

Nej det är ingen skilnad på skolvärdena det är bara mulyipeln kontra svårghets grad som har sänkts !
Och mn får inte en rp som har 38 olika bäsverjelser.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"