Nekromanti Vilka egenskaper värdesätter du hos en spelledare?

Man Mountainman

Storsvagåret
Det här är alltså lite av en poll-tråd. Vilka egenskaper värdesätter du mest hos andra spelledare? Vilka egenskaper eftersträvar du i första hand hos dig själv i ditt eget spelledande?

Nedan följer mitt svar på frågan. Den som har följt den pågående Dnalor-vs-rälsning-i-alla-dess-former-såpan bör inte bli allt för förvånad.

Improvisationsförmåga
Jag vill inte ha spelledare som är strängt bundna till ett scenario. Jag vill att kunna ta ut svängarna med min rollperson utan att det känns som att spelledaren besväras av det. Jag vill att spelledaren ska ta ut svängarna tillsammans med mig. Typisk anti-rälsning-grej, mao. Jag tycker att jag själv är rätt bra på den här biten - en av mina starkaste sidor som spelledare rentav. Men vem vet, jag kanske bara inte träffat tillräckligt många att jämföra med.

Flexibilitet
Det här är väl något jag i första hand eftersträvar hos mig själv, eftersom det är lite för uppenbart att man alltid hoppas att spelledaren ska anpassa sig efter en själv. Med flexibilitet menar jag alltså förmågan att kunna anpassa sig efter spelarnas önskemål. Inte då att bli någon slav under spelarnas vilja, men att inte ha så många förutfattade meningar och fixa idéer om spelledandet ("spelledaren har alltid rätt") utan att kunna ta till sig lite av spelarnas input, välkommna deras idéer och anpassa mig till deras spelstil.

Förmåga att upprätthålla "suspension of disbelief" (Finns det någon bra översättning av den här termen).
Jag bryr mig inte så där jättemycket om spelledaren är bra på att beskriva grejer eller inte, men jag tycker iallfall att man kan förvänta sig att spelledaren strävar efter att upprätthålla illusionen av att man faktiskt befinner sig i en annan värld. Därför gillar jag inte när spelet blir för "spel-artat", när spelledarpersonerna övergår från att bli människor med motiv, personlighet och känslor till att bli små dockor med lappar där det står "plotverktyg", när rollpersonerna förväntas äventyra utan vettiga incitament osv. Men den här kanske är lite väl självklar?

Det är säkert något jag har glömt, men det är väl inte så intressant egentligen. Låt höra vad ni har att säga!

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Dessa...

Vilka egenskaper värdesätter du mest hos andra spelledare?

Improvisationsförmågan är viktig givetvis, som du nyss nämnde. Inte bara som incitament för "anti-rälsning", utan framför allt därför att när oväntade situationer och spelarlösningar infinner sig (och de gör de alltid) bör spelledaren kunna reagera improvisatoriskt för att få flyt i spelet.

Auktoritet är något som få verkar vilja veta av, men det är faktiskt något som jag uppskattar; det tenderar också att öka flytet, trovärdigheten hos de naturlagar som finns i världen samt att minimera regeltjafs.

Rollgestaltning bör spelledaren också anstränga sig med; tomma kulisser och karikatyrartade slp's blir tråkiga i längden. Det här är faktiskt inte min starka sida själv, även om jag inte har några problem med att BESKRIVA saker någorlunda effektfullt; som jag nämnde i tråden om svåra rollgestaltningar, skådespeleri är en konst.

Tidsgestaltning är ett begrepp jag tror jag nyss uppfunnit. :gremgrin: Med det menar jag att världen blir så mycket mer levande om spelledaren har en förmåga att beskriva saker i världen (händelser, politik, krig, väderlek, vandringar, strid, upplopp, uppkomster av nya sekter, religioner osv) där man får en trovärdig känsla av att tiden verkligen förflyter. Det här är ingen vanlig egenskap hos spelledare tyvärr, eftersom det kräver "full koll". Har dock haft EN sådan spelledare, och det var givetvis helt suveränt för ens egen inlevelse...

Intelligens bland spelledare är ytterst önskvärt. (Och kanske även självfallet) Det är dock sällan helt givet. Med det menar jag alltifrån hypotetisk deduktiv samt induktiv, intuitiv intelligens; det ska inte vara lätt att "överlista" / läsa spelledaren eller förstå sig på allt som rör sig i världen man går i...

