Nekromanti Vilka har oskulden kvar!?

Ond bråd död

Swashbuckler
Senaste Vampire. Det har liksom inte blivit av och det verkar så mycket bättre men det känns samtidigt som dess själ dog lite när de streamlajnade det och skippade metaplotten.

Senaste Gurps. Det är ju det perfekta spel... för 80-talet. Den där realismen som man sökte efter som barn.

Noir. Verkar vara helt underbart och vapenbilderna är det mest inspirerande jag sett på länge. Synd bara att det är så angstigt och kultigt, allt annat verkar toppen.

Eberron. Inte så aktuellt längre nu när 4ed har kommit. Jag ville spela det för att det var den värld som passade bäst ihop med reglerna.

Burning Empires. Egentligen etta på listan, men jag vågar inte spelleda det själv.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har haft Arrowflight stående i hyllan i många år utan att ens röra det. Jag köpte spelet för att det påstod sig vara nyskapande, med nån slags fräscha grepp på standardfantasyn...

men när det då visar sig - på alla tänkbara plan - vara mindre innovativt än fucking Eon, och därtill har gräsliga illustrationer och grotesk layout, blir man inte direkt spelsugen, kanske.

Många WoD-spel (Mage the Sorcerer's Crusade, Wraith the Oblivion, Mummy the Ressurection) har stått i hyllan utan att någonsin spelas. Man tar ner dem för att kolla upp div. grejer ang. WoD i stort, men när det kommer till kritan är det alltid Vampire man väljer att spela, eftersom det är bäst.

Eller ja...Wraith är kanske bättre rent objektivt, men det är liksom halvt om halvt ospelbart av konceptuella skäl.

DoD Trudvang har jag heller aldrig spelat. Man köpte det liksom, konstaterade att det sög, och ställde det i hyllan för att glömmas bort.

Ars Magica har jag heller aldrig spelat, för den delen. Det kan ha att göra med att grundboken är skittråkig och ful, men mest är det nog så att det bara aldrig blivit av. För Ars Magica verkar ju faktiskt genuint värt att spelas.

- Ymir, äter pasta

GunBlade

Veteran
Oj... Har dålig koll på sånt här. Säger de spelen jag har spelat istället, samt de jag har tillgång till, men inte testat än.

Har spelat:
Eon
Umu

Har tillgång till, men inte testat:
Noir (Står i min bokhylla, men har inga att spela med för tillfället.)
Drakar och Demoner: Trudvang (Gav det till en kompis i födelsedagspresent, men har ingen spelgrupp och hon vägrar spelleda det.)
Dungeons and Dragons 4E (En kompis har det, och det är snack om att spela det snart, när vi har folk och tid till det.)

Mogger

Hipsteranka
1000T said:
Måns said:
Yoko Homo said:
Vad står förkortningen MoN för (försökte hitta den på nätet men, ack nej)?
Mask of Nyarlathotep. Kampanj till Call of Cthulu. Men köp Trail of Cthulu istället.
Nej, spela Masks of Nyarlathotep istället. :)
Äsch, jag menade Trail of Cthulu istället för Call of Cthulu.

Jag hade iofs inte så jäkla kul när vi spelade MoN så jag vet inte om jag kan rekommendera det oavsett system.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
HJK said:
Vad är Umu?
Väldigt opublicerat hemmabygge av användaren Surukai, som inte är här så ofta. Började som en vidareutveckling av DoD, fast tänkt att vara "vettigt". Har inga alver, dvärgar eller stridsmagi, utan mer esoterisk "ödesmagi" (jfr kaosmagi/resultatmagi i vår värld, att påverka sannolikheter typ) och på sin höjd ödlemän. Kulturellt fokus mer på antiken än på anglosaxisk medeltid. Inga medeltida gudar eller så.

Använder sig av det heller icke färdigutvecklade regelsystemet Volt, som väl är det system jag sett som kommit närmast att faktiskt både erbjuda relativ enkelhet och samtidigt trovärdighet/realism (baserat kring folk som faktiskt slagits på riktigt och fäktmanualer och annat sånt).

