Nekromanti Vilka engelska rollspel bör man ha spelat?

CapnZapp

Myrmidon
Dungeons & Dragons - alla rollspels urfader.

Personligen rekommenderar jag D&D 5th edition (den senaste) för att den är relativt enkel och tillgänglig (och framförallt för att du därmed inte råkar välja 4th edition eller Pathfinder som är varsin rejäl huvudvärk).

Ett utmärkt alternativ vad gäller äldre upplagor är att mysa lite med datarollspelen såsom Baldur's Gate etc. Att spela AD&D som papper och penna rollspel rekommenderar jag inte. Om du måste, välj då isåfall hellre något bra ur OSR-rörelsen (och här är jag inte kunnig om vad som rekommenderas).

Call of Cthulu - som motvikt till hur du som D&D-hjälte förväntas krossa allt motstånd.

Detta spel är också ett grundfundament. Inte främst för BRP-reglerna, utan för hur annorlunda spel det blir när man (i motsats till D&D) inte förväntas vinna alla strider. Dessutom det rollspel med världens mest atmosfärsfyllda kampanjböcker - detaljrikedomen och tidskänslan finns det inget rollspel som kommer i närheten av.

CapnZapp

Myrmidon
Peter;n94633 said:
Varken World of Darkness eller Call of Cthulhu är engelska - de är amerikanska. Det mest klassiska brittiska (och engelska) rollspelet på på rak arm är Warhammer Fantasy Roleplay.
+1 för att allra första inlägget tog upp min allra första tanke när jag såg trådtiteln.

(Alltså att "engelska" borde varit "engelskspråkiga" eller åtminstonde "brittiska")

CapnZapp

Myrmidon
Per;n94745 said:
WFRP är ett måste. Skitig low fantasy i tysk 1500-tals miljö med krutvapen, politiska intriger och korruption. Dessutom har WFRP världens bästa kampanj The Enemy Within.
+1

Notera att man tyvärr måste vara försiktig om man är på jakt efter Enemy Within. Det är den ursprungliga kampanjen till 1st edition som är världsbäst.

I ett nedrigt försök snylta på varumärkesrenommén gav FFG samma titel till ett mycket mindre (i ordets alla bemärkelser) äventyr för 3rd edition. Det är inte det du vill få om du handlar på typ Ebay.

nyvinter

Illustrationist
De du borde spela är de som du och din spelgrup tycker verkar kul. Andra borden och måsten är meningslösa eftersom de bara kommer leda till att ni sitter där och slösar bort tid medan ni lider. (Så till vida man inte vill skapa egna spel: då bör man nog läsa de flesta rollspel man kommr över.)

RasmusL

Champion
nyvinter;n94880 said:
De du borde spela är de som du och din spelgrup tycker verkar kul. Andra borden och måsten är meningslösa eftersom de bara kommer leda till att ni sitter där och slösar bort tid medan ni lider. (Så till vida man inte vill skapa egna spel: då bör man nog läsa de flesta rollspel man kommr över.)

Dock så kan det vara bra att ha lite översiktlig koll på de "vanligaste" produktlinjerna för att kunna deltaga i rollspelsdiskussionerna här på forumet. Inget måste, inget tvång men bekvämt att veta hur oWoD, nWoD, D20, DoD. etc fungerar och lite vanliga termer (AC, HP, CL, Clan, Camarilla, etc), tycker jag.

Conan

انتفاضة
Så vilka Call of Cuthulu prylar ska man ha om man ska börja spela det?

Eksem

Champion
Egentligen vilken version mellan 2 och 6 som helst, de är extremt lika varandra och är vad folk menar när de säger CoC. Sen en av de feta kampanjerna, Masks eller Tatters. Allt annat är synnerligen överflödigt, även om det finns absurdt mycket material och en hel del av det är bra.

CapnZapp

Myrmidon
Eksem;n94957 said:
Egentligen vilken version mellan 2 och 6 som helst, de är extremt lika varandra och är vad folk menar när de säger CoC. Sen en av de feta kampanjerna, Masks eller Tatters. Allt annat är synnerligen överflödigt, även om det finns absurdt mycket material och en hel del av det är bra.
Om man ska bekanta sig med, dvs läsa igenom, spelet håller jag med.

Om man ska spela spelet däremot (även som spelledare) behöver man vara bra erfaren för att följa rådet. Regelmässigt är ju trots allt CoC hardcore klunkig BRP; som definitivt inte vinner på att köras slaviskt by the book. Och de legendariska kampanjerna är definitivt inte nybörjarvänliga.

Som rent speltips kan man väl lika gärna prova Trails of Cthulhu eller varför inte nya CoC7 (som jag inte har koll på). Äventyrsmässigt vill man nog börja med två tre mindre saker som uppmjukning (både för SL och spelare; att komma in i stämningen och sättet att agera som investigator).

