Nekromanti Vilka gör bäst vin?

Tell

Hero
Enligt consaberboken är det Thalamur, i andra hand Soldarn.

Detta sagt, så skulle jag inte ta Soldarn på allvar. Vin behöver ligga i väldrenerade delar av regnbältet utanför vändkretsarna (där tempraturen blir rätt, men vattnet inte stannar). Jag hade personligen gissat på Ashariens inland som ett optimalt område. Bergigt - halvtorrt- rätt klimatzon.

Thalamurs officiella gastmarker och allmänna (canoniska) ondska och antihandelsinställning gör det också problematiskt som stor vinexportör.

Tell

Hero
För häftiga vita viner, borde annars elfpec med sitt ständiga solsken, eller typ colonan (av samma anledning) vara mycket bra vinländer.

Ymir

Liten kantbaron
Klyschan är väl att alver gör bäst vin, för att alver liksom har monopol på allt som är finkulturellt. Men jag skulle tycka det var mycket roligare om alver var bäst på, typ, moonshine, och söp som bönder i Uganda.

Cirefalier-boken hävdar att viner från Melorion håller "exceptionellt högt klass" och utgör en "uppskattad exportvara", så det är kanske en kandidat.

Jag orkar inte göra hästjobbet att gå igenom alla moduler eller kolla de detaljerade export/import-tabellerna i Sjöfarare och Pirater, men kartan över exportvaror i det gamla Karthäftet från Atlasboxen listar följande platser som prominenta vinexportörer:

- Jen i Ziu
- Dzara Pomian och södra Dazava i Melorion
- An-Thalamur (numera Nermada)
- Ar-Kabal i södra Ebhron

Det är därmed inte orimligt att anta att Mûhad, Melorion, Nermada och Ebhron har de bästa vinerna i Mundana.

LordTengel

Swordsman
Nermada exporterar mycket riktigt exklusiva viner, även om jag ville undvika att antyda att de är de allra främsta på området.Om vin står följande:

"Den föredragna drycken är vin, vilket man till vardags brukar servera diskret utspätt med vatten. Inom bondeståndet serveras ofta även det billigaste vin med närmare lika delar vatten eller mer. De flesta nermadier anser att det inhemska vinet, framför allt det ljusröda thara-vinet, är den finaste dryck som går att uppbåda, men man unnar sig ofta importerade varor om man kan för att få lite variation och en chans att uppleva det främmande. Just nu är thalaskiskt kryddvin och olika soldiska viner populära, men sådant varierar mycket fort."

Hmm vin behöver höjd, ganska dålig jord och mycket sol, inte för mycket värme. Sen är tillverkning process viktigare än man tror, i Champagne säljs de dyraste vinerna i världen, men det beror på bubblorna i dem, skulle man sålt släta vin i champagne så hade de inte räknats som premier cru.

Är inte stora delar av Muhad öken, låter inte som bra klimat. Cirefalierna, borde ha bra tillverkningsmetoder tänker jag, Jargien och Thalamur borde ha ok klimat.

Vinterskog

Veteran
Borde inte jargien ha rätt så goda viner med? Kan tänka mig att i några av de södra provinserna finns det stora vinodlingar. Allt vin kan ju inte exporteras? Men det är sant att det kanske inte är det bästa vinet.

Men annars är jag helt för de Thalaskiska vinerna. Att dessa har bevarat en vinkultur från det coloniska imperiet där de olika ätterna med stolthet vakar över sina egna druvor. Kanske är ätten Abhixia förargad eftersom de Perenniska vinodlingarna nu är utom deras kontroll och det ljuva vinet skeppas till Consaber istället. Bara det är anledning nog till invasion!!!

Jag skulle tycka det var kul om alvernas viner i Eon var annorlunda. Som att dricka turkiskt te eller nått annat udda. Det är vin men har en helt annan smak. På samma sätt som att alviska vapen har en annan balans så har deras vinodlingar så länge genomströmmats av biotropiska förändringar och de alviska smaklökarna är inte som de mänskliga. Så dessa kanske kan uppfatta många andra typer av smaker i vinet så för människor är det tämligen klart och typ smaklöst men för alverna finns det massor med nyanser som människor inte kännner På samma sätt som att människornas viner känns som klumpiga hemmajäsningar i nån smutsig dunk där smakerna är grova och klumpiga utan århundraden av förfining.

