Nekromanti Vilka kampanjer/äventyr bör man ha spelat?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Som gammal rollspelsräv från 80-talet så har man hunnit spela (eller iaf läst) en del äventyr och kampanjer. Nu är jag nyfiken på vad jag har missat under åren som jag av någon anledning borde ha spelat/läst. Det finns egentligen inga begränsningar i vad jag vill bli tipsad om. Oavsett regelmotor (OSR, dicepools, friform) genre (sci-fi, fantasy, skräck, m.fl.), tidsepok (nutid, framtid, medeltid), form (köpäventyr, konventsscenario, hemmagjort). Däremot vill jag gärna få en kort utläggning om varför det är ett bra äventyr (eller kampanj). Är det ett ovanligt och intressant upplägg? Fanns det någon extra genomtänkt twist? Var spelledarpersonerna ovanligt genomarbetade med effektfulla agendor?

yokowermland

Warrior
Mask of Nyarlahotep, Svarta Solen (Drakar och Demoner ), Giovanni Chronicles, Enemy Within (Warhammer), King in Tatters (Call of Cthulhu)

Spelat eller varit spelledare för alla nämnda. Rekommenderar dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För mig är det två kampanjer som höjt sig över alla andra: Femte Konfluxen till DoD och Enemy WIthin till Warhammer Fantasy Roleplay (1st edition! Tydligen gjorde 3ed en ny kampanj med samma namn, den vet jag inget om).

Båda är väldigt underhållande att spela, men över allt annat tycker jag båda är så väldigt välskrivna både rent spelmässigt men även med massa lustig och intressant information om vad det är som pågår som spelarna egentligen aldrig har en chans att få veta, men som är väldigt underhållande för SL att läsa.

God45

#PrayersForBahakan
Mask of Nyarlahotep: Är den arketypiska pulp CoC kampanjen med allt vad det innebär. Bör spelas med the companion som kom i fjor och som är mer än dubbelt så lång som boken.

Tomb of horrors: Eftersom Fuck you! Fuck you! Sphere of anihilation! Du är död, ingen save! Muahahaha! Man köper inte Tomb of horrors, man hittar boken i skogen i en glänta där någon karvat in ohyggliga runor i träden. Sedan drivs man till att spela den.

Enemy Within: So smutsigt! Så tyskt! Så brittiskt! Warhammer!

Death Frost Doom: Det arketypiska OSR äventyret. Är du girig eller dum dör du och världen. Eller kanske bara världen.

Sedan är jag egentligen inte någon som kör färdiga kampanjer. Men de här är riktigt bra om man gillar kampanjer.

G

Guest

Guest
Man har faktiskt forskat på det där och resultatet blev:
Mos Mosel, Grå döden, Krugal Svylses förbannelse och The forest of doom
...så nu vet du.

EDIT: Motivering.
Mos Mosel var ju introäventyret till gamla Mutant.
Vi har alltså tre mellanstadiekillar som spelar Mad Max, Rambo och Snake Plisken (Rambo har fyra ben och kan spruta eld). Rustade till tänderna med verktyg och musköter kommer de till ett vanligt svenskt villaområde för att knacka dörr och leka Cluedo.
Gissa hur lång tid det tar innan det spårar ur.

Jocke

Man med skägg
Undergångens Arvtagare är nog den fetaste kampanjen jag har spelat.

IcarusDream

Anti-populist
Svavelvinter (och hela femte konfluxen)
Giovanni Chronicle
Enemy Within
Undergångens arvtagare
Svarta solen (Vildhjärta - Likstorm)
Unseen Masters
Transylvania Chronicle
Great Pendragon Campaign

Fet stil indikerar FAVORITERNAS FAVORITER OF DOOM

Eksem

Champion
Tomb of Horrors - Den legendariska killer-DM utmaningen bjuder på kluriga fällor, dödliga pussel och twists and turns.

Anomolous Subsurface Environment - Hela är inte ute ännu (och kommer kanske/antagligen aldrig ut), men de släppta nivåerna är en mega dungeon där allt skruvats till max.

anth

Vetefan
Ravenloft
Den första versionen som heter I6.
Och med gamla regler, inte något nytt som Pathfinder, DnD4 eller DnD5.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Tack för en mängd svar. Hade dock gärna sett lite utläggning kring varför dessa är bra äventyr/kampanjer. Själv håller jag med om vissa av dessa som jag läst/spelat (Konfluxen, MUA, Grå Döden, Enemy Within). Mask of Nyarlathotep har jag börjat spela (vi är klara med New York-delen), men vet inte mycket mer om den än att alla pratar om den.

Mos Mosel är ärligt talat ett förbaskat bra äventyrsupplägg som går att göra riktigt spännande. *SPOILERS* Hade varit kul att spela om den med lite inspiration från "Det Okända" (http://www.imdb.com/title/tt0243465/) och "The Bodysnatchers" (http://www.imdb.com/title/tt0049366/). Coolt om RP kunde förvandlas till Lil under natten och fick spela avtrubbade och konstiga..