Det uppfyller sämre denna tråds syfte, alltså att kunna snacka som en veteran; men är nog bättre ur ett "vad ska jag skaffa som ny Kalle Kå spelare/spelledare?".

Och just det: glöm för bövelen inte att läsa en eller sju av Lovecrafts noveller!

Man skulle kunna säga att läsupplevelsen inte går att direktöversätta till en rollspelsupplevelse, men jag skulle ändå vilja att alla som träffas för att börja spela CoC har iallafall smakat på HPs stämningar, ordval, "hjältar" och beskrivningar.

Eksem

Champion
CapnZapp;n94959 said:
Om man ska bekanta sig med, dvs läsa igenom, spelet håller jag med.

Om man ska spela spelet däremot (även som spelledare) behöver man vara bra erfaren för att följa rådet.
Jag måste säga att jag inte förstår vad du menar ö.h.t.

Conan

انتفاضة
Eksem;n94957 said:
Finns Masks eller Tatters till alla versioner eller är de kompatibla till alla versioner?

Staffan

Myrmidon
Call of Cthulhu version 2 till 6 är väldigt lika varandra, så om de finns till en version fungerar de med andra också. Eventuellt har fler saker bakats in i grundreglerna i senare versioner, så det kanske kan vara problem om äventyret refererar till en spell eller ett monster som inte finns.

Version 7 ska vara lite mer annorlunda, så det återstår väl att se hur kompatibel den är med gamla äventyr.

RasmusL

Champion
Evokee;n94964 said:
Finns Masks eller Tatters till alla versioner eller är de kompatibla till alla versioner?

Jag håller inte riktigt med Eksem här, megakampanjerna är inte bra. De är på sin höjd bitvis bra men innehåller även en hel del skit. Spela ett bra one shot istället, typ The Sanatorium som hittas i Mansions of Madness eller The Edge of Darkness som du hittar i grundboken.

Eksem

Champion
RasmusL;n94973 said:
Jag håller inte riktigt med Eksem här, megakampanjerna är inte bra. De är på sin höjd bitvis bra men innehåller även en hel del skit. Spela ett bra one shot istället, typ The Sanatorium som hittas i Mansions of Madness eller The Edge of Darkness som du hittar i grundboken.

Jag upprepar mitt statement om "bra/dåligt" INTE har med saken att göra.

RasmusL

Champion
Eksem;n94975 said:
Jag upprepar mitt statement om "bra/dåligt" INTE har med saken att göra.

Nej, OK, men om man ska spela CoC för allmänbildningens skull så är en kampanj på 50+ spelmöten inte mitt förstahandsval.

Eksem

Champion
RasmusL;n94976 said:
Nej, OK, men om man ska spela CoC för allmänbildningens skull så är en kampanj på 50+ spelmöten inte mitt förstahandsval.

Det räcker med att vara bekant med vad det rör sig om, man behöver inte nödvändgtvis spela dem (men gör för all del gärna det!), men jag tycker de är en viktig del av vad som gör CoC till CoC.

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, för att CoC ska vara värt att spela behövs en bra spelledare som studerat källmaterialet (inte bara spelböckerna heller) och som förstår vad det handlar om och kan uttrycka det. Om någon inte fattar eller klarar av att spelleda det bra så är det inte bra, men det beror helt på spelledaren.

Så kort, CoC är det bästa rollspelet någonsin. Men det kräver en bra spelledare.

Conan

انتفاضة
Krävs mycket förberedande och jobb som SL för Call of Chutulu? Det sägs ju vara ganska rälsat vilket får det att låta som en SL slipper göra så mycket?

Det svåra med att spelleda CoC är att få till känslan och skräcken, regelmässigt är det lätt. Speciellt om du spelat något annat Basic system.

Krille

Super Moderator
Evokee;n94985 said:
Krävs mycket förberedande och jobb som SL för Call of Chutulu? Det sägs ju vara ganska rälsat vilket får det att låta som en SL slipper göra så mycket?
Vissa äventyr är rälsade, andra är det inte. Spelet i sig brukar spelas som någon slags deckarspel med ett mysterium och ledtrådar till mysteriet, och när mysteriet väl avslöjas så blir alla galna och/eller dör – och det kan vara rälsat eller inte.

Men det kräver oftast en massa jobb att pussla ihop mysterium och ledtrådar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Evokee;n94985 said:

Tatters of the King, som är det enda jag spellett i CoC, är väldigt rälsat och lätt att jobba med MEN det är också extremt informationstätt. Det finns helt sjuka mängder information om varje plats och varje person på den platsen. Har man som jag ambitionen att faktiskt göra äventyret rättvisa och kunna använda alla de här ljuvliga detaljerna krävs en del förarbete i form av att skapa handouts och göra ordentliga anteckningar inför varje möte. Jag hade en handdator med allt viktigt på, så jag kunde vara förberedd. Det var alltså inte så jobbigt egentligen; man slapp improvisera i princip alls, men det var väldigt mycket information.