Jag ratar kategoriskt alla som är förlagda till USA, eftersom jag inte vill spela i Amerika (jag tycker framförallt att vampyrer gör sig bättre i settingar med mer...historia). Jag är lite svag för Dark Alliance: Vancouver dock (ja, det är lätt en by night-modul), för karaktärsporträtten i den är så himla lyckade (also det är Kanada, men Kanada är heller inte okej, för historielöst...Mexico är bättre då, som vi skall se...)
Med det sagt så är mitt intryck rent generellt att by night-böckerna blev bättre ju senare i utgivningen de kom, så New York by Night, Mexico City by Night, och Cairo by Night är bland de allra bästa. De har bra settingbeskrivningar, schyssta intrigmatriser, koola slp:er, etc. Cairo by Night är överlägset bäst, dock, den har, utöver en stentuff setting, spännande fraktioner, jätteintressanta intriger, komplexa slp:er, den är rakt igenom ett suveränt hantverk, och som en bonus så blandar det powerlevlar, så det är inte som Mexico City by Night som kräver en massa merarbete om rollpersonerna inte är helt gröna. Den har dessutom en särdeles kool tappning på det annars uttjatade "methuselah under stan"-temat (jag berättar gärna om någon är nyfiken).
Constantinople by Night har helt klart något visst, men jag tror att dess storhet vilar mycket på att settingen var udda och därför kool (vampyrer i Byzans? fuck yeah!), och på att idén med de tre bögmethuselorna som skulle bygga sin dröm på jorden ihop var så briljant. I övrigt är stadsbeskrivningen i boken inget vidare, historien inte särskilt spännande, och slp:erna inte de bästa. Jag -ogillar- inte Constantinople by Night alltså, missförstå mig rätt, jag tycker det är en bra modul (men något är definitivt fel när jag har lust att spelleda i Byzans, men inte att använda de flesta av slp:erna i boken), men nyare Dark Ages-grejer som Iberia by Night kändes mycket mer solida. Iberia by Night handlar mycket om en clash mellan kulturer/religioner, och det är något WW alltid fått till bra, somehow, plus då att den bygger vidare på det askoola materialet om muslimska vampyrer från Veil of Night. En fin grej med Constantinople by Night är dock att den har en slags fortsättning i Bitter Crusade-modulen, som är ganska bra; man borde kunna använda de två ihop för att få till en rent godawesome kampanj.
World of Darkness: Hongkong har väldigt koola slp:er, några av de tuffigaste jag nånsin stött på faktiskt, men resten av boken är rätt medioker.
Så...Cairo by Night, överlägset bäst, ja. Constantinople by Night skiner på grund av ett par briljanta idéer och en fenomenalt kool setting, som cementerat den, trots dess brister, i minnet på oss vampirespelare.