Och det är väl allt jag kan komma på för tillfället. Dessutom eftersträvar jag naturligtvis samma egenskaper som spelledare, lika väl som jag värdesätter det hos andra. But that goes without sayin', don't you think?

:gremlaugh:

Foggmock

Myrmidon
God skådespelarförmåga

Med allt vad det innebär. Jag vill att det ska kännas att man pratar med Hubert Ulling, Kiara Sejdmäster, Lendon Carlis eller Mary McCarthy och inte < insert spelledarens namn här >. Jag vill att spelledaren sätter sig in i sina karakärer med nästan samma djup jag sätter mig in i min. Jag försöker alltid göra det som spelledare och vill ha samma behandling tillbaka.

Lagom synk

Det svåraste. Jag vill inte att spelledaren ska ha god anpassningsförmåga, det ska inte behövas att någon anpassar sig, det ska komma naturligt. En djuppretantiös deppspelledare som anpassar sig till gladvåld i dungeonen gör inte ett lika gott jobb som den spelledaren som är förtjust i gladvåld. Främst ett problem på konvent, admittedly. Synken i det hela ligger i att vara i synk med gruppen som helhet. Om alla är upplagda för just det som spelas, och särskilt spelledaren, så blir sessionen alltid mer minnesvärd än om man har inställningen "film, slappa eller kanske rollspel ikväll då" och sätter sig ner med något socialrealistiskt Lars von Trierexperiment där man måste engagera sig fullt och ständigt vara 100% in character. Bara en sån sak som att man är sugen på att skjuta stormtruppers istället för att hugga orcher kan påverka upplevelsen gravt. Nu handlar det iofs mest om lyckliga omständigheter, men när det händer så uppskattar jag det. Om nån måste spela på ett sätt som är mot dennes vilja av en eller annan anledning, eller ens om det bara är så att han har en "nja, wha-evah"-inställning så blir det snabbt fel.

Att kunna sitt scenario

Han får gärna vara låst av ett scenario. Så länge det inte märks är jag gärna rälsad. Spelledandet handlar om att presentera illusioner, och när jag blir lurad har han lyckats. Kan spelledaren sitt scenario och är förberedd på vad som kan komma att hända (inom rimlighetens gränser, givetvis) så klarar han lättare att upprätthålla illusionen. Som du säger, suspension of disbelief. Att kunna sitt scenario inkluderar sina spelledarpersoner, och det anknyter också tillbaka till God skådespelarförmåga.

Att kunna skapa en helhetsupplevelse

Spelledandet är ett serviceyrke, men man ska fortfarande inte ta vad crap som helst. Dock så ligger det en hel del ansvar på spelledaren, att ta tag i skrotigt off-snack, lökiga skämt och fel stämning. Mycket står eller faller på att spelledaren gör ett gott jobb.

Hos mig själv?

Gott skådespeleri
Lagom beskrivningar som kittlar fantasin istället för att bräka ur sig alla detaljer
Uppstyrning
Anvsaret för helhetsupplevelsen

Eksem

Champion
Menar du inte samma sak med Improvisationsförmåga och Flexibilitet? Det är i vilket fall en eftersträvansvärd egenskap. Fast jag kan faktiskt nöja mig med att TRO att jag har inflytande, om jag ska vara ärlig :gremwink: (Vitulv visade sig vara mästerlig på det, det kändes som att det var vi som drev berättelsen framåt, men vi gjorde nog mer eller mindre exakt som han tänkt sig i alla fall, tror jag...).

"Förmåga att upprätthålla "suspension of disbelief"... ...den här kanske är lite väl självklar?"

Jag gillar bäst att äta mat som smakar gott :gremwink:

Själv vill jag slå ett slag för:

Tempo
Jag gillar en spelledare med känsla för tempo. Många SL jag spelat med sitter i sina egna tidsluckor där tiden uppenbarligen inte fungerar som för resten av världen. Jag vill faktiskt ha bra driv när jag spelar. Det kan bero på att jag spelar så otroligt sällan så att vi aldrig hinner avsluta något, men jag skulle nog uppskatta ett bra driv och tempo även om jag spelade mer regelbundet. Rollspel ska vara som popmusik!

Sodivra

Champion
These are a few of my favourite things:

Goda miljöbeskrivningar.
Jag är rätt visuell, och vill ha en välbeskriven miljö för att komma in i känslan. Konstatera "Ni kommer fram till sjukhuset. Där inne möter ni två doktorer.." får det snabbt att kännas som vi går runt i kulisser.