Hade i ärlighetens namn hoppats på fler udda tips... :)

Godzillikles

Veteran
anth;n93491 said:
Ravenloft
Den första versionen som heter I6.
Och med gamla regler, inte något nytt som Pathfinder, DnD4 eller DnD5.
Då undrar jag (både för min egen del och för trådskaparens räkning) om det är acceptabelt att spela den med AD&D2, trots att den är avsedd för AD&D1?

God45

#PrayersForBahakan
Udda tips va :p

Jag älskar Way of the Wicked adventure pathen som är en 3e parts produkt till Pathfinder. Den handlar om att spela en grupp djävulsdyrkare som sålt sina själar och tjänar Asmodeus medan de försöker störta och ta över världens godaste rike.... Och det är det på någon nivå. Men egentligen handlar kampanjen om hur moral och inte bara etik är en social och kulturell konstruktion. Hell, det finns till och med en massa under spår om hur fattigdom och kulturella trauman påverkar hela folk.

Men inget av det där pekas ut. Ytlagret är "Worship Satan and enslave the weak!"... Men så fort spelarna börjar skrapa ytan... Att det klashar 100% med alignment systemet gör det bara bättre.

När jag körde kampanjen var egentligen bara en enda karaktär mer ond än sjuk. Agripina var mer en perfektionist och fanatiker än ond. Ronan var egentligen inte ondare än en haj eller ett lejon... Zaros var ond dock. Men han gjorde inte värre saker än de andra, det vara bara hans motiv som var annorlunda. Vad säger det om mig och kulturen runt mig att jag uppfattade det på det sättet medan jag hört andra spelare tycka att Ronon var den ondaste i kampanjen?

Sedan är kanske fighterna och dungeonsen inte de allra bästa... Och ett par NPC:er är lite tråkiga. Men det är detaljer och sådant kan man ändra.

God45

#PrayersForBahakan
The Thousand Thrones kampanjen till Warhammer Fantasy Roleplay är också ett udda tips. Det är den mest rälsade kampanjen man kan föreställa sig... Och det är skämtet. Spelarna börjar i ett fångläger och tvingas jobba för någon utan betalning under de tio första minuterna av spelet. Det finns en del av kampanjen där grips på falska grunden och tvingas, under hot av tortyr, hitta en bortsprungen höna medan stadsolket i den lilla burgen man är i utsätter en för saker ur Lars Von Triers Dogville.

Och det är skämtet! Det är de mest rälsade kampanjen och det suger så, så, så hårt för ens karaktärer. Och det är så kul för ens spelare :D Det är en sorts lidande simulator som aldrig slutar slå en i ansiktet. Där finns tex en ostopbar supervampyr som kommer mörda hela spelar gruppen på vid slutet av det där uppdraget där man ska hitta en höna. Varför? Fuck you!

Det är inte den bästa WHFRP kampanjen, men det är den jag personligen haft mest kul med.

anth

Vetefan
Godzillikles;n93592 said:
Då undrar jag (både för min egen del och för trådskaparens räkning) om det är acceptabelt att spela den med AD&D2, trots att den är avsedd för AD&D1?
Svarade jag inte på det? :)

anth said:
inte något nytt som Pathfinder, DnD4 eller DnD5
Det betyder att gamla Ravenloft kan spelas med alla DnD-versioner upp till DnD3E5, men inte med PF.

Då PF är en DnD3-klon kan man undra vari skillnaden ligger.
Jo, Ravenloft är en Dracula-pastisch och man stöter på massor med vandöda. Det som gör vandöda läskiga i gamla DnD är level drain. Men den permanenta level drainen plockades bort i PF och framåt för att spelarna tyckte att det var tråkigt att förlora levels permanent.

Jag håller till viss del med, level drain är sällan roligt för den spelare som drabbas. Men idén med Ravenloft bygger på att rollpersonerna ska drabbas av level drain. Att spela Ravenloft utan riktig level drain är som att spela CoC utan sanity loss för att spelarna tycker att det är tråkigt att deras investigators blir dreglande galningar i tvångströja inlåsta på dårhus.

Godzillikles

Veteran
anth;n94146 said:
level drain
Aha! Tänkte inte på det. Har alltid gillat Ravenloft, men eftersom det inte är så många år sedan jag insåg att det är i första hand D&D jag vill spela när jag spelar rollspel har jag faktiskt aldrig spelat det (Ravenloft) annat än i datorspelsform.
Tack så mycket för förklaringen!

God45

#PrayersForBahakan
Level Drains leder till jobbig matte. Man kan med fördel ersätta dem med Save or die touch attacks :)

G

Guest

Guest
"The Pod-Caverns of the Sinister Shroom" av Matthew Finch.
Ûberklassiker, och finns på Lulu!