Nekromanti Vilka engelska rollspel bör man ha spelat?

Conan

انتفاضة
Jag har bara spelat de stora svenska klassikerna såsom drakar och demoner, eon och lite kult, viking mutant och neotech, men funderar på om man inte borde spela några utländska rollspel?

Vilka spel bör man isåfall testa? Jag tycker world of Darkness och Call of Chtulu verkar lite intressanta te.x.

Är det något som markant skiljer engelska rollspel från de svenska rollspelen som man hör i åtanke? Spelas de på ungefär samma sätt?

Leon

Leo carcion
Varken World of Darkness eller Call of Cthulhu är engelska - de är amerikanska. Det mest klassiska brittiska (och engelska) rollspelet på på rak arm är Warhammer Fantasy Roleplay. Men det finns många alldeles utmärkta modernare titlar såsom Trail of Cthulhu och en hel uppsjö från Cubicle 7 (The One Ring, The Laundry, Lone Wolf).

(Sorry - kunde inte motstå. Det finns hur många engelskspråkiga rollspel som helst. Från de du nämnde och D&D till små indiegame. Välj en genre och spelstil du gillar, och det lär finnas hur mycket som helst. Har du rötterna i DoD och EON föreslår jag att du tittar på Runequest 6).

Krille

Super Moderator
Du bör ha spelat:

Dungeons&Dragons, för annars är du ingen riktig rollspelare.
Pendragon, av gammal hävd.
Vilket spel som helst som Robin D Laws har skrivit, till exempel Feng Shui, för att krossa gamla invanda mönster.
Apocalypse World, för att bygga upp de krossade mönstren till ett nytt och bättre rollspelande.
Panty Explosion, för det är fortfarande objektivt sett världens bästa rollspel.

Arfert

Facit
D&D, Runequest, Call & Cthulhu, Warhammer FRP 1ed, Ars Magica, Paranoia, Over the Edge.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
BÖR? Svårt. Beror på tycke, smak och tillgänglig tid. Min korta lista:

D&D, någon version. Jag gillar fyran, själv.
Call of Cthulhu. Inte så bra regelsystem, men klassiskt skräckspel med intressant värld.
Vampire. Spelet som på allvar började bredda vår hobby och få in fler ickemän.
Mutant City Blues, som visar ett bra sätt att lägga upp spelande i typ nutid och med CSI-fokus.
Apocalypse World, för att det var banbrytande och har influerat väldigt många andra spel.
Eclipse Phase, som visar att idéburen scifi funkar, och som är ett av de första större rollspelen som släpptes med öppen Creative Commons-licens.

Detta då med baktanken att man vill skaffa sig en helhetsbild och "bilda sig" om rollspel så att säga. Finns massor av fler att stoppa in om man vill, men åtminstone om man rör sig inom traditionella rollspel-spektrat så tycker jag att ovanstående ger en ganska bred och bra bild. Indiespel har jag sämre koll på.

Conan

انتفاضة
Vad är det som är bra med Dungeons and Dragons? Jag har alltid fått intrycket av att det är den värsta sortens hop kok av allting remotley fantasy.

Krille

Super Moderator
Evokee;n94659 said:
Vad är det som är bra med Dungeons and Dragons? Jag har alltid fått intrycket av att det är den värsta sortens hop kok av allting remotley fantasy.
Av två skäl:

För det första, det är ett hopkop av allting remotely fantasy. Man ska inte underskatta möjligheten att allting redan finns där, redo att användas om man vill eller skitas i om man inte vill.

För det andra, alla spelar Dungeons&Dragons, eller något som härstammar därifrån. Okej, inte alla, men förkrossande nära. Typ 99% eller så. Det får följden att det inte går att den utländska rollspelshobbyn utan att förstå Dungeons&Dragons, eftersom alla spel någonsin har skapats relativt Dungeons&Dragons, som en motreaktion på eller förlängning av.

God45

#PrayersForBahakan
Evokee;n94659 said:
Okej, det finns en hel hög grejer du måste förstå här som är extremt grundläggande om D&D.

1. Det är inte ett spel. AD&D är inte alls samma spel som 3ed och de är lång, långt från 4ed. För att inte tala om OSR rörelsen. Spelen handlar inte om samma saker, de spelas inte på samma sätt och de försöker göra och gör fundamentalt olika saker med extremt varierande system.

2. Det finns inte en enda kampanj värld och de flesta regeleditions har inte ens en antagen grundvärld. Det är alltså inte EON där reglerna är kopplade till världen. Forgotten Realms är ett jäkla hopkok av allting folk kan komma på. Dark sun är en extremt specifik kampanjvärld med helt egna monster och nästan inga fantasy tropes. Dragonlance är Mormonsk svart och vit moral fantasy. Ebberon är Pulp steampunk ww1. Ravenloft är lowmagic gotisk fantasy. Blackmore har en massa krashade rymdskepp som allt kommer ifrån. Och så vidare och så vidare för varje spelledare värt sitt salt bygger sina egna kampanjvärldar. Så det är bara ett hopkok om du vill att det ska vara det.