Lyhördhet.
Min egen betoning av synk, flexibilitet, improvisationsförmåga.. Jag vill betona att spelledaren lägger märke till vad spelarna vill ha, och kan leverera det på ett bra sätt. Stil, hooks, gensvar.

Bra manus.
Bra handling, helt enkelt. Ett jobb som oftast görs innan spelmötet. Överraskningar, twister, insikter, och en intressant och fräsch upplevelse.

Snygg
Något måste man ju kolla på när man spelar.

Rising

Vila i frid
Lyhördhet
När någon spelare får en ball idé skall denna hörsammas och beaktas. Alldeles för många spelledare ser det som sin uppgift att de ska vara så himla bra och så lever de ut värsta gestaltningarna, berättar värsta bakgrundsbeskrivningarna osv, utan att något av det påminner om det man själv vill göra.

Spelorganisering
När man som spelare hamnar lite utanför i gruppen så tycker jag att en bra spelledare är den som lyckas hitta på något sätt att dra in den personen i handlingen igen.

Berättarteknik
Ofta sitter jag och vet precis vad som kommer hända i handlingen och det blir inte ett dugg spännande när vi råkar ut för ett överfall eller ett bakhåll, osv. En bra spelledare måste kunna engagera sin publik så att de har något att sträva efter och lägga ut rökridåer som gör att man blir förvånad eller överraskad med jämna mellanrum när handlingen plötsligt vänder åt helt nya håll. Spelledaren måste helt enkelt veta hur man berättar en historia, även om vi i ett rollspel förväntas berätta vår handling tillsammans.

---

Å så är det bra om spelledaren är på bra humör. Om man känner att spelledaren tycker att det är genuint kul att spelleda även om äventyret går lite trögt eller om man missar en massa viktiga ledtrådar, då är det enklare att koppla av och bara göra vad man känner för.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Underskatta inte vår lille Kalle...

...ty han är nog inte så dum som han ser ut. :gremwink:

Menar du inte samma sak med Improvisationsförmåga och Flexibilitet?
Jag ställde mig själv samma fråga. Tricket här är nog att se på när man använder vilken egenskap - flexibilitet egenskapen du utnyttjar när du planerar äventyr/scenarion/kampanjer för att anpassa dem till situationen/spelarna (viss genrekännedom och att kunna läsa sina spelare är exempel på saker som ger större flexibilitet). Improvisationen tar vid när du väl sitter vid bordet.

Även om de två är lika så används de inte likadant och man behöver inte nödvändigtvis vara duktig på båda (jag är till exempel klart bättre på improvisationsbiten i mina ögon).

Detta är i alla fall min tolkning av de begrepp Dnalor valde att presentera.

Tempo
Jag gillar en spelledare med känsla för tempo. Många SL jag spelat med sitter i sina egna tidsluckor där tiden uppenbarligen inte fungerar som för resten av världen. Jag vill faktiskt ha bra driv när jag spelar. Det kan bero på att jag spelar så otroligt sällan så att vi aldrig hinner avsluta något, men jag skulle nog uppskatta ett bra driv och tempo även om jag spelade mer regelbundet. Rollspel ska vara som popmusik!
Här måste jag verkligen hålla med dig. Tempo är skitviktigt... och jag är urusel på det har jag märkt. :gremtongue: Högt tempo är inte alltid rätt tempo men det är just ett högre tempo som är svårt att uppnå enligt mina erfarenheter.

Rising

Vila i frid
...och ja, glömde:

...och så (det här är en grej som jag börjar tycka är allt viktigare och viktigare) är detta viktigt också:

Spelmässighet
Liksom, det som engagerar med rollspel är utmaningarna. Dels utmaningen att gestalta min rollperson, förstås, men den utmaningen kan jag lika gärna njuta av genom att öva på min roll framför en spegel. De utmaningar som är en del av det sociala i rollspelet är framförallt dessa: Gåtor och Avvägningar.

...och jag tycker att det är avvägningar som spelledare i regel är dåliga på. De val man tvingas göra är ofta glasklart uppenbara eller bara helt och hållet godtyckliga för att informationen som delgetts en har varit undermålig. Rollspelshobbyn lider av extremt dålig spelmässighet, och det finns knappt ens något diskussionsklimat i hobbyn som uppmuntrar med råd eller tips för att öka det spelmässiga medvetandet.

