Nekromanti Vilka fantasy raser bör/kan jag ha med?

Bassejr

Hero
Om man ska skriva ett high fantasy scenario, vilka raser, spelbara raser, random encounter raser, bybor, folkslag, etc. Ska man ha med? Vilka Måste finnas med för att få High Fantasy känslan, och vilka kan man lägga till bara för att dryga ut listan?

Var Kreativa!

Leon

Leo carcion
Djinner är de viktigaste, resten löser sig.

God45

#PrayersForBahakan
Människor. :gremwink:

Alver. Du kan ha alternativa alver som tex thorn-elves från Earthdawn eller drown men att ha alver någon stanns är nästan obligatoriskt.

Odöda. Jag älskar odöda! :gremlaugh: Allt från vampyrer till zombies till Liches är good shit och kan användas till allt från kanonfoder till "odödlighet, men till vilket pris?" till "Unlimited power!" liches. Kombinera gärna med necromancers :gremlaugh:

Orker eller liknande. Du behöver en ras av smutsiga vildar man kan mörda utan dåligt samvete. Goblins eller troll är också bra. Är också bra minions till närmsta Sauruman wanna-be :gremlaugh:

Tell

Hero
Såsom jag ser det så finns det inga "måsteraser" - däremot behöver du ha en del stereotyper/funktioner.

Mitt standardrecept för high fantasy är:
* Glasscanon magic - trolldom skall vara kraftfull, men bara fungera under vissa förhållanden. Jämför trolldomen i En Garde, där det finns stränga aktiveringskrav, men trolldomen däremot är oerhört versatil.
* Starka, amoraliska, organiserade aktörer. Det viktiga här är att de faktiskt har makt att påverka spelarnas liv, och gör det i enhlighet med en logisk agenda. Jämför faktionerna i Dresden Files.
* Radikalt olika kulturer/raser inom samma område; scenariot behöver kännas lite som CentralAsien under det stora spelet. Du behöver ha både Britter, Ryssar, Civiliserade och primitiva Perser, tio-tolv sorters "barbariska" och civiliserade turkar och Afghaner (varav minst två med brillianta ledare), Indiska nationalister och engelsklojalister, Arabiska clerics, Kinesiska nationalister, Kinesiska traditionalister, och stora fransk-finansierade forskningsexpeditioner, inklusive kvinnor och barn. Allt detta inom tre veckors färd.
* Välfungerande korskulturella beteende- och hederssystem, vilka tillåter agerande emellan grupperna.

Übereil

Swashbuckler
Min personliga favorit bland High Fantasy är The Wheel of Time (kan ha haft något att göra med att jag läste den på den tiden då jag kunde läsa hur mycket som helst :p). Den serien har människor som spelbara och diverse chaotic evil raser som encounters. Så det måste inte finnas några egentliga fler raser än det finns i våran värld (även om jag tror det blir mycket enklare med lite flashigare monster än en stor björn).

Übereil

Bassejr

Hero
I mitt eget rollspelsprojekt "The abyssal star", berättar mytologin om tre "älder andar". ett lejon, ett träd, och moder jord. Moder jord födde de flytande öarna när hon besegrades av solen, och moder jords söner och döttrar skapade stenfolken. Trädet skapade alla växtligheter, samt ett krigiskt schamanfolk för att beskydda dem, lejonet skapade alla djur, och därmed också människorna och varulvsriket Karraga, och solen, allas fiender, skapade ett ökenvandrande eldfolk. Sen gav jag dom lite flashiga namn, och så var det klart.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
I mitt eget rollspelsprojekt "The abyssal star", berättar mytologin om tre "älder andar". ett lejon, ett träd, och moder jord. Moder jord födde de flytande öarna när hon besegrades av solen, och moder jords söner och döttrar skapade stenfolken. Trädet skapade alla växtligheter, samt ett krigiskt schamanfolk för att beskydda dem, lejonet skapade alla djur, och därmed också människorna och varulvsriket Karraga, och solen, allas fiender, skapade ett ökenvandrande eldfolk. Sen gav jag dom lite flashiga namn, och så var det klart.
Så Narnia med mindre Jesus?

Bassejr

Hero
God45 said:
Bassejr said:
Så Narnia med mindre Jesus?
*shame on me* har faktiskt aldrig läst hela narnia. Men basically ja. Fast med floating islands, och mera warcraft liknande plot.

God45

#PrayersForBahakan
Narnia har flygande öar :gremwink: Men de nämns bara i förbifarten.

Låter awsome för en rollspels setting. :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
Bassejr said:
Om man ska skriva ett high fantasy scenario, vilka raser, spelbara raser, random encounter raser, bybor, folkslag, etc. Ska man ha med? Vilka Måste finnas med för att få High Fantasy känslan, och vilka kan man lägga till bara för att dryga ut listan?
För det första så är ju inte inkluderandet av viss ras en given faktor för high fantasy utan det är snarare nivån vad man kan göra i spelet som avgör det. Dör du lätt av en enkelt attack är det svårt att få det till high fantasy, börjar spelarna längst ned på skalan och har lätt att ta till grisodling som yrke så är det svårt att få till high fantasy. Om man däremot kan teleportera världen över (eller tom. till andra världar), strider består av att man kastar mindre himlakroppar på varandra och liknande så är det lätt att tänka i banorna high fantasy.

Men för att svara lite allmängiltigt så alla raser som är odödliga och har uppenbart övernaturliga förmågor (läsa tankar, flyga, skjuta energistrålar från ögonen etc.). Klassisk fantasy är ju typiskt alver (i tolkiens bästa anda där de är lätt självlysande och självmagiska). Alla raser som är odödliga eller härstammar från icke-världsliga varelser (halvgudar, halvdjävular, barn till gudar/djävular).

Cog.