Riktigt bra, på det hela taget. Ett av de få fantasyrollspel jag gillar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Organ said:
Conan Ända sedan det släpptes så har jag varit störtsugen på det! Kan man annat med ett spel i vilket "loincloth" finns i utrustningslistan, alla vapenillustrationer har blodstänk på sig, man petas upp på 1 hp om man dricker alkohol medans man ligger under minusstrecket, samt i vilket det finns en stridsmanöver som heter "Decapitating Slash"? Likt eon har den ospelad stått i min bokhylla ett par år, med skillnaden att den skrikit snarare än viskat på uppmärksamhet.
Äsch, jag satt och tänkte om jag borde ha petat in Conan på min egen lista men jag kunde inte riktigt förmå mig. Det skulle mest vara för att det skulle slippa stå oanvänt i hyllan då... och för just de goda anledningarna du anger. Som d20-pryl sett är det bland det bästa jag vet.

Saga Jag har ingen snajsig och genomtänkt anledning till att vilja pröva det annat än att jag bara vill.
Äsch! Den är ju lätt. Det är ju för att det är en så snajsig bok. Fingrarna och ögonen viskar "Spela det! Speeeeela det!" till reptilhjärnan. Mitt ex ligger fortfarande ospelat... men på nattduksbordet istället för i spelhyllan.

GunBlade

Veteran
HJK said:
Vad är Umu?
Ett spel jag spelar med Surukai som SL. Sci-fi-spel(Omg! Fult ord!). Tror det använder sig av GURPS.. Lite dålig koll faktiskt, hör med Surukai vettja.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
GunBlade said:
Ett spel jag spelar med Surukai som SL. Sci-fi-spel(Omg! Fult ord!).[7quote]

Aha, du spelar Umu Rymd. Vidareutvecklingen. Innan dess finns ju Umu Midnattstid (gammal mytisk tid), vanlig jävla Umu (antiken) och Umu Skymning (70-talet ungefär)...

GunBlade said:
Tror det använder sig av GURPS.
Nej, verkligen inte =) Surukai och jag är helt med varandra på den fronten: GURPS är varken enkelt eller realistiskt eller balanserat eller bra på minsta vis. Umu rullar generellt på Volt, ett egenbakat system från Suru och Mask (nej, inte Mask här på forumet, en annan Mask) som är riktigt, riktigt bra.

Christoffer

It's all pig.
Det som står i bokhyllan och som faktiskt borde spelas, i alla fall några korta sessioner:

Burning Wheel/Empires
Dogs
Shab-al-Hiri Roach
2300AD

Sådant som inte står i bokhyllan men som jag ändå tycker vore spännande:
Full light! Full Steam!
Mountain Witch

GunBlade

Veteran
krank said:
GunBlade said:
Ett spel jag spelar med Surukai som SL. Sci-fi-spel(Omg! Fult ord!).[7quote]

Aha, du spelar Umu Rymd. Vidareutvecklingen. Innan dess finns ju Umu Midnattstid (gammal mytisk tid), vanlig jävla Umu (antiken) och Umu Skymning (70-talet ungefär)...

GunBlade said:
Tror det använder sig av GURPS.
Nej, verkligen inte =) Surukai och jag är helt med varandra på den fronten: GURPS är varken enkelt eller realistiskt eller balanserat eller bra på minsta vis. Umu rullar generellt på Volt, ett egenbakat system från Suru och Mask (nej, inte Mask här på forumet, en annan Mask) som är riktigt, riktigt bra.
Aha! Såg GURPSböcker i samband med spelet och tyckte han nämnde något om det, drog slutsatsen av det. Vilket tydligen visade sig vara fel då XD

* Delta green. Har spelat vanliga CoC, men inte Delta green.

*Diverse CoC äventyr, som t.ex. Beyound the mountains of madness.

* Alla WoD spel (de nya) utom Vampire och Promethean. Vampire har jag spelat och Promethean verkar inte vara särskilt intressant.

* All flesh must be eaten. Har spelet, men har inte haft möjligheten att prova det.

* Serenity the RPG. Verkar coolt, älskade firefly/serenity, har boken men jag har inte lyckas övertyga mina spelare att prova det.

* Western. Boken var nog en av de mest inspirerande rollspelsböcker jag har läst. Är generellt inte så intresserad av Western genren, men efter att ha läst boken så blev jag bra sugen.