3. Det som är bra med OSR är att det är en perfekt grott krälar simulator som inget annat spel ens kommer nära och som nästan inte har några regler. Det som är bra med 4ed är att det är ett extremt komplex miniatyr spel som skapar super taktiska strider. Det som är bra med 3.x och Pathfinder är att alla rollspelare kan reglerna. Det är inte jättebra regler... Men alla kan dem. Hell, folk som bara spelat Newervinter Nights kan reglerna.

Så man måste vara mycket mer specifik när det kommer till D&D. Att bara säga D&D betyder nada. Men det gör det också mycket svårt att svara på din fråga.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Evokee;n94659 said:

Det är inte speciellt bra om man inte gillar dungeon bashing/crawling. Man ska inte ha spelat det för att det är BRA utan för att alla andra rollspel har influerats av det och för att det är bra att ha lite koll på världens största rollspel.

Det är litegrann som att man bör ha sett vissa filmer för att ha ett helhetsgrepp om filmhistorien och film i allmänhet oavsett om man tycker om just de filmerna eller inte. De var inflytelserika, det räcker.

Eksem

Champion
Ja, "bra/dåligt" och "passar det mig?" har väldigt lite med "borde ha spelat" att göra tycker jag.

Jag tycker bland annat de här:

Original Dungeons and Dragons
Rollspelens ursprung.

Call of Cthulhu
Tidigt exempel på skillsystem och ett av de mer lyckade exemplen att ta hobbyn i nya riktningar och stämningar.

Vampire
Ytterligare ett spel som framgångsrikt flyttade fokus och expanderade hur rollspel kunde spelas.

Sorcerer
En startpunkt för indie och spelarinflytanderevolutionen.

Apocalypse World
Skills 2.0, och ett av de mer lyckade giftermålen mellan nya och gamla ideal.

Conan

انتفاضة
Låter som det främst är akademiska- och bildningsskäl som gör att man bör spela DnD. Elller har dem några bra spelvärldar och eller bra kampanjer?

Hur är det med Vampire och Call of Cuthulu, finns där några bra äventyrskampanjer?

Eksem

Champion
Jag tycker Original och Basic DnD är de bästa rollspelen, och från OSR-rörelsen och ADnD2 kommer några av de bästa spelvärldar jag sett. Gillar man dungeons så är det också givetvis här man finner de allra bästa exemplen.

Tror däremot inte just du skulle gå igång på något av det ärligt talat (men vem vet?!).

Call of Cthulhu är ju känt för att ha riktigt fina kampanjer av klassiskt snitt, där Masks of Nyarlathotep och Tatters of the King ofta hålls fram som de främsta exemplen.

God45

#PrayersForBahakan
Evokee;n94697 said:
Låter som det främst är akademiska- och bildningsskäl som gör att man bör spela DnD. Elller har dem några bra spelvärldar och eller bra kampanjer?

Hur är det med Vampire och Call of Cuthulu, finns där några bra äventyrskampanjer?
Ravenloft, Planescape, Darksun.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Evokee;n94621 said:
Jag har bara spelat de stora svenska klassikerna såsom drakar och demoner, eon och lite kult, viking mutant och neotech, men funderar på om man inte borde spela några utländska rollspel?

Vilka spel bör man isåfall testa? Jag tycker world of Darkness och Call of Chtulu verkar lite intressanta te.x.

Är det något som markant skiljer engelska rollspel från de svenska rollspelen som man hör i åtanke? Spelas de på ungefär samma sätt?
Jag brukar peka på Dungeons & Dragons, Traveller, Call of Cthlhu, Runequest, Star Wars D6. De stakade ut diverse stigar som senare spelkonstruktörer har jobbat vidare längs.

anth

Vetefan
Evokee;n94697 said:

Återigen: Dungeons & Dragons är inte ett spel. DnD är ett samlingsnamn för massor med olika fantasyspel som producerats i över 40 års tid.
Räknar vi dessutom med d20-spelen är antalet olika spel/settings oräkneligt.

Eftersom det finns så mycket till DnD så finns det givetvis mycket skit, det ska jag inte sticka under stol med. Men det finns fortfarande massor med bra material.

Det är lite svårt att säga vad som är bra/dåligt för det är subjektivt. Du räknar själv upp att du spelat Eon, DoD och Kult. Min personliga åsikt är att ungefär allt (inklusive DnD) är bättre än Eon.

Dark Sun är en postapokalyptisk värld där magi förstör naturen och för mycket magianvändande förvandlat världen till en öken.

Ravenloft är en gotisk värld med varulvar, vampyrer, frankensteins monster. Det är som en mörk och förvriden sagovärld där man inte bara kämpar mot monster. Man kämpar samtidigt mot sina inre demoner för att inte själv bli ett monster.

Eberron är en steampunkvärld med luftskepp, men där magi ersatt teknologi. Det finns t.ex. järnvägar, men där åker magiska tåg istället för ånglok.

Vill du ha klassisk fantasy finns här Greyhawk, Forgotten Realms, Dragonlance och Mystara.

