Jag fick en idé. Om man nu får drömma litet om vad för slags moduler man önskar sig. Jag skulle vilja ha en modul som "uppgraderar" präster och heliga krigare. Likt en magikernas handbok, fast för dem som får kraft från sin gud/gudar istället. Det jag talar om kallades i den allra första utgåvan av Drakar och Demoner för TEURGISM. Om ni gjorde en modul för de som vill spela heliga krigare eller präster och som kan vara "bad ass", då skulle spelbalansen jämnas ut mer mellan magiker, präster och krigare i EON. Som saken ligger idag är det säkerligen för de flesta spelgrupper rätt impopulärt att spela präst eller tempelriddare eller religiös överhuvudtaget. I vårt sekulariserade samhälle har de flesta svårt att leva sig in i en religiös persons föreställningsvärld. Detta i kombination med att man inte är så värst respektingivande (läs: ens RP) om man spelar präst istället för magiker eller krigare ger en skev uppfattning om religionernas betydelse på Mundana. Visst kan en tempelriddare vara "bad ass", men spelas hen verkligen med religiös hängivelse av spelaren - eller är hen bara en riddare som råkar vara troende? Med en modul som tar upp fler ceremonier och introducerar EONs motsvarighet till Maktböner, likt dem som finns i DoD Trudvang, kan man uppnå en mer lockande rollgestaltning för många, med att spela en präst eller helig krigare. Man kan också gärna introducera TEURGISTER i EON. Men kanske skulle detta leda till att EON blir för episkt och lämnar "Game of thrones" - känslan?
Själv har jag sedan decennier redan spelat med Teurgister och en hel drös coola förmågor och annat som endast de kan få, men kanske finns det fler som vill att Helmgast tar tag i detta och gör en "magi"-modul för Troende?
Missförstå inte, jag syftar inte på en beskrivande modul av alla Mundanas religioner, det finns ju redan (den får gärna göras om och uppgraderas dock), utan jag syftar på att man gör en modul som religion för religion tar upp om Gudarna som dyrkas är Sanna, äkta eller falska och om de kan ge krafter. Om de kan ge krafter specificerar man vilka krafter man kan få i form av Gudagåvor, demoniska förmågor (finns ju religioner som är falska, där sådant kan passa) samt vilka Ceremonier och Maktböner man kan lära sig om man tror på Daak, Cirza, Vontar, Draken, eller vad det nu kan vara.
Jag föreställer mig att med Ymir och/eller Petter Nallo som skribenter skulle något sådant här kunna bli riktigt jävla coolt.
Fast kanske är det en dum idé?