* Coriolis (eller hur man nu stavar det)

Organ

Out of time, out of mind
Om vi vänder på steken?

Nu när vi konstaterat vilka spel vi önskar att vi fått pröva på, kanske vi istället kunde tala om vilka spel vi faktiskt HAR prövat på? Sådana så legat på listan tidigare men som nu bockats av och avförts. Så, vilka hål i samlingen "spel jag äntligen fått spelat" har ni fyllt igen på sistone? För mig är det följande:

Vampire Jag var länge lite tveksam till WoD i allmänhet och mot Vampire i synnerhet då de enda jag såg som spelade det var, vad jag såg som, pubertala tramsputtar med låtsasångest och påhittad dödslängtan. De mesta av dessa fördomar kom ganska brutalt på skam när jag efter mycket om och men faktiskt prövade på det tidigare i år. Vad jag istället fick under näsan var ett mycket bra spel med ett helt ok system och en mycket inspirerande setting. Tänk så fel man kan ha.

Dark Heresy Nu kanske DH inte räknas med tanke på att det är relativt nysläppt, men då det har snackats om ett 40k-spel sedan kort efter WHFRP släpptes så tycker i alla fall jag att det kvalar in.

Dungeons & Dragons 3 Nu var det visserligen ganska länge sedan jag spelade det för första gången men jag köpte v3.0 tämligen omgående efter de blivit tillgängliga och där tog det sedan stopp. Böckerna stod oanvända för att jag inte hade några att spela spelet med. Det snackades mycket om det men hur sugen jag än var så blev det aldrig av. Det dröjde så länge som fyra-fem år innan jag äntligen fick chansen. Sedan dess har jag gjort vad jag kunnat för att ta igen den förlorade tiden och jag har aldrig sett bakåt.

Delta Force Ett bortglömt spel från 80-talet som försvunnit ur folks medvetande av en anledning (dvs pga att det är tämligen kasst) och som INTE åldrats med värdighet. Det gjorde mig bara glad på så sätt att när jag spelat det var jag ännu en erfarenhet rikare. Endast av intresse som referens.

/Anders

Storuggla

Champion
Allt i min spelhylla utom WFRP2, L5R och M:UA mer eller mindre.
Jag verkar samla mer än spela.

Storuggla, försvarshemlighetskorvar

Qin - Boken sväljer mig nästan varje gång jag plockar ner den från hyllan. Måste spelas snart !

Dark Heresy - 40K universat är bara så jävla coolt helt enkelt, punkt.

Werewolf the forsaken - Jag fascineras något oerhört av detta spel men jag kommer mig aldrig för att spelleda det av någon anledning.

Snow

Swashbuckler
min lista

Forgespel (skulle dock kräva mindre andel kobolder i den nuvarande spelgruppen), flaggor, nycklar, gurkor och bomber och sån skit

Noir, har gjort ett försök att få ihop en spelgrupp men det föll på att folk inte engagerade sig.

Johan K

Gammal & dryg
Noir, har gjort ett försök att få ihop en spelgrupp men det föll på att folk inte engagerade sig.
Om du planerar att försöka en gång till med att få ihop folk att lira Noir, så är jag mer än gärna med. Om det är som så att du behöver folk, vill säga.

MrG

Swashbuckler
Jag har inte spelat Femte konfluxen och Enemy within och de tycker jag jag borde ha kört...

Annars så har jag kört grymt mycket olika saker... DoD 4 är jag oskuld på, men det går nog över på något år ;-)

-Gunnar

MrG

Swashbuckler
Tänkte efter lite, jag borde egentligen spela något av Pekings Apjävlar nån gång, så skulle jag ha täckt de flesta stora friformsgängen (bara något år sedan jag till sist spelade nått av ASF, och de verkar ju skrivit grymt bra grejor, fast klart att jag aldrig hade några fördommar över dom, men har haft det om PA).

Och så ett par små grejor jag inte provat: Puppetland, Overkill, Afterlife (tror jag det hette, Dork Tower hade ett coolt efterdöden system), Macho Women Whit Guns... allt finns hemma också så det borde bara vara att spela...

-Gunnar (som hastade sitt första svar)