Såsom jag ser det så finns det inga "måsteraser" - däremot behöver du ha en del stereotyper/funktioner.
Mitt standardrecept för high fantasy är:
* Glasscanon magic - trolldom skall vara kraftfull, men bara fungera under vissa förhållanden. Jämför trolldomen i En Garde, där det finns stränga aktiveringskrav, men trolldomen däremot är oerhört versatil.
* Starka, amoraliska, organiserade aktörer. Det viktiga här är att de faktiskt har makt att påverka spelarnas liv, och gör det i enhlighet med en logisk agenda. Jämför faktionerna i Dresden Files.
* Radikalt olika kulturer/raser inom samma område; scenariot behöver kännas lite som CentralAsien under det stora spelet. Du behöver ha både Britter, Ryssar, Civiliserade och primitiva Perser, tio-tolv sorters "barbariska" och civiliserade turkar och Afghaner (varav minst två med brillianta ledare), Indiska nationalister och engelsklojalister, Arabiska clerics, Kinesiska nationalister, Kinesiska traditionalister, och stora fransk-finansierade forskningsexpeditioner, inklusive kvinnor och barn. Allt detta inom tre veckors färd.
* Välfungerande korskulturella beteende- och hederssystem, vilka tillåter agerande emellan grupperna.