Men ibland hittar man ändå någon spelledare som exempelvis sätter upp en utmaning åt en där man ska planera ett attentat mot en viktig person och där man till sin förtjusning faktiskt märker att det finns en massa olika lämpliga sätt att utföra attentatet på som alla har varsina fördelar, och där det verkligen inte är klart hur man bäst skall använda ens resurser, m.m. När jag ställs inför en riktigt bra sådan utmaning, som både är svår och tydlig (jag måste kunna gissa mig till vilka fördelar/nackdelar varje infallsvinkel medför, annars blir det ju bara godtyckligt) då stimuleras jag så mycket att jag uppslukas helt av handlingen.

Bra spelmässighet är viktigt hos spelledaren eftersom det inte finns någon bra hjälp för sådant i något av de rollspel jag känner till, och eftersom det är den sortens spelledarkvalitet som diskuteras minst på rollspelsforum och i speltidningar. Det verkar inte gå att lära sig någonstans, därför är det viktigt om spelledaren bemästrar det från start.

Man Mountainman

Storsvagåret
jepp, jepp

flexibilitet egenskapen du utnyttjar när du planerar äventyr/scenarion/kampanjer för att anpassa dem till situationen/spelarna /.../ Improvisationen tar vid när du väl sitter vid bordet.

Samt sådana saker som allmän lyhördhet och benägenhet att ta till sig av spelarnas feedback och idéer, förstås.

Muggas

Hero
Ni har tagit upp många grundläggande element som jag generellt håller med om. Jag är ibland lite mer tolerant mot rälsande från spelledarens sida, eftersom jag tycker att det kan vara charmigt om det görs på rätt sätt och att speldeltagarna är införstådda med och accepterar det. Det jag tar upp nu har debatterats i olika former i en del samberättartrådar samt i diskussioner kring ansvarsfördelning spelare/spelledare emellan:

Engagera spelare i helheten

Huvudansvaret för äventyret och/eller kampanjen som helhet ska naturligtvis ligga på spelledaren, men om spelare får idéer och infall på alternativa händelseutvecklingar och i viss utsträckning "lägger sig i" vad som händer runtomkring på ett sätt som gynnar rollspelandet ska detta uppmuntras. Spelare ska alltså delvis tillåtas "styra" element i omgivningen, som t ex oviktiga personer i spelvärlden eller beskriva företeelser i settingen som enbart verkar stämningshöjande, men som inte inverkar på dolda agendor i äventyret som bara spelledaren känner till. Kort sagt, spelledaren ska vid behov kunna delegera ett visst samberättande ansvar till sina spelare, som gynnar helheten.

Olle Linge

Snigel
Dessa två, tack

Ska man gå väldigt basic, finns det egentligen bara två saker jag kräver av en spelledare för att jag ska bli nöjd. Det är klart att allt det du nämner är viktigt, men dessa egenskaper är viktigare imho:

Lyssna på spelarna

En spelledare som lyssnar på spelarna är nästan alltid en bra spelledare. Någon som kan ta till sig kritik och beröm och utvecklas under tiden man spelar. Det värsta jag vet är spelledare som aldrig ändrar sig, ens när man påpekar att just det där kankse inte är speciellt bra.

Förnuft

Det är här är givetvis ett relativt begrepp, men i alla fall. Jag kräver när jag spelar, att spelledaren ska ha någon form av sunt förnuft. Även om han inte råkar besitta spetskunskaper på samma områden som jag, bör han ha god uppfattning om verkligheten (gäller även om man spelar fantasy förstås). Det handlar framförallt hur SLPs reagerar, men också om hur världen i sig svarar på det man gör.

Pom

Swashbuckler
Dålig städning

Folk har nämnt många saker som kan göra en spelledare bra.

En sak till:

Spelarnas rollpersoner skall tillåtas att lämna avtryck i världen. Oavsett deras mäktighet skall de inte ha levat i ett vacuum. Något från deras triumfer och misstag skall ha ändrat kampanjens utseende.

Quadrante

Grisbonde
Re: Vilka egenskaper värdesätter du hos en spelled

Att spelledaren har en så pass stor analytisk förmåga...

