Evokee;n94697 said:
Låter som det främst är akademiska- och bildningsskäl som gör att man bör spela DnD. Elller har dem några bra spelvärldar och eller bra kampanjer?
Hur är det med Vampire och Call of Cuthulu, finns där några bra äventyrskampanjer?
Återigen: Dungeons & Dragons är inte ett spel. DnD är ett samlingsnamn för massor med olika fantasyspel som producerats i över 40 års tid.
Räknar vi dessutom med d20-spelen är antalet olika spel/settings oräkneligt.
Eftersom det finns så mycket till DnD så finns det givetvis mycket skit, det ska jag inte sticka under stol med. Men det finns fortfarande massor med bra material.
Det är lite svårt att säga vad som är bra/dåligt för det är subjektivt. Du räknar själv upp att du spelat Eon, DoD och Kult. Min personliga åsikt är att ungefär allt (inklusive DnD) är bättre än Eon.
Dark Sun är en postapokalyptisk värld där magi förstör naturen och för mycket magianvändande förvandlat världen till en öken.
Ravenloft är en gotisk värld med varulvar, vampyrer, frankensteins monster. Det är som en mörk och förvriden sagovärld där man inte bara kämpar mot monster. Man kämpar samtidigt mot sina inre demoner för att inte själv bli ett monster.
Eberron är en steampunkvärld med luftskepp, men där magi ersatt teknologi. Det finns t.ex. järnvägar, men där åker magiska tåg istället för ånglok.
Vill du ha klassisk fantasy finns här Greyhawk, Forgotten Realms, Dragonlance och Mystara.
Kan du tänka dig d20 finns Conan, Midnight, STAR WARS och Call of Cthulhu.
Samtliga dessa världar är bra och jag har bara skrapat på ytan.
Det finns givetvis flera äventyr som är bra. Ravenloft (äventyret, inte världen) är jättebra. Queen of the Spiders är en serie äventyr som både är bra och som håller en sysselsatt under ett år.
OSR-spelen räknas som en del av d20-spelen och här finns massor med bra saker och här finns massor med bra saker som Death Frost Doom och Anomalous Subsurface Environment.
Återigen har jag bara skrapat på ytan.
När det gäller Call of Cthulhu finns det massor med bra/stora kampanjer. Googlar man efter listor med de bästa rollspelsäventyren brukar nästan hälften av äventyren av top tio vara CoC.
Ex: Masks of Nyarlathotep, Tatters of the King, Shadows of Yog-Sothoth,...
Någon annan får tipsa om Vampire, för det är inte min Cup of Tea. Enligt mig är det ungefär lika bra som Eon.
Vill du ha ett tips vart du ska börja föreslår jag att du tittar på DnD5 Basic Games (finns som gratis pdf) och boxen Starter Set (kostar ett par hundralappar) med äventyret Lost Mines of Phandelver. Flera av oss har spelat/spellett det så du kan få massor med tips.
En annan väg är att prova något OSR-spel. De har fördelen att de ofta finns som gratis pdf:er, som Lamentations of the Flame Princess, Labyrinth Lord, Sword & Sorcery, OSRIC, Basic Fantasy Roleplaying Game,...