Kan du tänka dig d20 finns Conan, Midnight, STAR WARS och Call of Cthulhu.

Samtliga dessa världar är bra och jag har bara skrapat på ytan.

Det finns givetvis flera äventyr som är bra. Ravenloft (äventyret, inte världen) är jättebra. Queen of the Spiders är en serie äventyr som både är bra och som håller en sysselsatt under ett år.

OSR-spelen räknas som en del av d20-spelen och här finns massor med bra saker och här finns massor med bra saker som Death Frost Doom och Anomalous Subsurface Environment.

Återigen har jag bara skrapat på ytan.

När det gäller Call of Cthulhu finns det massor med bra/stora kampanjer. Googlar man efter listor med de bästa rollspelsäventyren brukar nästan hälften av äventyren av top tio vara CoC.

Ex: Masks of Nyarlathotep, Tatters of the King, Shadows of Yog-Sothoth,...

Någon annan får tipsa om Vampire, för det är inte min Cup of Tea. Enligt mig är det ungefär lika bra som Eon. :)

Vill du ha ett tips vart du ska börja föreslår jag att du tittar på DnD5 Basic Games (finns som gratis pdf) och boxen Starter Set (kostar ett par hundralappar) med äventyret Lost Mines of Phandelver. Flera av oss har spelat/spellett det så du kan få massor med tips.

En annan väg är att prova något OSR-spel. De har fördelen att de ofta finns som gratis pdf:er, som Lamentations of the Flame Princess, Labyrinth Lord, Sword & Sorcery, OSRIC, Basic Fantasy Roleplaying Game,...

Per

Veteran
WFRP är ett måste. Skitig low fantasy i tysk 1500-tals miljö med krutvapen, politiska intriger och korruption. Dessutom har WFRP världens bästa kampanj The Enemy Within.

cogitare

Swashbuckler
Jag kommer mest rapa upp vad andra redan sagt.

Dungeons and Dragons, självklarhet. Det tillhör i det närmaste allmänbildning som rollspelare att ha testat på någon iteration av D&D. Av settings gillar jag Dark Sun främst men har haft roligt spel i både Dragonlance och Ravenloft också samt mest skrapat på ytan i Eberron.

Vampire. Som någon skrev, Krank tror jag, så breddade detta spelet rollspelsmarknaden och hjälpte nog till att göra hobbyn lite mer tillgänglig.

Warhammer. Lite som Dungeons and Dragons fast andra fiolen. Det är ikoniskt och har hängt med skitlänge. Min favorit-utgåva är andra.

Någon variant av Chaosiums BRP för det är (regel)basen för så många, främst tidiga, svenska rollspel. Spelet i sig är av mindre vikt emm, Runequest, Call of Cthulhu eller varför inte min personliga favorit Nephilim.

Det här tycker jag är de främsta ikoniska, om man spolar fram bandet lite så tycker jag det blir svårt för det poppar upp så många olika rollspel och har gjort det de senaste 10-15 åren eller så. Främst med tillgängligheten via nätet som gör att vem som helst kan bli speltillverkare och släppa lite pdf:er via lämpligt forum eller socialt nätverk. De ovan tycker jag nog är de främst ikoniska och självklart allra mest D&D. Det *är* fortfarande rollspelet med stort 'R'. Det finns inte ens en tvåa, trea, fyra och femma för alla de platserna hålls av någon inkarnation av D&D... (Sen kan man tycka vad man vill om spelet och dess olika inkarnationer)

Cog.

Jag säger nej till D&D, gillar man levels, så visst kör, jag gillar det inte. Har dock bara spelat i några settings men aldrig fastnat.

One Ring gillade jag, bra system, Vi hade kul med Tales of the wilderlands äventyren

Vampire är kul, finns en grym äventyrsserie i Giovanni Chronicles.

Dark Heresy och Shadowrun har skitfeta settingar men dåliga regler, värt att testa men hade nog husreglat som fan eller kört med andra regelsystem

Big Marco

Läskig
Freedom Fighters - alla bra rollspel tar tre arbetsdagar i anspråk när en rollperson ska skapas.
Phoenix Command - alla bra rollspel har strid som är indelat i bråkdelar av en sekund. En strid som pågår i en halvminut ingame tar ca en arbetsdag att spela genom kring spelbordet.
Rolemaster - alla bra rollspel har över 500 färdigheter (speciellt där färdigheter som Sailing, Rowing, Canoeing och liknande helt saknar besläktning - även om du är världsmästare i segling är du helt nollad i ett roddbåt).

Lupus Maximus

Tekniker
Big Marco;n94798 said:
Phoenix Command - alla bra rollspel har strid som är indelat i bråkdelar av en sekund. En strid som pågår i en halvminut ingame tar ca en arbetsdag att spela genom kring spelbordet.
Kör man med alla advance regler, inte har ett formulär där man kan skriva upp resultat av uträkningar som inte ändras, aldrig höftar med vissa modifikationer, och inte har de viktigaste tabellerna nära till hands... Då får man skylla sig själv. :wink:

Men det går att få upp farten med de reglerna också. :)