* att han/hon ser till att ta pauser för mat, om man spelar mer än tio timmar, ser till att de som är ur spel (skadade eller på annan plats än handlingen)kokar kaffe medans de har paus

* att han/hon är givmild (bjuder på kaffe)

* att han/hon är renlig (ser till att det finns rena bestick och kaffekoppar hemma)

Foggmock

Myrmidon
Förslag

Jag föreslår att vi artikelifierar den här tråden som en framtida Tips-till-SL-tråd.

Troberg

Sinister eater
Re: Förslag

Jag föreslår att vi artikelifierar den här tråden som en framtida Tips-till-SL-tråd.
I så fall måste jag bidra med min visdom:

Jag värdesätter kvinnliga (förtydligande: kvinnor, inte kvinnliga män) spelledare som spelleder nakna. Har iofs aldrig hänt och lär väl inte hända heller, men jag skulle nog gillat det.

Skämt åsido, jag gillar spelledare som har sunt förnuft och som lämnar rätt så stora frihetsgrader i sitt spelledande. Inlevelse och berättande är väl iofs bra, men det mesta av det gör jag i mitt huvud i vilket fall, så det är inte ett krav. Sedan skadar det inte om spelledaren dyker upp som utlovat och om han inte är på grinigt humör och tar ut det på spelarna.

Sodivra

Champion
Re: Förslag

Well! Isåfall föreslår jag att att Dnalor eller någon går igenom svaren ordentligt och skriver en artikel inriktad på att vara just en artikel, istället för en trådstart.

Alternativt så kan vi nominera en 10-12 punkter, så lägger jag upp dom i nästa månads omröstning, och sen gör vi en 10-i-topp-lista med saker att tänka på när man spelleder, räknat från den populäraste och nedåt.

Då snor vi visserligen numrerade-spelledartips-grejen från någon annan, men om han inte hade gnällt så, så hade hans grejer varit uppe nu..

Johan K

Gammal & dryg
Kan ju hel kart skriva under på de punkter som du har nämnt. Lycka s man uppnå det så är det ju helt ok.
Framförallt så vill jag ha en sl som tycker det är kul att just sl:a.. Resten löser sig tror jag.

Olle Linge

Snigel
Han?

Om du menar Han(s) tips, så har de ju ingenting alls med det här att göra. De handlar ju om hur man spellderer, inte vilka egenskaper en spelledare bör ha? Eller också är jag helt ute och cyklar, den bjuder jag på i så fall :gremlaugh: :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Re: Han?

Ja, de är ju bägge numrerad vägledning i spelledande, och det var det jag menade.

Balderk

Swashbuckler
Okej, jag akn ju inte värdesätta något i mitt eget spelledande då det inte existerar men vad jag värdesätter hos spelledare är följande:

Förmågan att låta spelarna vara delaktiga i beslutsfattandet och skapandet

Detta är skitviktigt! Min spelledare gör det dessutom fläckfritt (XertaiX aka Bastion :gremsmile: ). Att låta spelarna ha ett ord i vad (vilket spel/friform) man ska spela, hur man ska spela, i vilken miljö, värld osv. Dessutom ska spelarna gärna få vara med att bestämma vad scenariot ska handla om.

Improvissationsförmåga

Detta är helt klart viktigt... och ett stort skäl till varför jag inte spelleder själv.

Förmågan att hålla sig i bakgrunden

Låt mig förklara, kunde ha skrivit rubriken bättre. Men som jag ser det så är rollspel roligast när man berättar en historia tillsammans, inte när spelledaren berättar historien för spelarna. Med det menar jag att spelledaren inte ska föra in spelarna på något spår alls och egentligen inte driva handlingen särskilt mycket, det ska spelarna göra. Spelledaren ska spela SLPs och dra någon miljöbeskrivning när det behövs, samt läsa lite stämningshöjandetexter som förklarar vad som händer mellan olika scener osv. Men han ska inte ha en särskilt aktiv roll. Han får dock gärna ge spelarna lite tips och råd under spelets gång om han märker att någon blir lite passiv. I ASFs scenarion (trasha dem inte om ni inte spelat dem, det räcker inte bara med att läsa) så är det en sådan här spelledarroll de förespråkar och det funkar verkligen jättebra. Vi har den senare tiden spelat massor av sådana scenarion och det är mitt livs bästa rollspelande, både rollspelsmässigt (alltså som i kvalitén på själva rollspelandet), spelledarmässigt och scenariomässigt. Alla har dessutom tyckt att det varit skitkul, särskilt vår spelledare.

/Balderk, viva la ASF