Fahnen

Swordsman
Angående var man bäst kan odla vin och olika områdens klimat så skulle jag säga att man inte kan jämföra med den verkliga världen. Dels så fungerar inte Mundanas klimat enligt samma regler som vårt egna. Tex råder väldigt olika klimat på samma breddgrader, jämför Momolan - Takalorr, Gordion - Koyn-Doloz eller Asharina - Ressiöknen. Vidare verkar havsströmmar och deras påverkan vara mycket godtycklig. Mundana har liksom lite lapptäckesklimat och gissningsvis är det skrivet med stämning och spelmiljöer i fokus snarare än meteorologin.
Så för att vara lite tråkig så tror jag Mundanas växter och grödor är härdigare än våra. Om tex bra vin odlas på en plats där vindruvor normalt inte trivs torde det där finnas en vindruva som klarar klimatet ypperligt liksom. Vinodling och vindrickande verkar vara tämligen utbrett i Mundana, så gott som alla länder och folk ägnar sig åt det (jag kan på rak arm inte komma några andra än dvärgar och diverse ociviliserade folk som jag vet inte odlar vin) så antingen finns det väldigt många olika sorters druvor eller så finns en superdruva som klarar typ allt.

Sen är det ju frågan om tillgång på svavel för att kunna svavla vinet. Vet ärligt talat inte ett smack om svavel utvinning i Mundana.

Lång lagring som man gör i dag på fat (man återvänder helst gamla fat för att vinet inte ska ta för mycket smak av fatet fö) , kanske är något som alverna utvecklat, fast jag gillar lite idéen att alviskt vin är väldigt annorlunda än mänskligt.

Årgångsviner är nog generellt mer ovanliga, tror de flesta dricker färskvin (utvunnet samma år)

Ymir

Liten kantbaron
Swedish Chef;n67590 said:
Sen är det ju frågan om tillgång på svavel för att kunna svavla vinet. Vet ärligt talat inte ett smack om svavel utvinning i Mundana.

Lång lagring som man gör i dag på fat (man återvänder helst gamla fat för att vinet inte ska ta för mycket smak av fatet fö) , kanske är något som alverna utvecklat, fast jag gillar lite idéen att alviskt vin är väldigt annorlunda än mänskligt.

Årgångsviner är nog generellt mer ovanliga, tror de flesta dricker färskvin (utvunnet samma år)
Svavel framställs i södra Tarkas (se Tarkas-artikeln i Spelpaketet), så det stärker ju argumentet för Ziu som vinexportör.

Dock är det ju för varmt i Södra Tarkas (vindruvorna lär koka om man binder upp dem)...

Svavling används förr att sätta smaken kan man säga, dvs man rundar av vinet och får (generellt) mer lätt konsumerade viner. En trend som finns idag i vinvärlden är det som kallas naturvin, där man använder mindre svavel (och biodynamisk odling) för att få fram mer speciella viner.

Vin är en sjuksak att odla, man behöver sol men inte för mycket värme (druvorna ska mogna men inte koka), vatten men inte för mycket och det får absolut inte regna under skördeperioden (då blir druvorna vattenskadade) , det är därför man idag helst inte konstbevattnar vin. Sen vill helst ha lite dålig jord så att rötterna får jobba lite för att få vatten, så man får upp en skön mineralitet i vinet.

Sen finns det ju olika druvsorter som tål olika klimat, olika tillverkningsprocesser, som bubbelvin där man "låser" in vinet innan det jäst klart så att det skapas bubblor, att ha med skalen (dvs rött vin), tillsätta sprit för att få starkvin (kallas fortifiering) och flera andra...

Meh jag jobbar med vin och hoppas någon får någon nytta av det jag som jag spånar ner här

Poseur

Swashbuckler
Angående svavel så tillsattes/sätts det väl framförallt för att avbryta en del utav oxideringen/jäsningsporcessen, bismaken är väl bara en trevlig bieffekt där om jag minns det korrekt, var dock väldigt länge sedan nu jag var fullständigt insatt i vintillverkningsprocessen.
Dock är det en fråga jag inte har svaret helt och hållet på, jag har ingen bra källa alls på när svavlet i stor skala började användas i vin, vilket om inte annat gör det till en mysig anakronism i värsta fall.
Men det Ymir syftade på var nog snarare att svavel bryts i Tarkas, vilket säljs och transporteras därifrån, bland annat till vinproduktionen möjligtvis.
Även Menon-aun säljer svavel (I fucking stor skala), och Takalorr gör det samma. Kan gissa att det möjligtvis finns ett par till platser runt om i mundana där svael bryts och handlas med.

Man har svavlat vin i olika former sedan antiken, svavel fungerar som ett konserveringsmedel, sen finns det svavel naturligt i vin då det skapas en viss mängd i jäsprocessen.